Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av Micke S »

Vi får se hur det fungerar...
Bilagor
20180809_204313.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av Micke S »

Kopplingen testad UA på bänk. Den kopplar ur som det ska och känns helt okey. Det jag befarade var att den inre tryckplattan kanske skulle bottna mot kopplingskorgen vid frikoppling men det går fritt. Det hade inte varit svårt att öka slaget i korgen vid behov men nu slapp jag göra det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
turb00le
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 aug 2018, 04:59

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av turb00le »

Berätta gärna lite hur du har gjort denna. Funderar på samma sak på en sachs motor för att få inn 1-2 lameller extra.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av Micke S »

turb00le skrev:Berätta gärna lite hur du har gjort denna. Funderar på samma sak på en sachs motor för att få inn 1-2 lameller extra.
I mitt fall så var det bara att montera fem nya KS125 lameller som är 0,6 mm tunnare än de fyra begagnade KS50 lamellerna som satt i samt montera en extra stålskiva.

Om du ska göra det i en vanlig Sachskorg som har två lameller original krävs lite mer. Mopedrenovering har nya 3-bladskopplingar till Sachs och sedan finns 4-blads hos Stuvsta. Men det känner du troligen till.

Jag har inte hållit på mycket med Sachs och aldrig renoverat en Sachsmotor. Men kollade lite på kopplingen när jag hade Sachs. Då fanns lameller med olika tjocklekar och jag har för mig att det såg ut att kanske kunna gå att få i en extra om man använder de tunnaste. Men man måste troligen svarva bort lite i botten på korgen och fila ut spåren där låskilarna sitter. Låskilarna har en tendens att kastas ut i slitna kopplingar när korgen fjädrar och ett sätt att säkra dem är att låsa dem med M4 maskinskruv som skruvas fast i yttre tryckplattan. Sedan måste centrumhubben räcka till i längd så det är nog vara lite pyssel att få till.

Sedan finns personer som har anpassat 5-lamellkorgen från Sachs S-motor så att den kan användas till de äldre motorerna.

Visa gärna hur du har gjort om du får till det. Det mesta brukar ju lösa sig med intresse och envishet. :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av erlan »

få in fler lameller i en original kopplingskorg går nog inte.
antingen får man svarva en ny korg från rundstång som falkman parts gör.
deras koppling håller för mycket mer effekt än vad en original växellåda håller för.
eller så kan man leta på en kopplingskorg frän en riktigt tidig sachs med korklameller.
och flytta den till ett kuggdrev.
sista alternativet är en kopplingskorg från 98cc sachs, men då måste man göra ett
nytt primärdrev.

sen beror det på hur mycket du har som trycker på åvanpå kolven?
upp till en orörd 60cc brukar funka med en frisk originalkoppling med friska lameller.
men då gäller det att kolla så alla stålytor är raka, och inga gropar i spåren på korgen efter
tryckplatta/stållamell. 1 m4 planbricka under varje fjäder hjälper också.
nu finns det även hårdare fjädrar till sachskopplingen. man kan även borra ur fjäderkopparna och lägga i zyndapp koppar och fjädrar. då blir det lite hårdare.

erlan
turb00le
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 aug 2018, 04:59

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av turb00le »

Det blir en "sachsaha" med malossi eller polini cylinder, räknar inte att std koppling kommer gilla det...

Jag kommer nog försöka göra nått åt kopplingen själv, finns lite olika ideer;
-Svetsa korgen fast i drevet för att sedan svarva ur botten av kopplingskorgen så en ekstra lamell får plats.
-Svarva ur botten i korgen och svetsa inn en typ 10mm plåt som sedan kan svarvas så en ekstra lamell får plats, då kan även korgen flyttas så närme motorkåpan som det går.
-Göra hela kopplingskorgen ny från ett stycke.

Ang material är jag lite osäker. Tänker att det nog räcker med vanligt konstruktionsstål typ S355 (ST52). Om jag minns rätt så går lamellerna i många motorer direkt på aluminiumet i kopplingskorgen så då borde vanligt stål göra susen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av erlan »

jag skulle ju välja en tuffare stålbit när jag ändå håller på.
jag har inte lärt mig dum nya stålbeteckningarna, lever kvar i det gamla
4siffriga. men s355 är väl det som hette 2172?
2541 brukar det ligga spillbitar av på alla mekaniska verkstäder.
du verkar kunnig så jag antar att du jobbar i den branchen.

ett tips till motordelen av bygget:
sachsaha 001.jpg
sachsaha 002.jpg
så här har jag gjort med pinnskruvarna till cylindern.
men bygget ligger i malpåse p.g.a. för många projekt så jag har inte testa det i praktiken.
ämnen till skruvarna är grova 12.9 insexskruvar.

jag har valt polinicylinder i gjutjärn, samt en 45mm suzukikolv för att få upp höjden lite,
för att få lite snällare övergång mellan cylinder och vevhus.


erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av erlan »

PS
ursäkta om vi förstörde din tråd , Micke

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:PS
ursäkta om vi förstörde din tråd , Micke

erlan
Inga problem, det är bara trevligt med fler tips och synpunkter oavsett fabrikat. :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
turb00le
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 aug 2018, 04:59

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av turb00le »

Materialval beror lite på hur man väljer att bygga i hop korgen.
Det skulle nog gå att bevara sidorna (bra för min del då jag inte har tilgång på fräs) men då får materialet vara svetsbart.
SS2541 är typ verktygsstål gissar jag?

Jag startade en annan tråd här för att få lite tips ang sachsaha...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundappkoppling 5-lamellers KS50

Inlägg av erlan »

ss2541 brukar kallas för seghärdningsstål.
levereras vanligen härdat till lite över 300 brinell.
skall förvärmas före svetsninmg,

erlan
Skriv svar