Hur ringer du?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det har vi inte (ursäkta om jag varit otydlig). Jag har fiberkabel nergrävt, inget adsl fungerar här ute i obygden. Har testat när vi flyttade hit men det gick inte. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för modellbeteckning på den trådlösa telefonen Josefine?

Den heter väl Huawei och nån bokstav och nåt nummer...? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har Huawei modell F685, har bytt basenhet då den har strulat lite men denna är sprillans och funkar bra. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för du svar. :)

Om jag har förstått rätt finns det ett batteri i basenheten och ett batteri i den löstagbara luren. Alltså två batterier sammanlagt i telefonen. Stämmer det?

Jag funderar om man kan ta med sig telefonen i en bil när man t.ex. ska till en veteranmarknad och behöver ringa upp någon man ska träffa där. Skulle det kunna fungera?

Hur länge räcker batteriet för stand by plus ett par-tre korta samtal?


Kan berätta att förändring är på G och avtalen med Telia är uppsagda... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är batteri i bas-enheten och i telefonen.
Standby tiden är otrolig. Jag pratar väl inte så mycket i telefon men vi behöver endast ladda batterierna efter ca 1½ -2 veckor om inte mer. Tror faktiskt att jag bara laddat telefonerna 3-4 gånger sedan 1 december.
Däremot så fungerar inte telefonluren så himla långt från basenheten där sim-kortet sitter. Har inte provat att ta med basenhet och lur för att ringa, men jag kan göra det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Tack, jag kollade det där men jag kan inte se någon större skillnad med det jag redan har bortsett jag kan ringa eller ta emot samtal utanför huset....



Igentligen är jag inte ett dugg konservativ men kan ändå vara det helt omedvetet. Här sitter jag med mitt fasta telefonabonnemang som mina föräldrar tog när dom gifte sig i början av 50-talet. Det är ett enkelt kort gammalt nummer och det känns nästan som en del av mig själv. Det har också känts som en bro till tryggheten och det enda sanna och riktiga. :roll: Bara genom att sträcka ut armen kan jag t.ex. nå sjukvårdsupplysning, de få nära jag har osv.

Men tiderna förändras.... Skulle jag räkna alla ingående samtal, som med åren blivit allt färre och färre så är minst hälften telefonförsäljning och någon organisation som vill ha pengar som jag inte har. Dessa samtal kan jag vara utan....

Telefonen har alltid kostat och har väl ökat ungefär som andra priser. Skillnaden vad jag förstår är att det nu kommit fler alternativ och som vid viss användning kan bli billigare. Jag har nu fått en begagnad mobiltelefon av ett pensionärspar jag känner och som jag är chaufför åt ibland t.ex. om dom ska hämtas vid järnvägsstationen. Tanken är väl att jag ska vara nåbar. Det var även uppladdat hundra kronor att ringa för märkte jag efter att ha läst om kvällarna hur den fungerar. Det är ett litet häfte med små små bokstäver så jag måste ha starkare glas. Det är mycket att sätta sig in i och telefonens funktioner verkar också knutna till operatören. Pappersinfot tror jag inte räcker till jag får nog söka på webben både på telefontillverkaren (Samsung) och operatören.

Nu funderar jag på att säga upp mitt gamla fasta abonnemang och använda den här kontantkortstelefonen som *vanlig telefon*. Det kommer bli lite nya vanor, man blir "kort i luren", men det får bli så.



Sen är det där med datorn och bredbandet....

Som läget är nu har jag Telia adsl abonnemang med priset kopplat till den fasta telefonen. Jag kan således inte slopa den fasta telefonen och behålla det fasta bredbandet till samma pris men egentligen är det inte särskilt billigt om man jämför mobilt bredband. Det skulle kosta ungefär hälften av det jag betalar nu.

Telia har ett mobilt bredband som kostar 99 kr per månad och då får man använda upp till 2 GB och nu undrar jag om det skulle räcka för mig. Jag sitter mycket vid datorn, ofta hela kvällarna, men kollar inget rörligt, bara tuben någon gång men det är inte ofta, däremot sitter jag mycket vid hemsidor som forumet, tradera och andra *vanliga* hemsidor. Jag får bara en känsla av att det skulle räcka med god marginal, kan det vara så?
Skaffa telia IP telefoni genom ditt adsl så kostar ju telefon 0 i abonnemang <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försöker få tanten att inse fördelarna med att lägga ner den fasta telefonin men hon vägrar, så det är bara att glatt pynta 1000 spänn i kvartalet för 100 år gammal teknologi :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JK skrev:Försöker få tanten att inse fördelarna med att lägga ner den fasta telefonin men hon vägrar, så det är bara att glatt pynta 1000 spänn i kvartalet för 100 år gammal teknologi :?
Hur ofta använder du en förbränningsmotor och när konstruerades
den...? 8)

Bara att inse att viss teknik är svår att göra sig av med. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag håller med S_Compact, kolla om IPtelefon via bredbandet är ett alternativ.

passar på att om ett alternativ för dom som bor lite "utanför". själv bor jag i ett hål i täckningskartan.

http://www.net1.se/privat/startsidan.aspx

är den någon här som använder deras tjänter?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fiber och kör iptelefon.
Jag har kvar mitt gamla hemnr och betalar 19 kronor i månaden i fast avgift för telefoni.
Jag vet att samma eller liknande alternativ finns med adsl.
Som en del säger ovanför, kolla upp det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
JK skrev:Försöker få tanten att inse fördelarna med att lägga ner den fasta telefonin men hon vägrar, så det är bara att glatt pynta 1000 spänn i kvartalet för 100 år gammal teknologi :?
Hur ofta använder du en förbränningsmotor och när konstruerades
den...? 8)

Bara att inse att viss teknik är svår att göra sig av med.
Ja men när det gäller en förbränningsmotor så finns det egentligen inga vettiga alternativ.

När mobilnäten och telefonerna fungerar så bra som de gör idag ser iaf. inte jag nyttan med fast telefoni. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:jag håller med S_Compact, kolla om IPtelefon via bredbandet är ett alternativ.

passar på att om ett alternativ för dom som bor lite "utanför". själv bor jag i ett hål i täckningskartan.

http://www.net1.se/privat/startsidan.aspx

är den någon här som använder deras tjänter?

erlan
Jag bor inte på landet jag bor mitt i stan och lyfter man blicken och kollar på höghustak eller andra höga byggnader så kan man se dom där antennhögtalarna :roll: lite överallt.... Och när man kollar såna där täckningskontroller för min adress så är det alltid bästa tänkbara. Men jag har hört att så inte alltid är fallet i glesbygd och då är ju Telias trådar, eller Skanovas, fortfarande det enda tänkbara och säkra.

Däremot har mitt adsl krånglat i flera år. Helt plötsligt kan kontakten med stationen brytas och kan sen vara instabil i något dygn eller några timmar. Har ringt Telia flera gånger men dom hänvisar direkt att felet är hos mig med splitter och kablar och allt vaddetnu är men det spelar ingen roll hur jag byter kablar eller ta bort splittern eller byter hela modemet/routern det är precis samma fel.

Det var det ena...

Det andra är att man måste ha modemet/routern och transformatorn igång om man ska ha en fungerande telefon. Jag är av den sorten som drar ut alla sladdar när elektriska grunkor inte används och särskilt datorn som inte har någon manuell huvudströmbrytare. Ett undantag är klockradion och kylskåpet men det senare är avstängt vintertid (säkringen borttagen) och maten i plåtlåda utomhus.

Jag är lite gammaldags med det tekniska men just det här med mobilt bredband och trådlös hemtelefon då operatörerna har sina egna nätverk och inte behöver hyra in sig på Skanovas kopparnät som gör att alla blir ungefär lika dyra men det här nya systemet tycker jag verkar ett steg framåt i *rätt riktning*.

Bortsett från att telefonen med basstationen är nätansluten för laddningen skull så verkar det helt åsksäkert och detsamma gäller det mobila bredbandet.

Vart ska åsknedslaget ta sig in i teleutrustningen om det inte finns någon ledning?

På så sätt är det trådlösa systemet helt genialt! :wink:

Vid adsl gäller fri datamängd vilket det inte gör med mobilt bredband men Tele2 Medium ger 15Gb per månad vilket jag på långa vägar inte kommer att använda så god marginal finns och priset är likväl lägre.

Det borde gå att se hur mycket datamängd man förbrukar och skulle det visa sig ligger en bit under 2Gb så finns möjligheten att "byta ner" sig och då blir avgiften endast 79 kronor per månad och då är kostnaden inte mer än en dryg tredjedel av det jag betalar nu.

Ja, som ni hör har jag i princip bestämt mig men det är ändå öppet ett par månader till innan jag måste göra något avtal med en ny teleoperatör så fler tips mottages tacksamt... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:
http://www.net1.se/privat/startsidan.aspx

är den någon här som använder deras tjänter?

erlan
Det verkar vara ett alternativ för landsbygd. Jag kollade för min adress och då använder dom den kända radiomasten i Bälshult Emmaboda eller "Emmabodasändaren" som den hette på radions storhetstid :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hur ringer du?

Inlägg av HSE »

Det här är en väldigt gammal tråd så jag måste vara en av de sista som har kvar fast telefoni :shock: Men nu är det slut, upptäckte att den fasta telefonen var död för en vecka sedan, ledningarna har gett upp då och då varvid de reparerat dem med en massa el tape vid stolpen 30 meter bort. Inte direkt som de satsar på underhållet. Så istället för att fel anmäla igen sade jag upp abonnemanget. Spara ju en slant dessutom. Men var trött på krånglande luftledningar.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Hur ringer du?

Inlägg av Lolalola »

Samma här. Vi hade tills för ett år sen luftledning från en stolpe (som på nåt vis hängde ihop med en nedgrävd ledning) och där fick de tejpa titt som tätt. Men när wiren som liksom bar upp själva ledningen in i huset gick av och ingen kom och grejade det sade vi upp fasta abonnemanget. Kunde tagit det via fiber, men nääää...
Skriv svar