övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

:wink: Vi har ju nästan sol dygnet om här uppe denna årstid under sommaren.din åsikt ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Väntar än på åskväder som kan blästra mopeden ren via åskhagel ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev::wink: Vi har ju nästan sol dygnet om här uppe denna årstid under sommaren.din åsikt ?
Det kan kanske behövas med tanke på att det är mörkt en stor del av dygnet på vintern i norr. På det sättet kan naturen kompensera ljusförlusten under vintern. Det är lite liknande här kring midsommar så att det bara är mörkt en kort tid på dygnet. Men inte alls lika extremt som norröver. Jag antar att man behöver kunna mörklägga sovrum för att inte rubba dygnsrytmen för mycket men vet inte hur det påverkar er som bor där. Det kanske blir som att jobba skift att man bränner ut sig? :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Vänstra framgaffel benet skvätter olja på främre skivbromsen och avgassystemmet så det luktar brännt och då får en köra därefter i trafiken + att det droppar 2-taktolja på det heta avgassystemmet på dt50r
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Micke S skrev:
marklundt skrev::wink: Vi har ju nästan sol dygnet om här uppe denna årstid under sommaren.din åsikt ?
Det kan kanske behövas med tanke på att det är mörkt en stor del av dygnet på vintern i norr. På det sättet kan naturen kompensera ljusförlusten under vintern. Det är lite liknande här kring midsommar så att det bara är mörkt en kort tid på dygnet. Men inte alls lika extremt som norröver. Jag antar att man behöver kunna mörklägga sovrum för att inte rubba dygnsrytmen för mycket men vet inte hur det påverkar er som bor där. Det kanske blir som att jobba skift att man bränner ut sig? :shock:
En har mörkläggnings gardiner p.g av det ,då det bara är mörkt 60 minuter på natten under sommaren
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Solen går ner kl00:00 och upp kl 01:00 under den ljusaste tiden på sommaren här uppe
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Jo.det går bra köra genom skråmträsk rondellen trotts sand.men.en får köra i 30.annars blir det nog en vurpa ?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: övrigt

Inlägg av T M »

:twisted:
Saab träff på tv 2
Veteranbilsträff på Vestlandet

Norskt program från 2015. En vacker sommardag i Loen på Vestlandet samlar Olav hundratals entusiaster till en internationell veteranbilsträff för SAAB-bilar.
Kommer att kunna ses i SVT Play till 13 jun (1 månad)
Rättigheter i SVT Play: Kommer bara att kunna ses i Sverige
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Nu är lampan bak bytt
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Nu är lampan bak bytt
Nu syns jag bättre i trafiken. I går hann jag tur & retur yamaha center på 40minuter innan middagen och köpa ett par baklampor för 58kr i rusnings trafiken,din åsikt ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hur dt50r kan göra 57 som mest i trafiken trots pluggning .jo.p.g av nära inga förluster från vevaxeln till bakhjulet ,en hör på ljudet och 4-taktandet att det sitter en avgasplugg i delningen på kröken varje morgon på låg växlarna
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Hur dt50r kan göra 57 som mest i trafiken trots pluggning .jo.p.g av nära inga förluster från vevaxeln till bakhjulet ,en hör på ljudet och 4-taktandet att det sitter en avgasplugg i delningen på kröken varje morgon på låg växlarna
Din åsikt om det ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Tar en bort avgaspluggen så bör dt50r göra 75km\h eftersom den är växlad för det har jag räknat ut,det är nog bara jag som kör pluggat numera ? :wink:
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: övrigt

Inlägg av TolvNollNio »

marklundt skrev:
marklundt skrev:Nu är lampan bak bytt
Nu syns jag bättre i trafiken. I går hann jag tur & retur yamaha center på 40minuter innan middagen och köpa ett par baklampor för 58kr i rusnings trafiken,din åsikt ?
Bra gjort!
Viktigt att synas i trafiken så man undviker olyckor så långt det bara går.
Blå/vit Monark 1209
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

T M skrev::twisted:
Saab träff på tv 2
Veteranbilsträff på Vestlandet

Norskt program från 2015. En vacker sommardag i Loen på Vestlandet samlar Olav hundratals entusiaster till en internationell veteranbilsträff för SAAB-bilar.
Kommer att kunna ses i SVT Play till 13 jun (1 månad)
Rättigheter i SVT Play: Kommer bara att kunna ses i Sverige
Har ej svt play.men.tack för tipset
Skriv svar