Hejsan
Jag har en sachs 3v som när den blir riktigt varmt börja den att spika och blir orkeslös på högre varv Har ställt tändningen efter konstens alla regler.
Min setup
60cc
Topp med centrerat stift
17 mm ‘bing’
Öppet avgassystem
Kokusan
Retarderande krets
Ett komp på 14 bar
Hur får jag lägre komp? Som jag tror är problemet Extra topplocks packning?, tjockare cylinderfots packning?, slipa ur toppen?, eller har ni något annat förslag
Det du helst vill göra är att svarva ur förbränningsrommet i toppen, så det blir större.
Du missade att nämna hur stor klämspalt du har.0,7-1,0 mm får anses som en säker klämspalt.
du skriver att du ställt tändningen, men vad har du för förtändning på dom varvtal där det spikar.
14 Bar kickkomp är alldeles för mycket. Jag brukar försöka hamna på 10 Bar. Lite mindre fungerar också mycket bra. Så gör som Erland skriver att öka volymen i grytan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag gissar att en CC borde räcka. Du kan göra sidorna rakare och lite mindre radie än innan om den är skålformad nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Svarvade ur grytan så den blev konkav iställe för raka sidor, nu har jag ett komp på 10,6 och en klämspalt på 0,86
Nu är det bara hoppas att det slutar å regna
Kompressionen blir olika på olika cylindrar beroende på hur hög avgasporten är, din topp utan modifiering kanske funkar bra på en cylinder med aggressivare porttider.
Kompression är svårt att räkna på och få fram något vettigt (många faktorer som spelar in), är mera ett mätvärde utifrån aktuell status. Till skillnad mot kompressionsförhållande som absolut är något man får räkna fram.
Men visst, har man en gedigen erfarenhet av motortypen så kan man säkert (mer eller mindre exakt) antaga att x,x förändring kommer att påverka kompressionstrycket med y,y Bar.
Hmmm..Ingen här talar inget om du har cylinderfotspackning eller inte och hur tjock den är....
Tycker det skulle vara det enklaste att göra en tjock cylle-fots packning av ALU-plåt på 1- 2.mm, då kan du inte
förstöra nåt genom att fila eller slipa bort för mycket, så gör jag....
Vad vet jag....slog iaf alla på isen tävlingen i Trollebo på rak banan 2014 med min bölande F50GLX 80cc Sachs 5vxl...
. Här med 50cc Cylinder:https://www.youtube.com/watch?v=mJVhzdr16rc