Glasblästring

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Glasblästring

Inlägg av Compakt »

Hej!
Håller på att total renoverar en Crescent compact 1252.
Har tänkt lämna in hela ramen för blästring. Men dom mindre delarna har jag tänkt blästra själv då jag har tillgång till glasblästring. Så nu till min fråga, kan man glasblästra cylindern och toppen utan problem och sedan lacka dom? Är det något jag bör tänka på i så fall? Kan man även glasblästra förgasaren?

Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Glasblästring

Inlägg av Micke S »

Compakt skrev:Hej!
Håller på att total renoverar en Crescent compact 1252.
Har tänkt lämna in hela ramen för blästring. Men dom mindre delarna har jag tänkt blästra själv då jag har tillgång till glasblästring. Så nu till min fråga, kan man glasblästra cylindern och toppen utan problem och sedan lacka dom? Är det något jag bör tänka på i så fall? Kan man även glasblästra förgasaren?

Mvh
Thomas
Toppen och cylindern går fint men man får se till att det inte kommer något på ytor som har kontakt med cylinderloppet och förbränningsrummet. Glasblästring ger en matt yta så det blir inte så bra på en förgasare. Dem kan man t.ex. sodablästra och sedan gnugga med tvålull. En del glasblästrar även motorblock som får en ren och ljus yta. Men det blir mycket smutskänsligt sedan så jag skulle inte göra det annat än om det ska målas. Sedan gäller förstås att alltid skydda en motors inre oavsett vilket blästringsmedia man använder utom soda.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Glasblästring

Inlägg av Compakt »

Okej. Tack för svar. Tanken är att jag ska lämna in ramen för blästring eller kan jag lika gärna slipa ner färgen (matta ner färgen)med våtslip papper och sedan lacka den? Det är ingen rost på ramen i alla fall vilket känns skönt. Måste vara många här inne som lackat om sina ramar? Hur har ni gjort? Har ni blästrat ramen innan?
Användarens profilbild
McbMannen
Inlägg: 260
Blev medlem: 08 dec 2016, 21:19
Ort: Varberg

Re: Glasblästring

Inlägg av McbMannen »

Compakt skrev:Okej. Tack för svar. Tanken är att jag ska lämna in ramen för blästring eller kan jag lika gärna slipa ner färgen (matta ner färgen)med våtslip papper och sedan lacka den? Det är ingen rost på ramen i alla fall vilket känns skönt. Måste vara många här inne som lackat om sina ramar? Hur har ni gjort? Har ni blästrat ramen innan?

Inget måste och blästra. Matta ner, grunda sen topplack. Funkar utmärkt.
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd
Såld
Skriv svar