Tips och ideer inför bygge av sachs MLKAX

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
turb00le
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 aug 2018, 04:59

Tips och ideer inför bygge av sachs MLKAX

Inlägg av turb00le »

Hej

Jag har precis börjat samla ihop lite delar för ett moppebygge.
Moppen i frågan är en tempo corvette med MLKAX motorn, dvs 4 växlat med fläkt.
Jag har tänkt sätta dit en DT cylinder och i samband med det dyker det upp en massa frågor :-)

-Jag har tänkt köra Malossi cylinder om det inte är nogon anledning att köra nått annat? Är polini eller athena bättre?
Kommer köra AM6 membran, Kokusan tändning och mikuni (kopia) 24mm, troligen hembygt pipa.

-Borde jag svetsa igjen hålen for cylinderbultarna i blocket och borra om med yamaha delning eller är det lika bra att modda cyllen?

-Tänkte försöka svarva/fräsa ner kylribborna på Yamaha cyllen så att den ryms i sachs fläkthuset, tror ni det kan fungera mtp kylning eller blir det på tok för dåligt?

-Tänkte även köra en annan topp (jag har ju ingen vettig topp nu oavsett). Funderat på att köpa malossi högkomptopp för dt och "para" i hop med en sachs topp, typ som dom högkomp sachs topparna som finns att köpa. Eller är det nån annan topp som är bättre alternativt göra från scratch själv?

-Nått måste göras åt kopplingen… Funderar på att modifiera korgen så att en ekstra lamell får plats, tror ni det räcker eller är det bättre att hitta rätt på en "CP" koppling?

Blev många frågor men hoppas nån tar sej tid att svara lite.
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Tips och ideer inför bygge av sachs MLKAX

Inlägg av Petrolhead »

Hej,

Googla på Sachsaha så hittar du massor, bla mitt och rexxys byggen.
http://www.petrolheads.se/bilder/sachsa ... a_2008.htm
http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/ ... sc&start=0
Jag borrade upp hålen för cylinder bultarna på min polini cylle till ca 8-9mm och körde m6 gängstång. Inte den snyggaste lösningen men funkade fin.
Till det körde jag en 45mm Zundapp miniterm topp som centrerades med cyllen med styrstift.

Bild

Lycka till och ös på med bilder...
JOhan
turb00le
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 aug 2018, 04:59

Re: Tips och ideer inför bygge av sachs MLKAX

Inlägg av turb00le »

Efter lite letande hittade jag detta:
https://www.kjell-berg.no/motordeler/clutch/cl.senter" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågade firman och det är ifrån "MC" motorn som användes av Tempo, har samma spline som moppemotorn men är ca 17mm (om jag minns rätt) längre. Detta drevet borde underlätta en hel del vid hemmabygge av koppling... Tar nog i motorkåpan "as is" men gud gav mannen svarven av en anledning...
turb00le
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 aug 2018, 04:59

Re: Tips och ideer inför bygge av sachs MLKAX

Inlägg av turb00le »

Nån som har tips på en lämplig pipa till en början?
Blir då malossi 44,5, malossi högkomp topp, polini 24mm förgasare.
Funderar på proma/tecnigas från honda mb om ingen har bättre ideer?

Tanken är att göra egen pipa om ett tag men vill börja med nått halvfärdigt för att bli klar med projektet.
Skriv svar