Fel emulsionsrör PHBG ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Leffe O
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 okt 2019, 11:55

Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av Leffe O »

Hej!
Köpte en replica av Dellorto PHBG 21 mm till min Tomos Trip -67, med 70 cc cylinder, högkomps-topp och 28 mm avgassystem. Den går inte att justera in på lågvarvsområdet och tomgång, den vandrar och ibland rusar den och andra gånger dör den. Går bra som tusan när man är på rull och ger lite mer gas.
Provat olika tomgångsmunstycken och försökt att få blandningsskruven så bra som möjligt, men det funkar inte. När jag plockar ner förgasaren ser jag att det emulsionsmunstycke som är monterat är ett 262 men utan att AU eller AN anges. Jag förstår dock att det troligen rör sig om ett emulsionsrör till en fyrtaktare! Det har ett antal hål längs sidan och är väldigt kort ovanför gängan, ser inte ut som 262-AU gör, det som denna förgasaren skall ha.
Grejen är att det finns ingen bussning som emulsionsröret är skruvat i.......den bussning som man byter ihop med emulsionsröret när man går från fyrtakt till tvåtaktsförgasare. Röret är gängat direkt i förgasarhuset. Trodda alla PHBG hade den bussningen?
Om jag tar hem ett nytt emulsionsrör 262-AU så lär ju det förmodligen vara till en förgasare med denna bussningen, eller? hate-wall.gif
Någon som har liknande erfarenheter, hur löste du det i så fall? :roll:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av SS440-80 »

Jag fick samma till min PHBG 17,5 och fick beställa hem ett emulsionsrör för 2T eller atomizer som det heter på utrikiska.
Vad jag kan minnas, så är röret pressat in i förgasarhuset och att man fick göra en hylsa för att pressa ur det gamla och i det nya.
Leffe O
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 okt 2019, 11:55

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av Leffe O »

Jodå, emulsionsröret pressas inte in, men en bussning av mässing pressas in i förgasarhuset, och i den skruvas sedan emulsionsröret. Den bussningen har olika utseende beroende på om förgasaren skall sitta på en fyrtaktare eller på en tvåtaktare. Bussningen till en tvåtaktare sticker upp en två- tre mm i insuget på förgasaren och är utformad som ett "C". Till den bussningen byter man även emulsionsröret.

Mitt problem är att den dellorto-kopian jag har köpt inte har den bussningen överhuvudtaget, utan endast emulsionsröret, som då sticker upp någon millimeter och skruvas direkt i förgasarhuset. OM jag beställer ett nytt emulsionrör av AU-utförande, vad händer då??

Firman jag handlade förgasaren av hävdar med bestämdhet att förgasaren är till en tvåtaktare!! Detta trots att jag skickat bild på emulsionsröret som sitter monterat i förgasaren. Det har sidorna fulla med små hål och en KORT del ovanför gängorna, söker jag på atomizer 262-AN så får jag en bild på mitt. De emulsionsrör som skall sitta i en tvåtaktares förgasare har INGA hål på sidorna och en LÄNGRE del ovanför gängorna.

Jag tror inte att det passar med ett emulsionsrör av rätt typ i den förgasaren, t.ex. ett Atomizer 262-AU som sitter standard i en äkta dellorto 21 mm PHBG. Därför att jag inte har någon bussning. Det måste ju finnas PHBG förgasare utan bussning i original med tycker man, hur ser emulsionsröret ut i dessa?

Firman har sålt över 100 sådana förgasare påstår de, och ingen ska ha klagat (förutom mig då).
Är det verkligen bara jag som har detta problem? :shock:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av SS440-80 »

Okej, så det var så det funkade. Var nog 5-6 år sedan jag köpte min 17,5mm så minnet sviker lite :D

Firman som sålt "kan" faktiskt hävda att den funkar till 2-takt, men då är det till motorer med reedventiler i insuget. Men det visste du nog redan.

Hoppas att det ordnar sig.
Leffe O
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 okt 2019, 11:55

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av Leffe O »

Tack SS440-80 för att du svarade!
Problemet löser jag på så sätt att jag beställer en förgasare från ett annat företag istället, helt enkelt!
Det första företaget vägrar konsekvent att inse att de har sålt en fyrtaktsförgasare till mig. De "över hundra" kunder som påstås ha köpt denna förgasare och varit nöjda är ju bara att gratulera, känner jag mistick_yes.gif !
Tyvärr vägrar min tvåtaktare att fungera acceptabelt med en fyrtaktsförgasare, jag har ändå 70 cc cylinder med reedventiler :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av erlan »

Dags att tala om vilket företag det är, så andra förgasarkunder kan välja andra företag.
motvilligheten att reklamera gör ju att några företag är lite misstänkta.
men det kan ju finnas fler oseriösa.

erlan
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av Hasse »

Om man köper en äkta så kan man ju kolla här vilken bestyckning den har med hjälp av numret som står på flottörhuset.

https://www.dellorto.co.uk/product-cate ... ors-parts/
Leffe O
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 okt 2019, 11:55

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av Leffe O »

Hej!
Det finns nog ingen motvillighet att reklamera förgasaren, faktum är att de redan har lagt en ny likadan på posten. Jag har skickat tillbaka den jag hade. Grejen är kanske mera den att jag känner mig inte betrodd när jag säger att det är en förgasare till en fyrtaktare i nuvarande utförande. Jag har tillochmed varit beredd att byta emuslsionsröret och bussningen dito för att få en fungerande förgasare. Det är ju bara det att det inte föreligger någon bussning i förgasarhuset på den modell av förgasare som jag erhållit från dem. Det GÅR alltså inte att konvertera denna förgasaren till 2-takt. När jag sedan påtalar detta får jag till svar att det kan han garantera att förgasaren är till en 2-taktsmotor, men att det kan vara fel på just det exemplaret jag fått!
Men de har alltså erbjudit sig att byta produkten mot en ny likadan. Om jag får en likadan med utförande utan bussning så kommer jag att skicka den tillbaka till dem och begära pengarna tillbaka. Skulle det krångla med den biten, att jag har svårigheter att få mina pengar tillbaka, då kan det vara aktuellt att varna andra för denna förgasaren och detta företaget. Men tillsvidare har de skött sig så här långt.
Användarens profilbild
2tackt
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 sep 2019, 13:43
Ort: örebro

Re: Fel emulsionsrör PHBG ?

Inlägg av 2tackt »

här finns bra förgasare som funkar = http://www.braigasen.se/moped/puch/?off ... 92605%5D=0
Skriv svar