Vevaxeltätning zundapp kantmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Vevaxeltätning zundapp kantmotor

Inlägg av helipop »

Tjena!

Är det möjligt att byta vevaxeltätningarna utan att klyva motorn tro? Det gäller en zundapp 5växlad kantmotor 50(70cc)
Tänker om man kan ta ut dom med en såndär packningskrok som ser ut som en korkskruv, sen försiktigt pressa i en ny med dorn eller hylsa.

Motorn stänker även svart olja ur avhassystemet, vet inte om det är den rika oljeblandningen för inkörning av parmakittet, eller om den tjuvar från växellådsoljan. Isåfall måste jag klyva?
Senast redigerad av helipop den 20 jun 2022, 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vevhuspackning zundapp kantmotor

Inlägg av HSE »

Vevhuspackningarna ? Du menar väl vevaxelns pack boxar, de går att byta utan att klyva motorn. Jag har gjort det några gånger :) Vevhus packningen däremot är ett svårt kapitel, klyva motorn och sedan försöka hitta en ny pappers packning som passar och har rätt tjocklek så vevaxeln inte måste shimsas om och så skall packningen ligga still i rätt läge när man monterar ihop allt blint... Så väl är brukar den inte ge sig på motorerna när allt väl är ihopsatt men det finns undantag där växellåda oljan sugs in i vevhuset vid körning. Man måste se vevhuset och cylindern som en sluten enhet som skall tåla både övertryck och undertryck utan att det läcker in eller pyser ut någonstans på vägen. Men vevaxelns packboxar lever ett hårt liv, friktion mot roterande axlar, värme, olja och sedan åldring när tiden går, så jag brukar byta direkt om jag skall se över en gammal motor.
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Vevhuspackning zundapp kantmotor

Inlägg av helipop »

HSE skrev: 19 jun 2022, 20:51 Vevhuspackningarna ? Du menar väl vevaxelns pack boxar, de går att byta utan att klyva motorn. Jag har gjort det några gånger :) Vevhus packningen däremot är ett svårt kapitel, klyva motorn och sedan försöka hitta en ny pappers packning som passar och har rätt tjocklek så vevaxeln inte måste shimsas om och så skall packningen ligga still i rätt läge när man monterar ihop allt blint... Så väl är brukar den inte ge sig på motorerna när allt väl är ihopsatt men det finns undantag där växellåda oljan sugs in i vevhuset vid körning. Man måste se vevhuset och cylindern som en sluten enhet som skall tåla både övertryck och undertryck utan att det läcker in eller pyser ut någonstans på vägen. Men vevaxelns packboxar lever ett hårt liv, friktion mot roterande axlar, värme, olja och sedan åldring när tiden går, så jag brukar byta direkt om jag skall se över en gammal motor.

haha, absolut menade jag det. Jag skrev först och tänkte visst sedan. =) Tänker att jag får byta ut dom och hoppas att det är där eventuell olja smiter in på kopplingssidan. Det blec ett litet projekt den där "färdigrenoverade mamban" som jag betalade dyrt för. Synd...
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vevaxeltätning zundapp kantmotor

Inlägg av HSE »

Färdigrenoverad är lite lotteri om man inte känner den som gjort jobbet :)
helipop
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jun 2022, 22:51

Re: Vevaxeltätning zundapp kantmotor

Inlägg av helipop »

Okej, så nu har jag bytt radialtätning på vänster sida innanför svänghjulet. Men när jag ska plocka isär transmissionssidan så verkar jag behöva lossa massa skruvar från insidan av tändningskåpan, så då är jag lite orolig att jag släpper för mycket tryck på vevhustätningen/motortätningen i mitten. Är det risk att jag sabbar tätningen där och helt enkelt måste klyva motorn? Hade verkligen helst sluppit det. Vet inte hur mycket man vågar skruva isär för att få loss höger kåpa så att jag kan byta tätningarna där.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vevaxeltätning zundapp kantmotor

Inlägg av Micke S »

Det går bra att ta bort kopplingskåpan utan att blockhalvorna rör på sig och skadar packningen. Blockhalvorna sitter ihop med en skruv framför cylindern, en skruv vid främre motorfästet och två till bakre motorfästet. Det finns även en klack med hål i under motorn som du kan säkra med en M8 skruv, brickor och en muter,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar