Specialverktygsfråga
Specialverktygsfråga
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har fått tag på en NOS avgasmutter till sachs. Och för att den ska slippa gå samma öde till mötes som de flesta andra skulle jag vilja ha tips på vad man ska använda för att dra dit/loss den!
Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har fått tag på en NOS avgasmutter till sachs. Och för att den ska slippa gå samma öde till mötes som de flesta andra skulle jag vilja ha tips på vad man ska använda för att dra dit/loss den!
Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det blir väl så... Men jag hoppas fortfarande att nån ska komma med en bättre ide. Och det borde ju ha funnits nåt vettigt verktyg?
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, antar att det är en sån här ni menar:
Men de har ju bara en hake och är väl smala. Men en 15-20 mm bred haknyckel kanske skulle funka...
Annars hittade jag detta:
Rörnyckel
Eller denna:
Remskivehållare
Är bara motorn någorlunda ohet skulle de kunna funka, tror jag.
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
Men de har ju bara en hake och är väl smala. Men en 15-20 mm bred haknyckel kanske skulle funka...
Annars hittade jag detta:
Rörnyckel
Eller denna:
Remskivehållare
Är bara motorn någorlunda ohet skulle de kunna funka, tror jag.
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fördelen med en haknyckel är att den går att få det där sista i kraft som gör att avgasmuttern sitter kvar och det är tätt. Utan att avgasmuttern blir sönderslagen om man använder hammare och huggmejsel eller polygrip för att få det tätt. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bara sett haknykeln bland originalverktygen som kan ha använts till avgasmuttern... Men i och för sig en mindre flänsmutternykel (haknykel som hakar på flera flänsar) som inte var avsedd för avgasmutterns storlek, men som i praktiken skulle funka utmärkt <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
DEn här har jag varit inne på men jag har ingen gassvets... men en 'pinnsvets'. Och med tålamod och en vinkelslip skulle det nog gå att göra nåt motsvarande.tompa skrev:Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
För länge sedan testade jag att härda bonnjärn som jag smitt, genom att först glödga och sedan doppa i linolja, kan ju vara ett alternativ.
obs måste vara utomhus, det ryker når förd...ä..vligt <!-- </EdIndex> --></div>
Lite svårt att bocka järn i dom vinklarna utan att ha järnet glödgat.Tomas skrev:DEn här har jag varit inne på men jag har ingen gassvets... men en 'pinnsvets'. Och med tålamod och en vinkelslip skulle det nog gå att göra nåt motsvarande.tompa skrev:Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast
/Tomas
För länge sedan testade jag att härda bonnjärn som jag smitt, genom att först glödga och sedan doppa i linolja, kan ju vara ett alternativ.
obs måste vara utomhus, det ryker når förd...ä..vligt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att få till böjen på 3-4 mm plattjärn borde väl gå utan värme, sen tänkte jag svetsa på 'hakarna' och slutligen slipa till med vinkelslipen. Men jag vet inte...
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19