https://photos.app.goo.gl/ByaP3SxoephXkwXE7
Fattas en tryckströmbrytare, vattenavsklijare och lite annat småpill kanske (backventil, så att luften inte pyser ut bakvägen när den står still?).
En Brunner kylkompressor tillverkad för länge sen.
Tanken är från -58, tillverkad av Svenska Maskinaktiebolaget Greiff i Västberga, Stockholm.
Har haft den stående i minst tio år sedan jag köpte den (för 600:-) men började fixa iordning den i somras.
Någon som har en uppfattning om det är lämpligt/tillrådligt att köra den snabbare? Ändra utväxlingen, alltså.
/Tomas
Den lever!
Den lever!
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: Den lever!
Det som kan hända om man ökar varvtalet är att det blir en sjuhelvetes obalans. Vill du ha större kapacitet, i alla fall under kortare tid. Är det enklare att ha en större tank.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Den lever!
Om det är en kylkompressor bör den klara runt 20 kg tryck
Re: Den lever!
Mycket möjligt men tanken är specad till 8 bar (provtryckt till 11) och det gjordes inte i går.... Att få upp den till 8 bar skulle jag tro tar uppåt 15 minuter.
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: Den lever!
Jag växlade upp en sådan där för en 30 år sedan, inga problem. Men den hade ingen jätte kapacitet.
Re: Den lever!
Nä, det är ganska klart. Men det är ett (par) steg upp från en sån här:HSE skrev:Jag växlade upp en sådan där för en 30 år sedan, inga problem. Men den hade ingen jätte kapacitet.
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: Den lever!
Jag gjorde iordning en Biab från -56 för några år sedan. Den hade stått i ett villagarage i Bångbro sedan mitten av 60-talet. Under allt damm så fanns en helt osliten maskin med oskadad mekanlack på. Den är behaglig då den inte varvar som en modern kompressor och således ganska tyst. Levererar ca 112l/min och får stå för försörjningen till däckmaskinerna
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Den lever!
Hur räknade du ut det?Baronen skrev: Levererar ca 112l/min och får stå för försörjningen till däckmaskinerna
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19