Har precis satt ihop en 4 petad motor till min Florida. 68cc 6portars DMP cylinder, omstukad Homoet 6p ursprungligen till Zündapp. 13-35 drevning 19-69 treskivig koppling. Nya mellanskivor och budgetlameller från Puchverkstan. Castrol MTX 10-40 i Lådan, plus ny hård Italiensk kopplingsfjäder.
Med lite fet bestyckning toppar den 75 GPS. Jämt fint register utan turbokick, växlarna går i som smör och den kopplar ur fint som snus. MEN, när man kickar slirar kopplingen ibland, även när man kör iväg så slirar det lite ibland. Verkar hålla i på full mutter däremot. Kopplingskorgen har 3 tiondelar spel mot kopplingscentrumet. Inga hack nånstans. Vad kan detta underliga betende bero på? budgetlammelerna?
3 skivig puch koppling slirar wtf?
3 skivig puch koppling slirar wtf?
Senast redigerad av Calleberg den 10 aug 2018, 21:45, redigerad totalt 2 gång.
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
isärplockad....
Senast redigerad av Calleberg den 10 aug 2018, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
Shoppat riktiga lameller hos Brattis, och lite ekologiskt när jag ändå var på rull, om inte lamellerna hjälper så lär väl det andra i vart fall lindra lite...
Senast redigerad av Calleberg den 10 aug 2018, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
Verkar som både det ekologiska och Brattislamellerna är bra skit. Har kickat som en galning utan slir även om man kopplar och släpper upp mitt i kicken.
Eftersom taggbrickan som Puchkonstruktörerna använt som "låsning" på vev/kopplingsmuttern INTE är bra skit ... har jag monterat med 243 och långmutter istället.
Provkörning får vänta tills imorn, då är jag 110% säker på att det härdat.
För övrigt kan jag meddela att fälgfärg inte funkar på pipan ens om man bakar färgen först, surprise surprise...
Eftersom taggbrickan som Puchkonstruktörerna använt som "låsning" på vev/kopplingsmuttern INTE är bra skit ... har jag monterat med 243 och långmutter istället.
Provkörning får vänta tills imorn, då är jag 110% säker på att det härdat.
För övrigt kan jag meddela att fälgfärg inte funkar på pipan ens om man bakar färgen först, surprise surprise...
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
Sådär, budgetlamellerna var boven i dramat, körde Springstarts-rally i lördags. Totalt ca 9 mil, utan problem. När jag bytte lamellerna så stoppade jag dessutom, som ett test tillbaka orginal kopplingsfjäder eftersom den var i skick som ny.
Trots den klenare fjädern, absolut noll slir på lamellerna.
Trots den klenare fjädern, absolut noll slir på lamellerna.
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
Gott det löste sig, tråkigt dock att det finns skitlameller att köpa.Calleberg skrev:Sådär, budgetlamellerna var boven i dramat, körde Springstarts-rally i lördags. Totalt ca 9 mil, utan problem .
Mvh Patrik
Re: 3 skivig puch koppling slirar wtf?
En liten uppdatering, pipan har gjort comeback, nu med färg som inte brinner upp. Har ochså precis gjort klart ett"mission impossible"... - monterat luftfilter utan att det finns plats för ett sådant. Det sjuka är att den går BÄTTRE med den lilla burken och filtret än utan, sjukast är att tomgångsmunstycket nu är för litet... Har GPS:at den i blåsvädret... 74 i motvind 84 i medvind... 79 i snitt, det är jag helt klart nöjd med, även om det nog går att krama ut lite till.