Jag har varit utan körbar moped sen 1970 i princip
Jag hade en Monark med Flinta motor, och det har satt sina spår.
Köpte den för trehundrakronor, plockade isär och sprayade metallic blå (metallic sprayfärg för rätt nytt då).
Tyvärr körde jag sönder den dagen innan jag fyllde (remmen), så jag hade ingen moppe på femtonårsdagen
Fast forward till förra året.
Hittade den här för en hundring på Ånnaboada.
Köpte ett styre billigt också.
I år hittade jag en 18mm liggande Delorto, på Ånnaboda.
har haft en dröm att äga en ända sen femtonårsåldern , då en kille körde Zundapp femväxlad med tolva på (vet inet om det fanns tolvhästars, men det var så man sade).
Det var snöbollen som startade lavinen, och då jag samlat på mig lite Flinta objekt under åren, så började tankarna snurra.
Jag hittade en tank och ett par hjul, på några andra marknader.
Ut med grejorna och lite mockup, Ramen hade huserat en Sachs förut.
Hängde i motorn med ståltråd.
Tillverkade ett par plåtar att hänga motorn i.
Midsommarhelgens MCV Blåklintens kmarknad resulterade i fotpinnar, med bromspedal.
Kapade bort allt som inte behövdes.
Då det saknades stopp för bromsskölden, så fick det åtgärdas.
M10 bult försänktes och brändes fast.
Får lägga en svets på insidan också.
När jag kastade ut torkskåpet så sparade jag hängarna, och nu kom en till användning.
Gjorde ett provisoriskt bromsstag, så nu vet jag längden så jag kan leta fram ett på nån marknad.
sen blev det lite wire montering,samt avgassystem.
'Försöker använda gamla slitna grejor så den liknart ett vrak som stått bortglömt länge. Vilket den har gjort fast i delar .
Idag blev det provkörning.
Då jag lagt på vikt sen femtonårsåldern blir det nog lite viktkompensation.
Men först måsta jag fixa nya bromsbackar (nån som vet vilka nav jag har), sen en sadel och en del plåtar.
Skärm bak ska på i allafall, sen får vi se hur det blir med framskärmen.
Jag har lyktkrom och glas, men saknar insatsen, nån som har en bild på hur en ser ut?
Flinta HPD
Re: Flinta HPD
Välkommen tillbaka i mopedträsket Roligt att följa ett vrak som blir körbart igen. Det där med viktkompensation känner jag igen, även om jag inte ökat så mycket i vikt sedan femton så klara mopeden inte längre de brantaste backarna utan litet vässning. Går an om den har trampor men fins det något fånigare än en medelålders man som försöker sparka sig upp för en super brant backe på en moped med fotpinnar Så lite motvilligt blir det vässade motorer på nästan alla mina moppar. Framskärm är svårt att vara utan, skiten far rätt på en annars... Har föresten en likadan ram som din stående, börjar misströsta över om jag någonsin får tid att göra något med den.
Re: Flinta HPD
Tackar.
Idag har det varit tändpunktsjustering, och det gjorde mycket på orken nu kommer jag uppför backen.
Men lite långsamt gick det , så det blir planing av topplock och minimal jackad kolv.
tar av ett par mm runte hela botten, då blir det svåret att se vad som är gjort.
Den officella ursäkten för att få liv i denna är att jag ska följa med frugan när hon cyklar på sin elcykel.
och det sker bara vid vackert väder
Så jag tror jag klara mig utan framskärm
Idag har det varit tändpunktsjustering, och det gjorde mycket på orken nu kommer jag uppför backen.
Men lite långsamt gick det , så det blir planing av topplock och minimal jackad kolv.
tar av ett par mm runte hela botten, då blir det svåret att se vad som är gjort.
Den officella ursäkten för att få liv i denna är att jag ska följa med frugan när hon cyklar på sin elcykel.
och det sker bara vid vackert väder
Så jag tror jag klara mig utan framskärm
Re: Flinta HPD
Kul och intressant tråd, ball förgasare och schysst pelarborrmaskin. Grymt styre!
