Tack för det även om det blir lite snålt med bilder nu innan monteringen tagit fart vill ju ändå hålla lite nyfikenhet upp åxå..
Å nog händer det saker ibland för "mycket" men i stort för "lite" mycket kvar ännu..
En sak som hände var i alla fall för mycket och det skedde nyss klantade till mig när jag lackerade gaffeln å fick ett rinn..
Så jäkligt sur just nu så jäklans onödigt bara men men vi får se resultatet för såg rinnet i tid och valde ösa på och försöka låta det rinna ut.
Å vem vet hänt att jag lyckats med sådana nödlösningar vid klantigheter.
Ändå övriga delar verkar ha blivit bra svingen var jäkligt nära slippa ett andra lager men hade missat täcka in ordentligt i stötdämparinfästningen på ena sidan.. Ramen vart mer lyckad än jag trodde igår visst fick ett rinn på osynlig plats i övrigt vart jag nöjd men hade lite torrsprut på ovansidan av ljuddämparfästet... Men som jag sa tror aldrig jag lyckats få en ram perfekt vid första lackeringen..
Jaja allt nu lackerat visst det blir en omlackering av gaffeln och hoppas hinna den idag men de vet i katten om det är möjligt får nog se mig besegrad och ta den i morgon..
Men har ändå mycket kvar som ska göras idag en del av de röda grejorna ska få lite svart färg typ nummerplåtshållare och i alla fall framskärmstagen gör sig troligen snyggare i svart än rött till kromade skärmar. Pakethållaren får vara röd i alla fall ett tag då jag måste se den på först.. För när jag fick hem sadeln med sina röda detaljer fick jag för mig att det är mycket möjligt en röd pakethållare gör sig skitbra med sadeln.
Ja i övrigt har nummerplåten legat i thinnerbad under natten och är nu stålborstad redo för nytt försök.. Enda skillnaden nu har jag testat alla olika varianter och bestämt att bästa sättet få den snygg är ny grundfärg+många lager vitt+ tunnast möjliga lager grönt våtslipa fram siffror och troligen ett par lager klarlack på alltihop färdigt..
Mycket jobb för en rolig detalj sen vet jag att jag kommer reta mig på att de inte centrerat nummerplåten så den kommer sitta lite fasfel gentemot baklampan men gissar det är "polsk standard"
När jag kikade in mitt nyköp Romet Pegaz eller 750 som modellen egentligen hett runt 73-75.
Kunde jag konstatera att jag återuppfunnit hjulet! Insåg plötsligt va tusan den har ju ett övre motorfäste.. Vad i hundan hade jag vetat det hade jag köpt den modellen av topp sluppit lagt tid och arbete på ett egentillverkat fäste. Jaja okunskap kan ge merarbete och gjort är gjort.
Jodå och det är ytterligare en detalj att göra för kom på att delen som skruvas i toppen inte fått färg ännu heller..
Phu nu torktid innan annat ska göras ändå men mycket som ska hinnas med kanske för mycket..
Kikade ändå några minuter på den nyinköpta konstaterar att det troligen är ett av mina bästa fynd någonsin..
Men finns att göra värst är något med tändningen... Startar perfekt ibland andra gånger inte gnistan verkar komma lite som den själv vill och är rätt klen. Nu kan det vara riktigt enkelt för transporterade hem mopeden på sidan och olja läckte från påfyllningplugg kan med lite otur ha fyllts upp lite olja vid magneten som sedan slungats runt vid start och ställt till det för brytarna. Kanske skulle ta en titt medans delar torkar.... Men kaffe både behövligt och gott..
I övrigt riktigt fin moped och billig åxå 3150kr ja det är billigt även om det behövs lite finlir men i stort bara småsaker behöver en bättre sadel någon fjädrad modell som i viloläge tillåter att man tankar för som nu får antagligen sadeln vridas på när man tankar. Gasviren saknar en böj så den lär nötas fort hastighetsmätardrivning saknas, samt dit vire. I alla fall ett däck torrspruket. Ev lite jobb med elsystemet ja som sagt smågrejor men den blir ett senare bekymmer. Ändå ett riktigt bra fynd för hur mycket får man egentligen för 3150kr??