Snedgängad pinnbult?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Jag håller på och försöker fixa upp lite traktorer också vid sidan om mopederna, och håller bland annat på med en Ferguson TEA-20, så kallad grålle, har plockat ner toppen och renoverat den, men, nu är det så att redan när jag plockade ner toppen så märkte jag att något inte var rätt, för en av pinnbultarna till toppen var mycket kortare än de andra, så kort att muttern endast hade en eller två gängvarv att greppa på. Min grålle är ett tidigt exemplar med 80mm borrning i cylindrarna istället för 85mm som de senare har, och den motorn har även längre pinnbultar än 85mm varianten. Tyvärr fanns inga sånna långa pinnbultar att köpa, så jag svarvade en själv, och den blev bra, men nu när jag ska montera på toppen igen så upptäckte jag att pinnbulten går helt snett ner i blocket...
Den gamla bulten var böjd i nederkanten, inte bra nog egentligen för den spjärnade imot toppen så den gick trögt, men nu med min nya raka bult så sitter den helt snett. Hålet ser inte omgjort ut, utan ser fabriksborrat och gängat ut, bara helt enkelt att det är helt snedborrat...
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, funderar på att försöka böja den nya bulten på plats, men är rädd att jag ska skada blocket som ju är av gjutjärn i processen. Några tips på hur jag skulle kunna göra?

Nu blev det en lång paragraf, och jag vet att detta ju inte är nåt traktorforum, men tänkte att man ju kan fråga i alla fall :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Skåning »

Börja med att kolla så att där inte är någon skada (sättning och/eller spricka) vid bulthålet som är orsakar det hela. Tyvärr inte helt ovanligt att en frostsprängning kan orsaka just något sådant och då är själva "vinkelfelet" ett ganska litet problem... :(

Linjerar utgången på bulthålet med hålet i toppen eller sitter det off-center också?

Skulle blocket vara ok och hålen linjerar så är det "bara" att borra/fräsa upp hålet precis så pass mycket att det blir rakt och i 90* mot blockytan. Nästa steg blir att välja en lämplig modell och storlek på lösgänga som kräver minsta större borr än vad hålet nu blivit. Tänk på att bibehålla så mycket gods kvar i blocket som möjligt.

Med lösgängan på plats så är det bara för dig att på nytt tillverka en passande pinnbult med den nya gängstorleken neråt och std.mått på delen ovanför blockplanet.

Om du anser att där är tillr. med mtrl kvar runt bulthålet i blocket då du fått det rakt så kanske du kan chansa på att hoppa över att sätta i en lösgänga och istället bara gänga i blocket och anpassa pinnbults designen efter det istället. Förenklar ju det hela en hel del och inte minst valmöjligheten av gängtyp.

Lycka till!
Andreas.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Micke S »

Kanonbra och proffsiga tips ! :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Jag tackar så mycket för tipsen! Mycket bra :)
Vad jag vet så är blocket inte fryssprucket, inte var jag har kunnat se i alla fall. Och jo jag tror nog att toppen på bulthålet ligger ungefär där det ska i förhållande till topplocket, men jag ska kolla det för säkerhets skull! Jag har för mig att det är ganska gott om gjutgods runt hålet, men jag ska checka det också när jag kommer dit nästa gång! Jag tänkte mest lite om det går att dra i insatsgänga i gjutjärn, är inte det hårt som fasen?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Micke S »

Det är inga problem alls att gänga i gjutjärn.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Ok, då vet jag! En sak till, borde man kanske inte fylla igen botten av hålet där den är sned med något så att man kan göra gängor även där? för om man ska kunna få friska nya gängor i godset där just nu så krävs det nog en rätt mycket större gänga... Jag har inte grejer till att svetsa i gjutjärn, men det finns kanske nån annan lösning?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Skåning »

Är personligen inte mycket för div "mirakelkem" och det är absolut inte rätt ställe för att försöka få till någon form av uppsvetsning på heller! Säger inte att det inte går, men oddsen att det blir sämre / olagningsbart är klart höga...

Går det att borra upp tillr. mycket och dra en hyffsad gänga där så är det nog minsta dåliga lösningen du kan få till. Får du inte gänger på hela håldjupet så kommer det nog att funka ändå, då den större gängdiametern säkert mer än väl uppväger den arean du missar i längden.
Nackdelen är att du lägger all belastning högre upp mot deckplanet, men till en såhär pass lågkompad motor kan det nog också kvitta.

