flinta 3 vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
skoterett+suzuki
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 okt 2014, 18:05
Ort: L-bro Småland

flinta 3 vxl

Inlägg av skoterett+suzuki »

Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
skoterett 64
skoterett 65 2st
raket 1163
raket 1164
raket ???? flinta fäste
suzuki k50 76
suzuki k50 79
cresent flakmoped 60-70 tal
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av twostroker »

Visst finns Flintamotorn som 3-växlad med fotväxel, har själv ägt en sådan...
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av HVA59 »

Ja jag har också för mig att flintan fanns med 3-växlad fot... Har sett nån sån till salu nån gång tror jag...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
McbMannen
Inlägg: 260
Blev medlem: 08 dec 2016, 21:19
Ort: Varberg

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av McbMannen »

Ja det finns flinta 3vxl fotväxel. Den satt på bla stockholmare 1278. Mkt dyra motorer om du lyckas få fatt i en. Tur man har en nos ståendes 8)
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd
Såld
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av Coolvette »

skoterett+suzuki skrev:Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
Det är nog inte rimligt att försöka bygga om från handväxlat till fotväxlat, för stora skillnader på block och växellåda men det kan säkert någon som är bättre insatt ge full information om.

Den motor som var treväxlad fotmanöverad var ovanlig, tror att den kallades "export"-motorn.
Att hitta en sådan kräver nog en stor portion tur liksom en hygglig budget eftersom dom, som sagt, är ganska ovanliga.

Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av HSE »

Coolvette skrev:
skoterett+suzuki skrev:Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
Det är nog inte rimligt att försöka bygga om från handväxlat till fotväxlat, för stora skillnader på block och växellåda men det kan säkert någon som är bättre insatt ge full information om.

Den motor som var treväxlad fotmanöverad var ovanlig, tror att den kallades "export"-motorn.
Att hitta en sådan kräver nog en stor portion tur liksom en hygglig budget eftersom dom, som sagt, är ganska ovanliga.

Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Ingen skillnad mot när man var femton :D
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av T M »

:twisted:

Det finns/fanns en ombyggnadssats till 3 v från nån handlare minns inte vem tror det var mus hva center
för att kunna använda en tre pet fot motor behövs en del ombyggnader: borra och gänga hålen för främre motorfästet byta växelaxel ev kickaxel fläkt har längre axel samt att kopplingskåpan får komma från skotern
för att få i en tre pet hand får den kick konverteras + att man får bygga en växelpedal med spärrsegment kommer den från en cp-låda finnes hål för motorfästet
Att montera växelhandtag kan gå om man använder korta höljen i ytterändarna & låter wiren vara öppen där emellan
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av TolvNollNio »

Coolvette skrev:
skoterett+suzuki skrev:Hej alla!
Någon som vet om det finns flinta 3vxl fot, eller om det går att bygga om en 3vxl hand till fot??
// Donald
Japp det stämmer som TM skriver att Mustang och Husqvarna center har/hade ombyggnadssats från två till tre-växlad.
Men Mustang och Husqvarna center har väl bytt namn?

Heter det MCB-center numer?
Senast redigerad av TolvNollNio den 04 okt 2018, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Blå/vit Monark 1209
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av TolvNollNio »

Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Medans 4-växlade Suzuki K50 och Yamaha FS1 inte tycks ha genererat någon kultstatus alls?
För lätt att få i växlarna jämfört med Zündapp och för få frilägen?

Vill minnas den tvåväxlade (eller var det en treväxlad min Crescent 50SS fick?) Flinta-motorn som ett under av exakthet vad gäller växlar. Jämfört med Zündapp... :lol:
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av HSE »

TolvNollNio skrev:
Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Medans 4-växlade Suzuki K50 och Yamaha FS1 inte tycks ha genererat någon kultstatus alls?
För lätt att få i växlarna jämfört med Zündapp och för få frilägen?

Vill minnas den tvåväxlade (eller var det en treväxlad min Crescent 50SS fick?) Flinta-motorn som ett under av exakthet vad gäller växlar. Jämfört med Zündapp... :lol:


Treväxlade Sachs med fotväxel var inte heller toppen att hitta växlarna på vill jag minnas...
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av T M »

HSE skrev:
TolvNollNio skrev:
Lite kul att konstatera att en växel extra ger lite kultstatus över vissa motorer...
Tvåväxlade fotmanövrerade Flintamotorer är vanliga, treväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Sachsmotorer vanliga, fyrväxlade är kult.
Treväxlade fotväxlade Zündappmotorer är vanliga, fyrväxlade är kult, femväxlade ör gudomliga... 8)
Medans 4-växlade Suzuki K50 och Yamaha FS1 inte tycks ha genererat någon kultstatus alls?
För lätt att få i växlarna jämfört med Zündapp och för få frilägen?
.
:twisted:
Suzuki pre K50 (banansukan) och tidiga K50 hade en hylsa i s t f fjärde drevet, som gick att köpa löst! monterade ett på en som rullat 5 mil!

B T P Mcb center heter det numera
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: flinta 3 vxl

Inlägg av erlan »

suzukin finns/fanns väl t.o.m. 5växlade på mer fördomsfria marknader?
och tomos fanns också i 5växlat utförande.

erlan
Skriv svar