Kränga däck

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

Har utan problem lyckats kränga på däck på kromade fälgar med mina vanliga däckjärn.
Snart ska jag försöka med nylackerade fälgar.
Hm... kommer det att funka eller blir det omlackering? cocos_acc.gif
Kanske finns däckjärn som inte är av järn?
Nån bra metod som kommer att lyckas?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kränga däck

Inlägg av HSE »

Helst skall man kränga på dem utan däckjärn :D Men det behövs starka nypor då. Men brukar gå om man gör det rätt. Kränga av tycker jag är svårare.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Kränga däck

Inlägg av Jfk »

Biltema har däckjärn,med plastskydd. Kanske värt att kolla på.
Monark monarped -62
MCB 1195
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

Tack HSE och Jfk för tipsen!
Tror inte jag har tillräckligt starka nypor...
Var på Biltema och kollade däckjärnen, men de verkar väldigt klumpiga.
Ska prova med mina mindre järn och lägga nåt emellan.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Kränga däck

Inlägg av Coolvette »

Om man är vaken och kollar att däckens klinch verkligen går in i fälgens djupaste del på motstående sida har men en betydligt enklare uppgift att kränga däcket på plats.

Det är lätt att missa att kolla att klinchen på motstående sida inte går in i botten och då måste man kränga hårdare och plötsligt poppar däcket in och det blir lätt att få det på plats.

Jag har praktiserat att lägga några varv eltejp på ena sidanför att hålla samman klinchen från bägge sidor, då är det lättare att få klinchen att hamna i botten, det går säkert med att spraya såpvatten också.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Kränga däck

Inlägg av Lolalola »

Jag brukar se till att få navets plattaste del neråt och sen trampar jag bara däcket på plats med fötterna. Oftast hur lätt som helst, och upp till 3.25 på vanlig mopedfälg är sällan eller aldrig några problem. Men det behövs smörj. Jag använder alltid Würths silikonspray.
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

Ojoj! Tackar för alla tips! Jag tävlade i Enduro på åttiotalet och då gällde det att vara snabb att laga punka i Parc Fermee... Men då var det ju inte prio att skona fälgarna, men minns att däcken var extremt motsträviga att få på plats. Har kvar däckjärnen, ca 20 cm långa.
Vanligt cykeldäck klarar jag att kränga med bara händerna, men ibland fuskar jag med små däckjärn i plast.
Dessutom har jag jobbat på däckverkstad för bil, så det där med kanten i djupaste delen på fälgen fattar jag.
Men jag kanske ska prova igen med bara händerna och kanske boosta med fötterna! Bara jag inte skadar de nylackerade fälgarna!
aussiebob
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av aussiebob »

Körde också Enduro på 80-talet, FMCK Stockholm. Då jag bor i Sollentuna kanske vi har setts i spåret.

Robban
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

Haha! Hade du en Saab 99 med min dekal på stötfångaren?
aussiebob
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av aussiebob »

Silverfärgad 99, "jag kör hellre i diket" på dekalen.
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

Mitt i prick! Minns dig! Jag och brorsan åkte Duett som endurobuss. Jag har min 1982 HVA 250 kvar! En ägare, regelbundet servad och tävlingskörd till och från kyrkan söndagar :-)
Inte startad sedan 1987...
aussiebob
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av aussiebob »

Ja er kommer jag ihåg, ni åkte pulka ner för Haga Tjocko på motorhuven. Världen är liten :D :D :D
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

Haha! Jag har ont fortfarande... Kul att man blir ihågkommen för viktiga saker!
Har du kvar din ?KTM?
aussiebob
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av aussiebob »

Jag hade några stycken, men den sista 125:an sålde jag -92, sen bodde jag några år i Australien men det gick inte som jag hade tänkt mig så jag flyttade hem efter ett par år.

Sen några år tillbaka har jag hamnat i moppeträsket igen, har två Compacter. Bor i lägenhet i Rotebro så jag håller till i ett gammalt soprum när jag skruvar. Ingen värme så kallt på vintrarna och varmt på sommaren.

Vad har du för moppe?
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Kränga däck

Inlägg av Rocket Scientist »

En Raket och en 2-hjulig transport, Televerkare.
Med snart nylackerade fälgar som jag är rädd om. Vet inte exakt hur jag ska montera däcken utan att skada lacken. Men jag har ju fått flera tips här!
Mina original Husqvarna däckjärn är jag ju van vid, men jag vill ha en snällare metod utan risk för lackskrap. Har däck¨järn¨ i plast för cykeldäck, men de ser väldigt klena ut. Tror jag börjar med att försöka med våld och såpa utan verktyg.
Håll ut i kylskåpet Robban, snart vår!
Skriv svar