Har du inte tillgång till en magnetborrmaskin eller blocket löst (så du kan sätta upp det i en fräs/pelarborr) så hade jag byggt en borrjigg och bultat fast i de närliggande pinnbultarna så att borrningen verkligen blir i 90* och exakt där du vill ha det.

Blir hålet/färdig gänga jättestort i förh. till org så kanske du kan göra en insattsgänga utav en vanlig skruv som du gör önskad (org?) gänga invändigt i. Beroende på diameterskillnaden (utv-inv gänga) så kan det t.o.m gå att få till den lite excentrisk om det skulle behövas.
Anpassa längden på den så att den precis kommer under blockytan när den är dragen i botten och sätt den med lite stark gänglåsning.

Och för att inte bli klassad som allt för långt ner i "tattarmeksträsket" med dessa fultipps... Så kanske jag ska tillägga att ovanstående är bara appliceringsbart på hobbyfordon med låga effektuttag, sporadisk användning där alternativet kanske annars varit att det blev "en enkel resa till Stena" istället och där ägaren/meken är fullt medveten om att det är just ett fulmek och tar resultatet utifrån det också!
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Många bra tips åter igen! Ja det låter nog rimligt att den större gängan kompenserar en del för den förlorade längden på gängan i så fall, ska som sagt kolla och se hur mycket större som går att göra. Det är som du säger ju en gammal lågkomps motor som inte är sådär jätte känslig vad jag har hört, men man vill ju gott och väl kunna spänna toppen så att det inte läcker vatten i oljan till exempel.
Nej blocket sitter i traktorn, hade varit tråkigt att behöva plocka ner det helt och hållet, men visst, i nödfall går det ju. Magnetborrmaskin är inget jag har. Men ja visst skulle man väll nog kunna göra en jigg av något slag, det hade nog kunnat bli rätt hyfsat med lite tur.
Tanken men att borra och gänga en kapad skruv invändigt är ju inte dum, men jag hoppas slippa borra upp blocket så mycket, vi får se, men det kan ju klart vara en nödlösning!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av erlan »

Magnetborrmaskin borde gå att hyra på en maskinuthyrningsfirma.

går det kanske att bulta fast toppen och köra med den som borrstyrning?

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Ja det är möjligt att det finns att hyra, jag får ta och kolla upp det.
Det är nog ingen dum tanke med topplocket, jag tänkte på det själv, men jag är osäker på om hålet i topplocket är stort nog för en större borr, jag ska kolla det.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av jorhul »

Även om det inte gäller en moppe är det ju bra tips!! Dom går ju lätt att överföra till moppehobbyn också! :YMAPPLAUSE:
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Det verkar som att det nog finns gods nog till att gänga om blocket en dimension större, ska nog prova det!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Skåning »

Och hur har det gått med detta projektet?
Säkert många som är lite nyfikna på om/hur du fått till en lösning på detta, ivf är jag det... :D
Andreas.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Det har tyvärr inte blivit något av det än, jag fick lite annat i mellan, och sen helt plötsligt utan förvarning stängde skolan ner vilket gjorde att jag inte har tillgång till så mycket verktyg just nu... Själv har jag ganska begränsat med gängtappar och borr, och framförallt ingen maskin till att borra upp hålet med och ingen svarv att göra en ny pinnbult med. Det hade jag dock kunna göra på skolan, så jag kan inte mycket mer än hoppas att man hittar bot för det här corona viruset så skolan kan öppna igen.
Tack för visat intresse i alla fall :D Jag ska se till att uppdatera här när jag har fixat det!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Hmm som ett lite halvdåligt svar här nu så var det såhär nu, att jag ju inte hade tillgång till att göra en ny bult, så jag tog och mätte upp den gamla och böjde till den lite, det gick bra, så jag beställt helt nya delar och fixade till allt, la på toppen, drog fast grenrör och grejor allt med nya packningar o så, sen skulle ju toppen dras med moment, och det gick bra ända till den sista i ordningen som nu råkade vara min egengjorda, den tålde inte momentet och gängorna gick av, surt som fan... För dålig kvalite på stålet antagligen, skolan köper väll bara in det billigaste antar jag... Tråkigt för jag hade i princip allt annat sen för att kunna provstarta men nu måste jag försöka få tag på en ny bult och butter...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar