Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BGA
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 sep 2019, 11:02

Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av BGA »

Tipps på bra system till Sachs 47/2. Skall vara pålitligt på en otrimmad moppe
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av HSE »

Enklast är väl att byta till en brytarlös tändspole, blir billigast.https://www.ettansmopeder.se/product/ta ... s-54mm-vec
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av erlan »

Är det några som hunnit testa den spolen ordentligt under sommaren?
här finns den på lager, dessutom billigare, och en firma med bättre rykte.

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... onden.html

erlan
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av JoNo »

erlan skrev: 14 sep 2019, 17:49 Är det några som hunnit testa den spolen ordentligt under sommaren?
här finns den på lager, dessutom billigare, och en firma med bättre rykte.

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... onden.html

erlan
Monterade en på sambons monarped med flinta. Lättstartad å går jämnt å fint mot brytartändningen :D
Suy
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 maj 2016, 20:25

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av Suy »

Monterade på min crescent 2000 idag och får det inte att fungera misständer och förgasarsmällar. Har provat att vrida tändplattan i alla lägen. Har ett avstånd på 0,40 mot svänghjulet. Vad kan vara fel?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av erlan »

har du kedjetrans på din cr2000? fungerar dom sämre med den rotationsriktningen?
har du aluminiumsvänghjul på den?

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av HSE »

Misständningar och förgasarsmällar låter som det kan vara fel tändpunkt, behövs en tändinställnings lampa för att kontrollera det.
Suy
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 maj 2016, 20:25

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av Suy »

Aluminium svänghjul. Har provat med tändplattan i alla lägen.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av HSE »

Ställa in tändningen utan att ha koll med tändinställnings lampa är nog inte att tänka på, när Jim testade en sådan spole så fick han ta bort kilen om jag minns rätt för att få rätt tändpunkt .https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... andspolen/.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av erlan »

Suy skrev: 15 sep 2019, 21:08 Aluminium svänghjul. Har provat med tändplattan i alla lägen.
funkade den med det svänghjulet, och orginaltändningen?

erlan
Suy
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 maj 2016, 20:25

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av Suy »

Japp och fungerar igen nu när jag plockat bort VEC spolen och monterat en ny "vanlig" spole..
Får väl prova VEC på någon annan moped kanske funkar bättre på moturs moppar? Har nämligen monterat på 3vxl Sachs förut utan problem,
men på 2000-56 gick det inte....
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av billykid »

Ej läst hela tråd..... :shock:

Så säger moppreno.... :roll:

Elektronisk brytarlös Tändspole VEC. ..Strunta i brytare och kondensator, med tändkabel,
passar Bosch tändsystem...Anslut den röda ledningen från den elektroniska tändspolen till svarta kabeln, dvs dödaren.

Har bra en enkel fråga vad styr då Tändpunkten.... :?: :?: = hoppa över T-siftet... :? Omtalade T-punkt. :!:
Trött & seg nu, men en punkt måste styra när gnista skall komma, "hoppas min gnista kommer åter...snart'''
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av HSE »

Det som styrker gnistan skall komma är ju magnetfälten från svänghjulet. Svänghjulets magneter sitter ju där de sitter så för att ställa tändningen rätt så måste man ju kolla med tändningslampa för att kunna se när den kommer/hur den stämmer med önskade grader före Ö.D. Det gör det ju lite besvärligare för den som bara vill byta tändspolen rakt upp och ned. Sedan hade ju Jim i Classic motors test problemet att tänd plattans justering inte räckte till på hans test exemplar så han fick ta bort kilen för att få svänghjulet i rätt läge! Det verkar vara ett mer ovanligt problem då flera i detta forum inte råkat ut för det. Men kvalitet på Kina tillverkade delar kan variera som vi vet.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av billykid »

Bra svar...HSE

Som reklamen låter byt enkelt ut T-plattan och du behöver ej brytare & kondensatorn..

Det förstår HSE, men man kan ej bara byta ut T-plattan med original svänghjul. Då brytarlösa system är enligt mig enhet med T-platta och svänghjul.

Man ser det på svänghjulet, som du säjer HSE styr magnetfälet ÖVD. Men är olika mot vanliga brytar system. Utan brytare finns en öppning eller nåt som markera tändpunkten, magnetfälts öppning och ger gnistan vid ÖDV... :D
Senast redigerad av billykid den 29 sep 2019, 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bra brytarlöst system till Sachs 47/2

Inlägg av HSE »

Det är just bristen på brytarspetsar som gör det besvärligt att grundställa tändningen. Med synliga brytare är det ju lätt, utan vet jag inget annat sätt än som jag brukar göra. Ta ur stiftet men lås det mot motorn så det fortfarande kan gnistra, anslut tändinställnings lampan, kör runt svänghjulet med ex borrmaskin/skruvdragare och markera tändläget på lämpligt ställe. Nu vet man var gnistan kommer och kan flytta tändlattan för ny finjustering efteråt.
Men det är hur jag gör det, det finna säkert fler sätt...
Skriv svar