Ny medlem i forumet och det blir visst Sachs igen.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Ny medlem i forumet och det blir visst Sachs igen.

Inlägg av Mumkas »

Hej och en liten presentation av mig!

Hade många mopeder som tonåring 78-81 såsom Fram King Clipper och Comet, Crescent 1128 och 1252, samt en Zundapp KS50. Har varit sugen på en moped i många år. Byggde en påhängare på en gammal cykel med både 50cc och 66cc kinamotorer, men det är inget att köra med, bara roligt att skruva med och trimma.

"Råkade" bli med en Tiveden S4, en NOS Bing kyrkport och en Falkman FP3 koppling under semestern efter några glas öl. Alltså är är tanken börja leta efter en MCB med Sachs, helt då med kickstart och sadel. Typ Raketare, Stockholmare, 50S med 3 eller 4 växlad fot, även om jag minns en 2 växlad hand som himla ball att köra.

Frågan jag har just nu och bra att veta i jakten, är hur kedjedelningen ser ut mellan 50/2 KS och 50/3 KFS eller LFS? Minns att jag bytte från 3 växlad hand till 2 växlad hand på min 1128, men visst sitter drevet lite annorlunda på dessa, jämfört fotväxlade Sachs? Åtminstone som jag kommer ihåg det från förr.

Trevlig kväll!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ny medlem i forumet och det blir visst Sachs igen.

Inlägg av erlan »

där minns du rätt. drevet sitter 8mm längre ut på fotväxlade motorer.
S4 cylindern bör göra sisådär 85, gissar jag. Du får räkna med att förstärka compactramen om du väljer en sån.Jag planerar sätta min i en stockholmsram 1289/1290

erlan
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Ny medlem i forumet och det blir visst Sachs igen.

Inlägg av Mumkas »

Tack för svar erlan! Samt att mitt minne var rätt även om främst Fram King och Zundapp var min grej back in the days. :D Nu blev det visst så att jag börjat samla på mig lite kul delar för Sachs och MCB så alla tips är ovärdeliga. Compacter är ju trevliga men jag tänker nog mer en Stockholmare eller en 50S, kanske en senare Raketare. Nåt med riktiga styrfästen och gaffelkronor, inte en med styrstam som på en cykel. Påhängaren byggd på en cykel kan nog gå att skrämma upp i 60, men det känns väldig vekt.

Vad skiljer mellan en MCB för handväxlat vs fotväxlat? Annan ram eller bara bredden på swingen? Mest för att utesluta ett byte av motor. Om det inte går enkelt, kan jag lätt tänka mig en handväxlad, mest för att bredda sökandet lite.

/Janne
El.JPG
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ny medlem i forumet och det blir visst Sachs igen.

Inlägg av erlan »

sving, och baknav skiljer.
fotväxlad baksving till stockholmare börjar vara svåra att hitta.

erlan
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Ny medlem i forumet och det blir visst Sachs igen.

Inlägg av Mumkas »

Tack igen erlan för svar. Minns att jag bytte från tre- till tvåväxlad trampmotor på min (troligen 1128) och den gick kanske lite för bra med de kyrkportstrim som fanns då. Tror det var att få plats med ett större framdrev som lockade till motorbytet. Tyvärr blev moppen skrot till slut vilket känns synd nu idag när man ser tillbaka på sin tid som tonåring. Oavsett så har jag lite mer kött på benen när jag ska leta något objekt. Fortsätter samla på mig lite "bra att ha" för MCB och Sachs så länge :D
Skriv svar