Suzuki TS50

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Suzuki TS50

Inlägg av mallgroda »

I höstas köpte jag en mycket fin TS efter att under en tid sökt efter en crossliknande moped. Suzukin som var i ett väldigt bra skick och komplett med alla delar som ibland är bortmonterade och saknas. Även med ett std 70 cc trim monterat med vad som hör till i avgassystem och förgasare. Mopeden var absolut inte i något behov av att göras något med utan var tänkt att bara åka och ha kul med, då flera av mina vänner har Suzuki TS eller Yamaha DT50R som busmoppe. Men det ena ledde fram till det andra så ”lite” eller rätt mycket har bytts ut eller renoverats. Mycket nos-delar finns i Holland hos en firma som heter CMS, så mycket har bytts ut. Ett stort jobb var att jag ville lacka om en "reservtank" jag fick med då originaltanken hade lite "skavanker". Originaldekaler fanns inte att få tag på och dom dekaler som fanns att köpa i sverige när man sökte på nätet lämnade mycket mer att önska om man kan uttrycka sig så. Efter kontakt med en kompis som har en reklam/dekalfirma löstes det och han kopierade av mina originaldekaler och vi gjorde alla dekaler till hela mopeden inte bara tankdekalerna när vi var igång. Nu blir det inte mer för nu väntar vi in att åksäsongen börjar och moppen är klar. Nästa års jobb blir en femväxlad motor och lack av sving och framgaffel

Detta var vad jag köpte i höstas 2017 en mycket fin suzuki TS som var rätt komplett

Bild

Efter några månader är jag klar såhär långt. inte för att det syns men det mesta som går att skruva loss är bytt

Bild

Lite bakhjulsrenovering med allt nytt som lager och bromsbackar mm, även framhjulet renoverades

Bild

Lite slipning och lack på ett avgassystem gör bara gott

Bild

I samband med köpet av mopeden i höstas ingick en femväxlad motor som ska renoveras och monteras, en reservtank ingick men svingen ropade jag in på tradera i vinter för att göra iordning och montera den också till hösten/vintern

Bild

luftburken har modifierats för bättre luftflöde

Bild

Blästring av tank inför lackering

Bild

Efter en avscanning på originaltanken är reservtanken upplackad och nermattad inför dekalsättning

Bild

Tankdekaler monterade innan klarlack

Bild

Tanken klarlackad

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Suzuki TS50

Inlägg av Micke S »

Fin moppe och ett intressant projekt. Jag ser att du också använder skiftnycklar. De är mycket användbara om de är i bra skick och är många gånger underskattade.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Suzuki TS50

Inlägg av JoNo »

Har aldrig ägt en Ts, men när jag å en kompis var till Mallis på-90talet så hyrde vi varsin TS. Man blev förvånad vad bra de gick i ostrypt version. Toppade dryga 70 på mätaren, samt stabila att köra. :D
Här norrut i mina trakter fanns inga vad jag vet utan mest DT som härskade som crossmoppe, lite märkligt för sukkan verkade mer rejäl...
Din ser mycket fin ut!
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Suzuki TS50

Inlägg av mallgroda »

Tackar. Jag är ju puchfreak egentligen säger mina kompisar men då flera av dom har skaffat sig Suzuki TS50, Yamaha DT50R eller Honda MT5 av dom luftkylda modellerna så hakade jag också på med en moppe till. Skitkul moppe och behagligt skön att köra med tanke på fjädring mm. Vad som såldes i olika städer av dom "crossliknande" mopedmodellerna var nog som på 70-talet beroende på vilka moppehandlare som fanns, Vissa städer var puch (som alltid :roll: ) dominerande, medan det i grannstaden var zundapp eller sachs som var dominerande, sedan blev det samma sak med Honda, Yamaha eller Suzuki. Vissa av dessa crossmopeder var ju ofta i andra länder byggda med 80 cc, 100 cc eller 125 cc motorer monterade så när det satt en 50 cc så var dom rejäla redan från början. Trimdelarna till dom är mycket billiga och 80 + är enkelt att landa på
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Suzuki TS50

Inlägg av mallgroda »

Förra helgen var det mopperally 15 mil med dagisgänget bestående av 19 överåriga femtonåringar. Efter några mils åkning började mopeden gå orent på toppvarven för att till slut vara okörbar över ca 7-7500 rpm där den bara sköt och gick orent, samtidigt blev den svårstartad vid stopp och fick springas igång och hålla varv på för den gick inte på tomgång. I veckan hade jag nere cylindern för att kika om det varit reedkorgen som spökade men den var hel. Hittade då att ploppen saknades till anslutning av tvåtaktsolja från pumpen som inte används längre. Detta åtgärdades permanent med en skruv istället för plopp. Trodde i min enfald att det varit problemet. Cylindern monterades igen. Var svårstartad fortfarande så moppen rullades igång. Tände till och tvärstannade och var stum i motorn. Så allt togs isär denna gång och det konstaterades att hela tändplattan lossnat och farit runt och gjort sönder det mesta innanför svänghjulet, det var det som orsakade problemet förra helgen men den gick ju att köra länge med ändå då jag tog mig runt. När allt nu är isär då passar jag på och sätter i den femväxlade motorn istället för den fyrväxlade när jag ändå håller på och har ur motorn. Ska bara montera några helicoilgängor på några ställen till sidokåporna på den femväxlade motorn innan den sätts i ramen

Bild

Bild
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Suzuki TS50

Inlägg av mallgroda »

Helicoilgängor är räddningen när det är trasigt rejält. Någon tidigare ägare till den femväxlade motorn hade antagligen dragit sönder gängorna i original M5 hålen och gängat upp dom till M6 och dessutom dragit gängpaj på dom också. Så helicoilgängor blir räddningen, nu kommer det hålla

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Suzuki TS50

Inlägg av Micke S »

Snyggt, det ser ut att vara rejäla och långa gänginsatser jämfört med Biltemas som i.o.f.s. fungerar bra. Vart köper du dem?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Suzuki TS50

Inlägg av mallgroda »

Fick :D en påse på jobbet. Vet inte vilken leverantör det är på dom
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Suzuki TS50

Inlägg av Micke S »

mallgroda skrev:Fick :D en påse på jobbet. Vet inte vilken leverantör det är på dom
thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Suzuki TS50

Inlägg av mallgroda »

Då min 5 växlade motor har lämnat ifrån sig några droppar olja sådär retfullt när man stannat så inleddes aktiv felsökning var det kunde komma ifrån. En rejäl tvätt och avtorkning så det var kliniskt rent kring och på motorn, och sedan en liten åktur så motorn blev ordentligt varm och fick jobba lite. Tillbaka i garaget och parkera och vänta en stund så kunde jag hitta var det kom ifrån. En av dom nedre gängorna i motorblocket på kopplingssidan var kass så den inte gick att dra åt ordentligt. Åtgärdas med helicoilgänga. Återstår att se om det bara var där det fuktade olja


Bild
Skriv svar