Victoria frågor

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Victoria frågor

Inlägg av HVA59 »

Ja jag lär väll kanske ha en del frågor framöver när det gäller Victorian, har ju för mig att jag ska få den körduglig.
Jag har börjat fixa lite smågrejor på den och så, men så läste jag lite på internet och fick lite att fundera på.
När jag provkörde den första gången var den otroligt stark och rapp i motorn, bara sköt iväg som en raket och gjorde säkert 25 i 1:an...
Det kändes lite för bra för 0.8 hästar... Men så läste jag något nu om att det skulle vara så att tyska modeller av Vicky 4 har inbyggda ringklockor i styret, men inget elektriskt signalhorn, medans svenska varianter hade elektriskt signalhorn men inga ringklockor...
Min har endast ringklockor, så min tanke var om detta kanske är en tysk originalmoped? den går ju som sagt inte att köra i 2:an så jag kan inte säga max farten, men den känns både snabb och stark i 1:an :)

Någon som vet om detta är sant?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Victoria frågor

Inlägg av Raketsport »

Jag har också läst om detta med ringklockarna. Ska kolla lite i dokumenten och se om jag hittar något om det.
En bekant hade en likadan Victoria och jag vill minnas att den var ruggigt pigg utan att vara trimmad, vad han sa i alla fall. Den stack iväg väldigt kvickt på ettans växel.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
2tackt
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 sep 2019, 13:43
Ort: örebro

Re: Victoria frågor

Inlägg av 2tackt »

finns ju ostrypta nya cyllar


Bild
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Victoria frågor

Inlägg av HVA59 »

"ny" är den i alla fall inte, så mycket kan jag säga säkert, men ostrypt är möjligt, jag lär ju märka det när jag plockar ner motorn...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Victoria frågor

Inlägg av Raketsport »

Jag pratade med P-O Åberg ikväll och han sa också att Victorian hade ringklocka i Tyskland. I Sverige monterades signalhorn vid stötdämparen istället och ringklockorna togs bort. Mycket talar för att din moped är en import på senare tid av privatperson.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Victoria frågor

Inlägg av HVA59 »

Ja det är den kanske då, som sagt så får jag väll se när jag plockar ner den hur portar och eventuella pluggar (eller inte) ser ut! Men ringklockorna ger ju en ledtråd till att det kan vara en tysk i alla fall.
En grej jag vet är att det var förra ägarens morfar som hade haft mopeden, om han sedan köpt den ny eller ej vet jag inte, är ju möjligt att han importerat den, men då får det nog vara rätt länge sedan det hände för enligt säljaren så var det ca 20-30 år sedan som morfarn senast använde mopeden...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Victoria frågor

Inlägg av HSE »

Jag hade en arbetskamrat som invandrat från Tyskland, han hade tagit med sig sin Puch moped vid flytten. Efter några år sålde han den och den nye ägaren åkte efter en tid fast för trimning :D Så redan då fanns det en del importerade mopeder med andra fartresurser än som de Svenska strypta hade.
Skriv svar