Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Raketsport skrev: Tackar! Att bli äldre är en av de saker i livet som man kan garantera
Hoppas du har rätt så att man får leka länge än :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Petrolhead »

Grabben (fyller 13 i sommar) provade farfars moped och beställde omg en egen, det skulle vara automat och trampor så det vara bara bita i det sura äpplet och utrusta 1237:an med detta...
Bilagor
IMG_7004.jpg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Petrolhead skrev:Grabben (fyller 13 i sommar) provade farfars moped och beställde omg en egen, det skulle vara automat och trampor så det vara bara bita i det sura äpplet och utrusta 1237:an med detta...
Vad snyggt det blev med kromade skärmar. Var hittar man sånna?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Fick ett brev med t-shirts idag från Drutten och gänget.
IMG_20180423_140723.jpg
IMG_20180423_140207.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av zappafan »

Raketsport skrev:Pinchos i går. Små rätter och stor variation på utbudet. Drog till med amerikansk friterad kyckling, plankstek och svamprisotto för att avsluta med churros.
Har åxå vart där, kul att prova flera olika rätter men man blev väl kanske inte tillräckligt mätt..... :oops:
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Petrolhead »

Raketsport skrev:
Petrolhead skrev:Grabben (fyller 13 i sommar) provade farfars moped och beställde omg en egen, det skulle vara automat och trampor så det vara bara bita i det sura äpplet och utrusta 1237:an med detta...
Vad snyggt det blev med kromade skärmar. Var hittar man sånna?
Köpte Compaktskärmar för länge sedan, troligen hos 1:an, dom passar illa på 15" Compakt hjul men sitter som en smäck på 16x2,5"
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Var på begravning i dag, frugans storasyster :cry: Tredje begravning på senaste året, man undrar varje gång vem som kommer att ligga i kistan nästa gång...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev:Var på begravning i dag, frugans storasyster :cry: Tredje begravning på senaste året, man undrar varje gång vem som kommer att ligga i kistan nästa gång...

Väjdigt tråkigt att höra HSE.....hadde en period här då många gick bort... :( ..Även min yngre bror vid 46 års ålder... :((
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

En bror i den åldern måste vara riktigt hårt att förlora.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev:En bror i den åldern måste vara riktigt hårt att förlora.
.
.
Så sant så......livet är så hårt sa bonde, grymt sa grisen ...
under ett år nästan så dog många i min närhet....Suckar

Brorsans pumpen la av.... bara stannade helt enkelt...ingen vettig förklaring alls!
Hans son gick bort en vecka senare 27 år gammal.

Mitt gamla X:s kille...jag var med vi skulle byta bakaxel på dotterns bil.
Sen låg han bara på backen Aortan gick av vid hjärtat...ingen ABC hjälpte.

Min dotters killes pappa skött sig....

En jag kände på jobbet dog i järncanner...

Dotter min miste sin bebis 8,5mån..spädbarnsdöd....nu i Mars.. :((
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Som jag brukar säga, livet är ett lotteri och kan ta slut när som helst. Och vissa har mer otur än andra i det lotteriet...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev:Som jag brukar säga, livet är ett lotteri och kan ta slut när som helst. Och vissa har mer otur än andra i det lotteriet...
.
.
Perxis så tänker jag....livet är ej rättvist på nåt viss, att man dör när man är gammal är en sak. Dottern gick så länge med sin bebis i magen..?
Å så fort jag varit med min pelevink vid yngre år nångonstans är det genast bingo, fast man ej vill..... :?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Du är inte den ende som drabbas hårt av oturen. Saxar från GT idag...
Myran Johansson, 47, i Uddevalla hade precis blivit mormor till sitt första barnbarn.
Då drabbade plötsligt tragedin familjen.
Hennes bror gick hastigt bort i slutet av 2012, han hade drabbats av en brusten kroppspulsåder. Bara ett par månader senare dog barnbarnet Wilja, endast fyra och en halv månad gammal i en olycka.
Nästan på dagen ett år senare avled hennes dotter Sansie, Myrans förstfödda blev 22 år och tre månader. Hon valde att själv avsluta sitt liv. Och i april för fyra år sedan gick hennes mamma bort i cancer – det fjärde dödsfallet i familjen på bara ett och ett halvt år.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Kom precis hem efter varit runt med frugan, först till vårdcentralen, gick hygglig snabbt och bra men hon fick remiss till Akuten på Sahlgrenska. Där vart det 8 timmars väntetid :( Ingen höjdare med 8 timmar på en stol och ingen aning om när hon skulle få träffa läkaren, brådskande fall får ju företräde... Så en fredag borta med vinden :|
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Ja fy sjutton att åka in till lasarett eller djursjukhus på akuten. De måste ju ta de allvarligaste och eventuellt livshotande fall först så väntetiden kan bli mycket lång och det du skriver har jag också varit med om både för människa och djur.

Men är man väl inne i hanteringen så kan det fungera förbaskat smidigt. Jag var på den årliga stora hjärtkontrollen i dag. Dessförinnan har de tagit 4-5 provrör med blod som ingår i årskontrollen. Det kollar en massa saker m.h.a. det som blodsocker, funktion på njurar och lever, kolesterolvärden och en del annat som jag inte vet vad det är och inte har brytt mig om att fråga om. Med 5 veckors mellanrum kontrolleras också det s.k. PK-värdet. Det anger hur tjockt blodet är och som patient med tidigare allvarlig blodpropp och svår förmaksflimmer så får man behanding för att tunna ut blodet.

Inget av momenten, provtagning, EKG eller läkarbesöket med lyssning och koll av hjärtat med ultraljud krävde någon väntetid. Provtagningen är Drop-In och kommer man på eftermiddagen är man oftast ensam. Likadant EKG-testet strax innan läkarbesök, det är bara en eller två före och går snabbt. Läkaren kommer exakt på utsatt tid och hämtar en i väntrummet. Under tiden han lyssnar och kollar har vi ett trevligt samtal om vad var och en har gjort sedan vi sågs för ett år sedan. Jag har haft turen att ha samma kompetenta och trevliga läkare sedan kraschen för 7 år sedan när det var mycket nära en enkelbiljett till ändstationen.

Själv upplever jag att hjärtat slår lika bra som en dieselmotor i toppskick och han säger också att det fungerar helt normalt mot alla odds efter en initialt mycket dålig prognos. Alla provsvar var bra och så bjöds på en överraskning. Jag får en ny blodförtunnande medicin som ska ge något lägre risk för stroke som inträffar för drygt 2 procent av alla som tar medlet jag har gjort fram till nu. Det nya medlet har dock andra fördelar som att blodets viskositet inte längre kommer att påverkas av vad och hur mycket eller lite jag äter vilket innebär att den kontroll som jag har varit tvungen att åka på med 4-6 veckors intervall upphör. Det blir dock 3 kontroller det första året att inget går fel och sedan en (1) kontroll till år 2.

Ja det blev en hel del tugg i det här inlägget om åkommor och mediciner men det kan ju vara positivt för många att läsa hur duktiga de är att hjälpa en akut i det skedet och hur bra det fungerar med noggranna uppföljningar utan krångel och väntetider.

Det flöt på så bra idag att jag även hann få en tand lagad och köra iväg två kärror med trädgårdsavfall :D En sådan här övning är dock inte helt gratis. Tandläkaren 1700 kr, läkarbesök 280 kr och 1200 kr för den nya medicinen. Men i alla fall lägre kostnad än för en bra trimcylinder :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar