Hjälp med Boatian moped...

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jackson
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2018, 09:23

Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av Jackson »

Hej, ny på forumet. Hoppas det är OK om jag frågar om en lite nyare moped som jag behöver hjälp med.
Det är en "kina-moppe" med GY-6 4 takts motor (139QMA) och membranförgasare.
Jag är helt ny på mopeder, jobbar bara med bilar och då speciellt med bränsleinsprutning.

Min fråga är: Jag tycker mopeden känns trött. Det är en Boatian från 2017. Köpte den begagnad, har gått ca 270 mil.
Jag bytte ut förgasaren och bytte då huvudmunstycket från original 082 till 096 i hopp om att få lite mer kraft ur den.
Satte även dit en obegränsad CDI modul för tändningen och bytte tändstift, olja.
Kollade ventilspel, och dessa är ca 0.05 mm på både in och ut, vilket får anses OK.

Tycker ändå den känns trött. Får den för lite luft? Behöver jag även byta lågfartsmunstycket?

Även om detta inte är en veteranmoped så vore jag ytterst tacksam för lite tips.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av HSE »

Ingen motor som jag kan så mycket om. Rent allmänt vinner man inte mycket på att byta förgasare på en sådan motor och trimma en fyrtaktare inne bär ju byta kamaxel mm. Jag skulle börja med att ta kompprov, dålig kompression sänker ju motorns prestanda oavsett vad man gör med den. Den skall ju ha ganska hög komp, vad jag vet från början...
Jackson
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2018, 09:23

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av Jackson »

Tackar ödmjukast för ditt svar.
Har funderat på kompprov så det får bli nästa att göra på listan. Vilken dimension på tändstiftsgängan är det i en mopedmotor vanligen? Passar en vanlig komptestare för bilar ?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av erlan »

det låter som ett stort hopp i större munstycke. från 82 till 84 hade varit mer normalt.
du borde kunna se på mittenelektroden på stiftet om det är rätt munstycke. den ska bli ljusbrun
efter några mil.
kan fyrtaktsmopeder sota igen i avgasröret?
har du kollat luftfiltret?

erlan
Jackson
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2018, 09:23

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av Jackson »

Kan tycka att den går marginellt bättre efter byte av munstycke.
Luftfiltret har jag kollat, det satt en strypning i luftfilterhuset som är nu är bortplockad.
Jag ska kolla kompressionen imorgon, kanske kan det ge en ledtråd.
Eller så är denna moppen helt enkelt så här slö.
Jag ska öppna upp variatorn också kolla om det sitter ring där för strypning.
Jackson
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2018, 09:23

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av Jackson »

Kollat kompressionen, låg på ca 12kg. Får anses OK.
Tändstiftet var gyllenbrunt så bränsle/luft verkar ligga bra till.
En lite genant detalj var att bakdäcket hade nån pyspunka så det var väldigt lite luft i. Detta hade stark effekt på topphastigheten :)
Så den gör faktiskt uppåt 50km/h så jag tror den är i relativt gott skick. Pluggade även EGR ventilen.

Försökte med största förmåga att få loss startkransen så jag kunde plocka bort variatorringen, men jag gick ta mig f-n bet. Försökte med mutterknack, olika typer av hemmagjorda låsmekanismer, men inget funkade.
Någon som har nåt annat tips för att få bort centrumbulten på startkransen?
Är det OK och borra ett hål i startkransen så jag kan dra fast en bult där som fästs i en profil som dras fast i variatorkåpans bulthål ?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av erlan »

två vilda gissningar: vänstergänga eller loctite mutterlim. det senare förstörs av ca 300 graders värme.

erlan
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av JanneHagnell »

Bytte själv munstycke från 82 till 90 (vill jag minnas). Dramatisk förbättring. mistick_yes.gif
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Hjälp med Boatian moped...

Inlägg av T M »

:twisted:
R T F M!

https://baotianmotor.se/newsitem.html/s ... -gy6-motor" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar