Specialverktygsfråga

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Specialverktygsfråga

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har fått tag på en NOS avgasmutter till sachs. Och för att den ska slippa gå samma öde till mötes som de flesta andra skulle jag vilja ha tips på vad man ska använda för att dra dit/loss den!
Bild

Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får nog tillverka ett vertyg till den som greppar
i alla hakar det blir nog mycket slipande :roll:
o använd packning med :D <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det blir väl så... Men jag hoppas fortfarande att nån ska komma med en bättre ide. Och det borde ju ha funnits nåt vettigt verktyg?
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tidigare fanns det ett verktyg som heter haknyckel,
finns ibland hos en del skrotverktygsnasare på marknaderna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns även hos firmor som säljer ur Ahlsells sortiment eller Luna (tools/järngruppen) eller hos momentum <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, antar att det är en sån här ni menar:
Bild
Men de har ju bara en hake och är väl smala. Men en 15-20 mm bred haknyckel kanske skulle funka...

Annars hittade jag detta:

Rörnyckel

Eller denna:

Remskivehållare

Är bara motorn någorlunda ohet skulle de kunna funka, tror jag.

/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fördelen med en haknyckel är att den går att få det där sista i kraft som gör att avgasmuttern sitter kvar och det är tätt. Utan att avgasmuttern blir sönderslagen om man använder hammare och huggmejsel eller polygrip för att få det tätt. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går ju att svetsa ihop 2 haknycklar om man vill ha större anliggningsyta <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller fräsa ett verktyg med den bredden man vill ha och med så många piggar som skall dra (2 st) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bara sett haknykeln bland originalverktygen som kan ha använts till avgasmuttern... Men i och för sig en mindre flänsmutternykel (haknykel som hakar på flera flänsar) som inte var avsedd för avgasmutterns storlek, men som i praktiken skulle funka utmärkt <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar det bli intresant på förslagssidan skall vi börja måtta och göra en ritning <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast
DEn här har jag varit inne på men jag har ingen gassvets... men en 'pinnsvets'. Och med tålamod och en vinkelslip skulle det nog gå att göra nåt motsvarande. :wink:
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tomas skrev:
tompa skrev:Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast
DEn här har jag varit inne på men jag har ingen gassvets... men en 'pinnsvets'. Och med tålamod och en vinkelslip skulle det nog gå att göra nåt motsvarande. :wink:
/Tomas
Lite svårt att bocka järn i dom vinklarna utan att ha järnet glödgat.

För länge sedan testade jag att härda bonnjärn som jag smitt, genom att först glödga och sedan doppa i linolja, kan ju vara ett alternativ.
obs måste vara utomhus, det ryker når förd...ä..vligt <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att få till böjen på 3-4 mm plattjärn borde väl gå utan värme, sen tänkte jag svetsa på 'hakarna' och slutligen slipa till med vinkelslipen. Men jag vet inte...

/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Skriv svar