Kul med en en F50 GLX S

Fortsättning på monteringen..
Alla delar på denna moppen är inte "rätt" till modellen, och vissa är ganska rätt, men är i fel stål eller har fel yta. Några grejer av eget val, tex Simtus sving & hjulaxlar, motorpaket etc. Det kommer med all säkerhet bli mer "rätt" successivt på de delar jag inte fått tag i ännu.
Jag vet att det finns ett gäng här på forumet som gillar detaljer, rätt ska va rätt. Punkt. Originalnördar kort och gott


Jag hade missat att köpa kablar till elsystem och var i kompisens garage bredvid mitt. Kablarna kom på tal varpå han säger något i stil med "jag har lite kabel som jag tror ska passa" Varpå han tar fram detta: Precis samma kabel som användes av Monark, eller exakt samma kabel då dessa av någon underlig anledning kommer från Monark, mer "rätt" än så kan jag inte få det när det kommer till kablaget iaf

Väldigt viktigt med tanke på den ändå ska ligga i skyddslang, krympslang etc, och slangen gömmer man så gott det går den också.

Men det känns skönt att veta att det har gått rätt till

Nytt och fräscht från tandplattan också, samt VEC tändspole som är nytt för mig. Jag hann knappt blinka innan höstens batch sålde slut hos handlarna. Men en snäll herre här på forumet släppte två stycken av sitt lager, en till mig och en till Sidecarrob

Robban var även snäll och bistod med några gamla kabelklammor att sätta inne i bakskärmen

Justerskruven fick stycka på foten och gängorna den satt i borrades ur och på det viset kom jag ner ca 15mm.
Ett 45gr rör med justering kortades ner och fick ny lite mer krökning. och efter att ha filat lite extra gick det att få dit. Skönt när problemen inte blir större

Kedjeskyddet från GLX visade sig skilja som jag nämnde tidigare. På bilden i Monarks katalog kan man se att främre fästet sitter olika långt fram på GL (överst) och GLX (näst överst) samt att det det ser ut som en knäck på fästena på det för GLX. Avstånd mellan sving och fälg samt mellan drev och fälg skiljer lite åt, antagligen därför är kedjeskyddet är knäckt in mot hjulet. Något som inte gynnade mig med 3.0" däck. Jag testade med två M6 muttrar för att trycka kedjeskyddet bort från däcket, vilket funkade! Däcket gick fritt.
Men när kedjan skulle på var kedjelinjen exakt där min provisoriska distans nu satt. Ett steg fram, två bak.
Bort med en mutter och vända på skruven så funkar det med någon mm marginal för både däck och kedja

Slut på bildutrymme i detta inlägg