Re: Flinta HPD
Som sagt,intressant tråd. Men jag måste fråga en sak. På en av bilderna(den 2:a tror jag) ligger det en rostig lykta/lampa på marken.Är det till en T-ford eller nått sånt? Jag har en likadan och det står Ford överst på lyktglaset på den. Och den ser precis ut som din. Blev lite nyfiken bara...
Monark monarped -62
MCB 1195
MCB 1195
Re: Flinta HPD
Stämmer bra, det är ett T Fords Lyse.
Re: Flinta HPD
Semestern är inte slut än.
Så jag fixade lite med min HPD Flintan.
Då jag hittat denna trimmnings instruktion på webben som inspirerade lite.
http://www.brandow.eu/flintahpd/002/Tri ... r_50cc.pdf
Planing av topp stod det, då jag inte har tillgång till en fräs, så tog jag ur porslinet ur ett tändstift.
Gängade upp till M10, satte i en bult och svetsade fast bulten i stiftet.
Sen tänkte jag åka över till farsan och låna hans svarv.
Men först tänkte jag kolla om locket satt hyffsat rätt, med stiftet monterat.'
Satte upp det i pelarborrmaskinen, sen trillade 25 öringen ner.
Klämde fast en fil på bordet, sen var det bara att sätta fart. Man fick hålla koll på fingrarna
När fil körningen var klar körde jag med slippapper för att få en bra yta.
Så blev resultatet , ca 2,5mm borta.
Sen blev det pluggens tur, glödgade den mörkröd och lät denn svalna så härdningeen gick ur.
Då jag inte gjort det här på 45 år, så försökte jag borra ur svetsen, men det gick inget vidare.
Så det blev att borra ur pluggen.
Som tur var hade jag ett 13mm kopparrör, som jag stoppad ei hålet och svetsade igen hålet mot.
Sen rensade jag upp lite med slipstiftet i insuget.
En snabb koll visade att kolven syntes vid TDC.
Ett snabbt tag med slipstiftet, sen var det bara att sätta ihop grejorna igen.
Så nu kommer jag uppför det värsta backarna hemmikring utan problem.
Nu är det bara att bygga ett insug till Dellorto förgasaren
Så jag fixade lite med min HPD Flintan.
Då jag hittat denna trimmnings instruktion på webben som inspirerade lite.
http://www.brandow.eu/flintahpd/002/Tri ... r_50cc.pdf
Planing av topp stod det, då jag inte har tillgång till en fräs, så tog jag ur porslinet ur ett tändstift.
Gängade upp till M10, satte i en bult och svetsade fast bulten i stiftet.
Sen tänkte jag åka över till farsan och låna hans svarv.
Men först tänkte jag kolla om locket satt hyffsat rätt, med stiftet monterat.'
Satte upp det i pelarborrmaskinen, sen trillade 25 öringen ner.
Klämde fast en fil på bordet, sen var det bara att sätta fart. Man fick hålla koll på fingrarna
När fil körningen var klar körde jag med slippapper för att få en bra yta.
Så blev resultatet , ca 2,5mm borta.
Sen blev det pluggens tur, glödgade den mörkröd och lät denn svalna så härdningeen gick ur.
Då jag inte gjort det här på 45 år, så försökte jag borra ur svetsen, men det gick inget vidare.
Så det blev att borra ur pluggen.
Som tur var hade jag ett 13mm kopparrör, som jag stoppad ei hålet och svetsade igen hålet mot.
Sen rensade jag upp lite med slipstiftet i insuget.
En snabb koll visade att kolven syntes vid TDC.
Ett snabbt tag med slipstiftet, sen var det bara att sätta ihop grejorna igen.
Så nu kommer jag uppför det värsta backarna hemmikring utan problem.
Nu är det bara att bygga ett insug till Dellorto förgasaren