Ovanliga motorfel på bilar.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Upplevat många problem och fel på framförallt bilar under alla år jag jobbat med att reparera fordon. Kom att tänka på det mest udda häromdagen. Var en vän som samlade på gamla bilar och motorcyklar som ringde, han hade problem med bruksbilen som inte ville starta. Jag åkte över för att kolla, motorn uppförde sig olika för varje startförsök, ibland heldöd, ibland sköt den i förgasaren och ibland startade den faktist och gick hyfsat men när man stängde av den så var den tillbaka igen som tidigare beskrivning. Vad tror ni var felet? Hittade det relativt snabbt men jag återkommer med svaret i morgon :wink:
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av PUCH-60 »

Bytt fördelarlock och råkat skifta två kablar kanske?
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Micke S »

Det kan vara så mycket. Men att den sköt ger en känsla av mager blandning. Det kan ju ha varit så enkelt som igensatt bränslefilter eller att den tjuvar luft. Det borde dock inte vara något av dessa om det är en nyare bil. Om det är en kanske 15 år gammal bil kan man t.ex. misstänka luftmassemätaren. Men det känns inte som att jag kan sätta fingret på vad det är och skulle behöva ha lite ledtrådar som märke och årsmodell. Om det är en gammal Volvo 740 är sopparelät en stark kanditat. Då går de när de väl har startat och relät sitter och ruskar men kan vara mycket svåra att starta på nytt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Det här var för en 20-30 år sedan. Och att den sköt ibland gjorde att jag började med att kolla tändningen,spricka i fördelarlocket kan/kunde ju ge sådana problem. Helt och fint :? Nästa var tänd inställningen, nu hände det saker :!: Den flyttade sig för varje startförsök. Motorn hade högt liggande kamaxel som var kedjedriven och i sin tur drev fördelaren så jag rev ventilkåpan och kikade vidare. Visade sig att kedjan var så sliten att den hoppade några hack varje gång man satte i gång startmotorn. Var en motor där kolvarna inte krockade med ventilerna så ventil och därmed tändtiderna flyttade sig lite slumpmässigt för varje startförsök. Ibland hamnade de någorlunda rätt och då startade och gick motorn hyfsat tills man stängde av den men då var det nytt läge igen :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Ett nytt fall från verkligheten. Också länge sedan, en Volvo Amazon som gick illa. Jag kollade och den fick inte bränsle, bytte bränslepump till en begagnad från hyllan och felet fixat :| Tills ägare kom några dagar senare med samma fel :shock: Satte tillbaka den gamla bränslepumpen efter att ha gått igenom den inte hittat något fel. Fungerade klockrent igen, för några dagar/någon vecka sen samma visa. För lätt egentligen men jag hade ganska kul när jag hittade felet :lol:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:Det här var för en 20-30 år sedan.
20-30 år sedan låter väldigt länge. Men vi är ju bara nere på 80 eller 90-talet då som man inte tycker alls är länge sedan.

Fasiken vad fort tiden går. I dag blir jag pensionär på riktigt om man tycker att det sker vi 65 :-)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:
HSE skrev:Det här var för en 20-30 år sedan.
20-30 år sedan låter väldigt länge. Men vi är ju bara nere på 80 eller 90-talet då som man inte tycker alls är länge sedan.

Fasiken vad fort tiden går. I dag blir jag pensionär på riktigt om man tycker att det sker vi 65 :-)
Då har du förhoppningsvis fortfarande en hel del bra år framför dig. Jag ser nu hur de krymper framför mig, jag har ju aldrig känt mig äldre en 30 men frugans sjukdom nu gör att jag ser att åren kommer att komma ikapp någon gång :( Gäller att fånga dagen...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:
Micke S skrev:
HSE skrev:Det här var för en 20-30 år sedan.
20-30 år sedan låter väldigt länge. Men vi är ju bara nere på 80 eller 90-talet då som man inte tycker alls är länge sedan.

Fasiken vad fort tiden går. I dag blir jag pensionär på riktigt om man tycker att det sker vi 65 :-)
Då har du förhoppningsvis fortfarande en hel del bra år framför dig. Jag ser nu hur de krymper framför mig, jag har ju aldrig känt mig äldre en 30 men frugans sjukdom nu gör att jag ser att åren kommer att komma ikapp någon gång :( Gäller att fånga dagen...
Ja man får hoppas att hälsan håller i sig och framförallt se till att ha det trevligt varje dag. Det är inga problem om man har intressen men egen eller närståendes ohälsa kan snabbt göra slut på en behaglig tillvaro så det är bra att ta det lite försiktigare än förr i tiden. Jag tänker då bl.a på att vara förutseende i trafiken. En lite onödig aktivitet men som jag håller nere så gott det går är IOM-liknande körningar med hoj. Där blir ju den senaste anskaffningen en Kawa-triple en tillgång för en kåplös hoj kör man inte speciellt fort med och att köra fort fast det går långsamt som t.ex. hög fart i skymda kurvor och liknande har aldrig intresserat mig. Är inte tillräckligt dum för det eller saknar impulskontroll.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Byrsta
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 jul 2016, 13:43

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Byrsta »

Grattis Micke ! oregonian_congratulations.gif

Byrsta.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Felet på Amazonen var som de flesta säkert räknat ut bränsle relaterat så jag fick riva tanken till slut. Drog mig idet längsta för det, inte riskfritt. En kille jag kände som hade en bilverkstad stod i sin smörjgrop och plockade ned en tank en gång. Den slog eld och han fick brinnande bensin över sig. Med vissa problem tog han sig upp ur gropen, fångad av en brinnande bil över sig och sprang en 500m till närmaste granne för att få hjälp. Hon planerade honom i duschen och ringde ambulans och brandkår. Han överlevde nätt och jämt och verkstan brann ned helt. Stall Lysegården ligger nu på den platsen och hans berättelse återgavs i någon veckotidning på den tiden. Innan olyckan var han ganska lik mig så det hände folk tog fel på oss, vi jobbade ju båda med bilrep fast jag i mindre skala som extraknäck . Men tillbaka till Amazonen, jag hittade ett par kalsonger i tanken. Det var det som farit runt och blockerat bränsle pickupen. Bilägaren hävdade förts att någon måste stoppa dit dem för att sabotera bilen men kom sedan på att han glömt tanklocket en gång när han tankat och stoppat en trasa i hålet tills han fått tag i nytt lock. Trasan försvann och han trodde den plåt bort men den hade skakat ned istället :lol:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: I dag blir jag pensionär på riktigt om man tycker att det sker vi 65 :-)

Ja men stort Grattis på dig! :drunken:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Micke S »

Tack Hasse, har laddat upp med ett 25 liters helrör :)
Bilagor
getimage-1.jpg
getimage-1.jpg (24.27 KiB) Visad 5615 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Micke S »

Byrsta skrev:Grattis Micke ! oregonian_congratulations.gif

Byrsta.
Tack Thorbjörn !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av zappafan »

Sluta skriva om sånt, man blir deppad.... :(
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Hasse »

zappafan skrev:Sluta skriva om sånt, man blir deppad.... :(

Jag har ju "turen?" att kunna gå vid 61 års ålder och det ska jag göra. Man vet aldrig hur länge man är någorlunda pigg i kroppen så man kan få nåt utbyte
av livet som pensionär. Vad gäller huvve så borde jag nog fått gå vid 30... :wink:
Skriv svar