Jag tröttnade som tidigare nämt på hur slö moppen var och jag saknade rätt avgasadapter för att kunna köra trimröret. Jag hade en 28mm-28mm och behövde en 25-28mm. Det rätta hade ju bara vart att beställa en ny och vänta i någon dag.
Men det är ju inget kul. Med en mängd hemma-pul och en rejäl dos bondmeck fick jag ihop något att stoppa röret på. Väljer att inte gå in i detalj på vad fan som hände, då jag ett drygt halvår senare inte är något stolt över det.
(anledningen till varför tråden inte uppdaterats, för jag har inte vetat hur jag ska formulera mig
)
- Bild från byggprocessen. Bonnsvarvning på g. Avgasadaptern på borren och filen fasttvingad i arbetsbänken. Inga kommentarer på den tack. Hi hi.
Huvudsakligen så fungerade det även om det inte blev så bra i slutändan. Jag ställde in förgasaren noggrant den här gången, men för att vara på säkra sidan ville jag sänka trottelnålen ett hack från när förgasaren var bestyckad för originalröret, för att den skulle gå fetare. Håller på att ta bort nålclipset och så säger det bara pling! Och så är clipset lika borta som Jimmy Hoffa.
Så efter ett bra tags letande utan resultat började jag snegla jag på kartongen med trimgrejer och diverse bra att ha saker. Får en dum fundering och efter en fråga på ett forum på Facebook bestämmer jag mig för att det får allt bli 21mm förgasaren som hade gått tillsammans med 70cc’n istället för att köpa ett nytt nålclips. Jahapp. då blev man plötsligt tvungen att bestycka en förgasare från grunden igen. jippijaj! Gissa om jag fortfarande gillar att ställa in förgasare
. Fick det gjort i alla fall utan några större problem.
Jag hade sen ett tag tillbaks haft problem med att den varr hemskt svårstartad kall och det problemet kvarstod ännu, men det var inget jag brydde mig om, utan jag sprutade bara lite startgas på luftfiltret också gick den igång direkt. Hade inte ork att bry mig helt enkelt.
Ger mig ut på en fullgasrepa i skymningen och efter cirka 200ms körning i den kyliga kvällsluften lyses mörkret upp av ett ilsket rött sken från instrumentpanelen. Överhettning. Jag gör lite felsökning som tyder på att det inte är topplockspackningen vilket innebär att det mest troligen är vattenpumpen som gått. Plockar bort vattenpumpskåpan för att kolla. Tycker det ser bra ut men slänger ut en fråga på fejan ändå. Då får jag veta att den är totalt slut, för den gick att rotera för hand.
- Får ta det som en bild då jag inte får in videos.
Det komiska i det hela var att jag kollade vattenpumpen även före jag trimmade den med 70cc och den var inte direkt bättre då, men det var ju inget jag visste vid den tidpunkten. Så förmodligen hade den gått utan fungerande kylning ända sedan jag köpte den, bara att dracen haft något fel som gjort att givarsignalen inte kommit fram innan.
Slutsatsen är att den gått utan kylning ett bra tag men varför lampan aldrig lyst innan är ett mysterium.
För att byta vattenpump måste man ta av kopplingskåpan så jag började med att tappa ur motoroljan. (Skriver så för att oljan smörjer ju mer än bara växellådan, men växellådsolja kanske är rätta termen ändå.
) Lossade avtappningskruven och det som rann ur motorn var något som till färgen liknade gräddsås. Japp då var även packboxen till vattenpumpen slut och den hade hållt på och tryckt in kylarvätska i växellådan.
Kanske förklarar varför man kunde hamna i precis vilken växel som helst när man skulle peta i ettans och dra, med motorstopp som följd. Också en förklaring till varför man för det mesta hamnade mellan växlarna och varvade som en idiot.
. Nog med det. Kopplingskåpan skruvade jag av och gamla vattenpumpen och packboxen togs loss. Sen så påbörjades monteringen av de nya delarna. (Ett tips, försök inte stoppa dit packboxar med en platt skruvmejsel) En ny packbox beställdes och den monterades med en hylsa och försiktigt knackande med hammare.
Resten gick som planerat, men innan uppstart så plockades topplocket av. Topplockpackningen var det inget fel på, Kolven såg som nya ut och cylindern var helt fria från repor. Inte några värmenyp någonstans. Lustigt för en motor som gått utan kylning och överhettat.
Minnet sviker en ibland och jag är rätt säker på att cylindern blev portad av mig innan första uppstart med 50cc efter att ha haft på 70cc, men kan ha vart vid en helt annat tidpunkt med, som typ vid här laget. Hade varken bra verktyg eller något vettigt sätt att mäta porttiderna. Men det jag försökte uppnå var 185 grader i avgasportsduration och 128 i spolportsduration och blowdownen ansåg jag kunde bli vad den blir. Om det blev bättre är tveksamt men den gick fortfarande i samma fart som innan portningen. (68km/h) Svårt att avgöra om jag portade för lite eller för mycket eller vad som borde ha gjorts annorlunda då mätningarna av duration blev allt för oprecisa för att säga något, men mest för att jag inte vet vad jag höll/håller på med.
Efter att jag kollat över cylindern och möjligtvis portat den skruvade jag ihop allt och startade upp den.
Riejun gick som innan, fast den började inte lysa som en julgran efter lite körning och växellådan började fungera mer som en växellåda och mindre som ett lotteri. Vad kan man vara då mer än nöjd?
(Jag hade börjat tröttna lite på att meka vid det laget. Det här var i mitten av april och då hade moppen endast gått i 3 veckor sen slutet av januari.
)
- Notera att b*g-läppen försvunnit. Jag sågade loss baklampan ur b*g-läppen och gjorde ett eget fäste i plåt. Ser inte bra ut, men bättre och snuten lär inte ha något att gnälla över efter som belysningen är original.
- Någon gång i samma veva fick sig också framstänkan en smakfull uppdatering i form av en behandling med fogsvansen. Lite spetsigare i form jämfört med tidigare.