Trimmad Crescent raket
-
Trimmad Crescent raket
Har nu, efter att inte ha åkt på många år, dammat av min gamla Crescent raket. Det är en handväxlad tvåpet. Ville få lite mer krut i systemet, och har således köpt 60cc och 17mm Bing, men kör vidare på standard-avgassystemet med hjälp av konverteringsmutter. Den är drevad sedan gammalt. Har inte meckat ihop det hela än, och har väl alltmer nyfiket börjat undra: hur kommer raketen stå pall för detta? Och vilka ungefärliga hastigheter är att vänta? Stötdämpningen är ju inte direkt den bästa, och inte bromsarna heller, på en originalraket. Någon som har erfarenheter att dela med sig av? 

Re: Trimmad Crescent raket
Det kommer att bli hur bra som helst. och har du tur så drar det mot uppemot dryga 60 knutar om din ljuddämpare inte är helt kass. 

-
Trevligt! Klarar den av sådana hastigheter, eller är några problem att vänta pga trimmet?
Ja ja herregud... och nej, inga problem med trimmet. Det enda jag har hört om är folk som haft problem med förgasaren som följer med i de där billiga (läs prisvärda) trimsatserna. Men på mina har allt funkat klockrent. 

en strypning på dom tidiga modellerna med sachs, var att kröken fortsatte in i ljuddämparen sisådär 20-30 centimeter. bör kapas eller bytas krök det första man gör om man ska trimma.
erlan
erlan
-
Tänkte behålla cigarrdämparn och standardkrök, dels för utseendets skull men också för att ambitionen just nu inte är att den ska gå så snabbt som möjligt med 60cc på. Framför allt vill jag åt styrkan. Men det vore trevligt att kunna komma upp i 60 km/t, om möjligt. Ungefär hur mycket fart stryper ett original avgassystem, uppskattningsvis, i detta sammanhang? Eller kanske snarare: ponera att jag - utöver 60cc och 17mm bing, även skulle montera 32mm trim-avgassystem på dessa grejer, vilka hastigheter borde den då kunna göra, med litet bakdrev? Tack för svar!
Min stummis gjorde 68 knutar på rak väg med 110-kilos förare. Den var vansinnigt stark och hade lätt gått att dreva upp ett par kuggar. 

Hercules uppgav 69 km/h med en tyst passiv 32mm ljudämpare.
med den populära sachs-jamarcool dämparen och prova ut vilken tändning den trivs bäst med,
så kan man putsa lite till.
erlan
med den populära sachs-jamarcool dämparen och prova ut vilken tändning den trivs bäst med,
så kan man putsa lite till.
erlan