Var är vi på väg?
Snart klassas väl alla renoveringsobjekt som avfall
och skall skrotas bort.
https://www.expressen.se/kvallsposten/d ... om-avfall/
Daniels veteranbil från Usa förbjuds-Klassas som avfall.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Daniels veteranbil från Usa förbjuds-Klassas som avfall.
Är detta ens något nytt? Har väl redan hänt flera gånger tidigare?
Är inte detta mer en fråga om pengar?
Importerar du det som skrot slipper man en massa avgifter vid införsel av dessa vad de flesta av oss håller med och tycker vara fyra bilar.
Importerar du det som bilar från första början slipper du risken få pressat ditt "miljöfarliga avfall"
Är väl tänkt att importera som skrot och sen registreras som bilar för att kringgå avgifter?
Nog mest otur för importören att någon fick syn på detta.
Sen kan det bara vara bra det hålls koll så ingen tar hand om och hanterar sådant som verkligen är miljöfarligt avfall, eller?
Hur metallskrot där metallen som kommit ur marken kan vara miljöfarligt är för mig svårt att förstå.
Olika kemikalier däremot. Men tror knappast dessa bilar innehöll något sådant.
Är inte detta mer en fråga om pengar?
Importerar du det som skrot slipper man en massa avgifter vid införsel av dessa vad de flesta av oss håller med och tycker vara fyra bilar.
Importerar du det som bilar från första början slipper du risken få pressat ditt "miljöfarliga avfall"
Är väl tänkt att importera som skrot och sen registreras som bilar för att kringgå avgifter?
Nog mest otur för importören att någon fick syn på detta.
Sen kan det bara vara bra det hålls koll så ingen tar hand om och hanterar sådant som verkligen är miljöfarligt avfall, eller?
Hur metallskrot där metallen som kommit ur marken kan vara miljöfarligt är för mig svårt att förstå.
Olika kemikalier däremot. Men tror knappast dessa bilar innehöll något sådant.
Blå/vit Monark 1209
Re: Daniels veteranbil från Usa förbjuds-Klassas som avfall.
Det fanns nog ett kryphål förr, som gjorde att man kunde importera bilar och slippa betala vissa avgifter genom att t.ex. montera bort motor e.d.
Detta kryphål är gissningsvis tilltäppt och jag tror att de som idag importerar bilar (renoveringsobjekt) betalar de införselavgifter som åläggs.
Problemet verkar bestå i att de här "objekten" för ett otränat miljömuppsöga ser ut att vara oreparerbara och att man från miljöhåll då anser att det är "avfall" istället för renoveringsobjekt.
Importörerna har nog i dessa fall, är jag ganska säker på, försökt att göra rätt och följa de bestämmelser som finns.
Tyvärr låter det som att man från vissa håll försöker skuldbelägga offren = importörerna
Detta kryphål är gissningsvis tilltäppt och jag tror att de som idag importerar bilar (renoveringsobjekt) betalar de införselavgifter som åläggs.
Problemet verkar bestå i att de här "objekten" för ett otränat miljömuppsöga ser ut att vara oreparerbara och att man från miljöhåll då anser att det är "avfall" istället för renoveringsobjekt.
Importörerna har nog i dessa fall, är jag ganska säker på, försökt att göra rätt och följa de bestämmelser som finns.
Tyvärr låter det som att man från vissa håll försöker skuldbelägga offren = importörerna
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Re: Daniels veteranbil från Usa förbjuds-Klassas som avfall.
Det fanns ett hål i tullreglerna som gjorde att man kunde lyfta ut motorn och lägga den i bagaget, vid svenska förtullningen togs den in som skrot, helt enligt då gällande regler, importören fick betala en lägre tullsats och fordonet var befriat från accis som var en punktskatt.
Därefter kunde man lägga i motorn och ta bilen till en besiktningsstation och registrera den, helt legalt, förutsatt att man hade tullhandlingar och identitethandlingar i ordning.
Detta kryphål täpptes till omkring 83-84 och därefter har inte registrering av skrottullade bilar varit möjlig, de är och förblir reservdelsbilar.
Sedan dess har amerikanska klassiker importerats till Sverige i åtskilliga tusental, det har inte varit frågan om att lura systemet utan det är bilar som importerats för att renoveras, detta drar sedan in åtskilliga tusenlappar till det allmänna genom exempelvis moms.
I detta fall är det någon tokstolle på tullen som tyckt att bilarna är för dåliga att renovera och klassat dom som miljöfarligt avfall.
Detta beslut blir givetvis tvärfel för den som importerat bilarna för att renoveradom och nu får dom inte bilarna över gränsen.
Därefter kunde man lägga i motorn och ta bilen till en besiktningsstation och registrera den, helt legalt, förutsatt att man hade tullhandlingar och identitethandlingar i ordning.
Detta kryphål täpptes till omkring 83-84 och därefter har inte registrering av skrottullade bilar varit möjlig, de är och förblir reservdelsbilar.
Sedan dess har amerikanska klassiker importerats till Sverige i åtskilliga tusental, det har inte varit frågan om att lura systemet utan det är bilar som importerats för att renoveras, detta drar sedan in åtskilliga tusenlappar till det allmänna genom exempelvis moms.
I detta fall är det någon tokstolle på tullen som tyckt att bilarna är för dåliga att renovera och klassat dom som miljöfarligt avfall.
Detta beslut blir givetvis tvärfel för den som importerat bilarna för att renoveradom och nu får dom inte bilarna över gränsen.
Re: Daniels veteranbil från Usa förbjuds-Klassas som avfall.
Besvärligt problem för den som drabbats. Reglerna för farligt avfall har ju skärpts under senare år och i ex Tyskland är det ännu svårare att importera renoverings objekt.
Re: Daniels veteranbil från Usa förbjuds-Klassas som avfall.
Det hela är väl miljöpartiets plan att döda allt motor relaterat, ska ej gå igång med e10 skiten heller...
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....