Fram King Clipper

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Abony
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 okt 2021, 08:40

Fram King Clipper

Inlägg av Abony »

Efter ett stort antal år utan moped blev längtan efter något kul att skruva på allt för stor. Sprang på en Fram King Clipper med renoverad motor men där all plåt såg bedrövlig ut. Ett lagom första projekt då mina mekaniska skills inte är de bästa för tillfället. Tanken är att måla om den, få lite bättre fart på motorn och ge den ett lite bobberliknande stuk. Måhända att man lyckas....

Ska klura ut hur man bifogar bilder också....
140586337_894445071368095_625331260815564787_n.jpg
Senast redigerad av Abony den 11 okt 2021, 14:52, redigerad totalt 2 gång.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fram King Clipper

Inlägg av HSE »

Jag har också en sådan där, fast blå. Tråkigt nog är det inte så lätt att få fart på dessa motorerna, litet urval av trim delar till dem. Så min har fått vara laglig.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Lolalola »

Abony skrev: 11 okt 2021, 09:16
Ska klura ut hur man bifogar bilder också....

Jag vände bilden rätt i ditt inlägg. :)

Men du vad snygga motorer det där där. men som sagt svåra att få nån större fart i.
Abony
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 okt 2021, 08:40

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Abony »

Lolalola skrev: 11 okt 2021, 16:17
Abony skrev: 11 okt 2021, 09:16
Ska klura ut hur man bifogar bilder också....

Jag vände bilden rätt i ditt inlägg. :)

Men du vad snygga motorer det där där. men som sagt svåra att få nån större fart i.
Tack för hjälpen med bilden. Hur gör jag rätt själv nästa gång?

Nja, är medveten om att det inte kryllar av trimdelar till dessa motorer men har en extracylinder som jag ska försöka få till lite bättre syreupptagningsförmåga på.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Lolalola »

Inte en aning hörru... Det brukar inte bli upp och ner, och det blir säkert rätt nästa gång du lägger upp en bild. :thumb:
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Fram King Clipper

Inlägg av TolvNollNio »

Nog är det väl någon på detta forum som fått fart på en sån Victoria?
Minns som vanligt inte namnet på en som övertygat sån att passera trettio, inte mer än att han hade väldigt god hand med färg. För några år sen var han hyfsat aktiv här på forumet.
Kan vara fel, men är inte Zweirad Union släkt med dessa motorer?
För då kanske det finns nåt snäpp bättre cylindrar utomlands.
Minns ett svagt försök att få dit en cylinder från en Husqvarna motorsåg på sådan motor där avståndet mellan pinnbultarna stämde. Tyvärr kom det inte längre än så.. min morbror hade slängt just denna sågen ifrån sig när trädet ville lite fel.
Vilket gav mig möjlighet skruva isär sågen utan krav..
Vilken modell på sågen? Jaaa.. sent 70-tal, innan dom var små och smidiga. Mycket större diameter på kolv/cylinder, men åtminstone samma diameter på kolvbulten som Victoria. Tänk om man fattat spara sånt.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Lolalola »

TolvNollNio skrev: 13 okt 2021, 00:58 Nog är det väl någon på detta forum som fått fart på en sån Victoria?
Minns som vanligt inte namnet på en som övertygat sån att passera trettio, inte mer än att han hade väldigt god hand med färg. För några år sen var han hyfsat aktiv här på forumet.
Kan vara fel, men är inte Zweirad Union släkt med dessa motorer?
För då kanske det finns nåt snäpp bättre cylindrar utomlands.
Minns ett svagt försök att få dit en cylinder från en Husqvarna motorsåg på sådan motor där avståndet mellan pinnbultarna stämde. Tyvärr kom det inte längre än så.. min morbror hade slängt just denna sågen ifrån sig när trädet ville lite fel.
Vilket gav mig möjlighet skruva isär sågen utan krav..
Vilken modell på sågen? Jaaa.. sent 70-tal, innan dom var små och smidiga. Mycket större diameter på kolv/cylinder, men åtminstone samma diameter på kolvbulten som Victoria. Tänk om man fattat spara sånt.
Fatchance! Han nämner cylindrar till Simson, men tyvärr är alla bilder borta nuförtiden.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Fram King Clipper

Inlägg av SS440-80 »

Min Z-U går ganska bra.
Sitter en Zündapp 4,8hk fläkcylinder på den.
Jag passade på när jag renoverade motorn, var enkelt att matcha in cylindern då. Tappade några kubik, men de flesta av hästkrafterna finns nog kvar trots bara 46,6cc 😄
IMG_20190612_100122.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Lolalola »

Wow! :shock:
Abony
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 okt 2021, 08:40

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Abony »

Tack för tipsen om andra cylindrar, ska börja med den extra jag fick med. Känner någon här någon i Göteborgstrakten som är duktig på att plocka bort strypningen i den och som dessutom kan porta den en smula. Fått tips om att man kan köra med ett Puchinsug och en Bing 17 men då behövs ju lite friare luftvägar i cylindern.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fram King Clipper

Inlägg av HSE »

Jag plockade bort pluggen på en av mina motorer, gav inte mycket, lite starkare bara. Antar att det är en 1,5 hk cylinder som blivit pluggad men utan att byta insug och förgasare blev skillnaden inte så stor. Så portning behövs, annars är det inte stor ide att gå olagligt för den lilla vinsten i effekt :)
Abony
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 okt 2021, 08:40

Re: Fram King Clipper

Inlägg av Abony »

Jadå, klart det skulle regna när man hämtade plåten från blästringen. Blev snabba ryck med att torka och få på primer.
Bilagor
IMG_5807.jpg
Skriv svar