Monark, kanske.
Monark, kanske.
Jag blev precis färdig med Gileran och kände för nåt nytt. Tänkte ha en Bultacomotor i ramen.
Först samlade jag ihop lite delar... Sen bytte jag ut den första tanken och skaffade en sadel.
Först samlade jag ihop lite delar... Sen bytte jag ut den första tanken och skaffade en sadel.
Re: Monark, kanske.
Fast sen har jag inte kommit så mycket längre. Men jag känner mig ändå rätt nöjd efter tre dagar.
Re: Monark, kanske.
Vet att den ej är klar än, men bra tempo att få ihop så, ser bra ut. Hade du alla delar i hyllan eller?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Monark, kanske.
Förresten finns det papper på raketen?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Monark, kanske.
Ja faktiskt. Allt utom sadeln. Jag inventerade i förra veckan och insåg att det ju gick att få ihop nåt.
Ehhh... nej. Jag blir väl tvungen att köpa en reggad veteran i lagom storlek framöver.
Idag hamnade motorn på plats. Lite trångt, men inte oöverstigligt.
Re: Monark, kanske.
Kul bygge, vad är det för motor, en 250 eller 360?
Jag hade en Bultaco 125-motor i en E-typram som "lekmoppe" i slutet av sjuttiotalet, den motorn var lite mindre som jag minns det.
En kompis och jag köpte motorn av en klasskamrat för 150 kronor, den saknade då förgasare.
Vi hade ingen ram att montera den i så efter ett tag tröttnade jag och sålde min del till kompisen.
Han hittade dock en E-Type att montera motorn i, monterade på en 24-millimeters Jikov-förgasare från en JAWA.
Kompisen fick hjälp att arrangera om bromsen eftersom det var högerväxel, detta krävde lite svetsning.
När han var färdig med den köpte jag maskinen av honom för 600 kronor, körde en sommar och sålde sedan den på annons för 1200...
Tyvärr finns inga bilder kvar på maskinen, vore kul att se tillbaka på de gamla äventyren.
Jag hade en Bultaco 125-motor i en E-typram som "lekmoppe" i slutet av sjuttiotalet, den motorn var lite mindre som jag minns det.
En kompis och jag köpte motorn av en klasskamrat för 150 kronor, den saknade då förgasare.
Vi hade ingen ram att montera den i så efter ett tag tröttnade jag och sålde min del till kompisen.
Han hittade dock en E-Type att montera motorn i, monterade på en 24-millimeters Jikov-förgasare från en JAWA.
Kompisen fick hjälp att arrangera om bromsen eftersom det var högerväxel, detta krävde lite svetsning.
När han var färdig med den köpte jag maskinen av honom för 600 kronor, körde en sommar och sålde sedan den på annons för 1200...
Tyvärr finns inga bilder kvar på maskinen, vore kul att se tillbaka på de gamla äventyren.
Re: Monark, kanske.
Dessvärre bara en 250. Det räcker ju till och blir över, men bara det att kunna säga "360" när folk frågar hade ju varit häftigt.
Själv fick jag i en JLO 175 i en E-Type en gång. Minns att det blev trångt med den långa droppformade vänsterkåpan och någon bakbroms blev det inte alls.
Själv fick jag i en JLO 175 i en E-Type en gång. Minns att det blev trångt med den långa droppformade vänsterkåpan och någon bakbroms blev det inte alls.
Re: Monark, kanske.
.Lolalola skrev: ↑20 jul 2022, 04:57 Dessvärre bara en 250. Det räcker ju till och blir över, men bara det att kunna säga "360" när folk frågar hade ju varit häftigt.
Själv fick jag i en JLO 175 i en E-Type en gång. Minns att det blev trångt med den långa droppformade vänsterkåpan och någon bakbroms blev det inte alls.
Den var Super fränt...min fråga du verkar finna bra ider på byggen, må de int. kostar dollar. Har du hobby...letar objekt för pengar.. Har du ett vanligt arbete 7.00 - 16.00..å i så fall vad jobbar du med..
Re: Monark, kanske.
Jag jobbar som alltiallo hos en gammal bekant som har seriösa intressen. Bilar, motorcyklar och diverse byggprojekt alltså. Dock inte så mycket mopeder. Det är väl egentligen deltid, men de senaste åren har jag dragit ner ännu mer på arbetstiden och nu är det i praktiken en ren halvtid. Det bli ju mer tid över för egna projekt och TV-tittande på det viset. Men nu har jag semester.
Re: Monark, kanske.
Den motorn ser fet ut...minns ett märke som hade gott rykte gällande motorer
då jag växte upp för 50+ år sen "Bultaco"
då jag växte upp för 50+ år sen "Bultaco"
Re: Monark, kanske.
Jag har legat lite på latsidan sen sist, men det har blivit ett hemmagjort insug (som nog är för litet), en förgasare (som nog är för liten den med), wirar, kedja och ett fungerande tanklock.
Re: Monark, kanske.
Ser lovande ut ändå
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Monark, kanske.
Ser bra ut, kan bli en kul maskin.
En 250 är pigg nog för att bli kul, med stelbent bakram kan man ändå inte blåsa på så hårt.
Har du papper på ramen så att det går att regga den eller det förblir en "busmoppe"?
Hur tänker du avgaseriet, upplagt eller ett lägre system?
125´a Bultacon jag och kompisen hade den hade ett upplagt rör men ingen "blåsa", bara röret följde med.
Har nog inte sett någon Bultaco med underliggande rör men det skulle kunna passa på din maskin.
En 250 är pigg nog för att bli kul, med stelbent bakram kan man ändå inte blåsa på så hårt.
Har du papper på ramen så att det går att regga den eller det förblir en "busmoppe"?
Hur tänker du avgaseriet, upplagt eller ett lägre system?
125´a Bultacon jag och kompisen hade den hade ett upplagt rör men ingen "blåsa", bara röret följde med.
Har nog inte sett någon Bultaco med underliggande rör men det skulle kunna passa på din maskin.
Re: Monark, kanske.
Nix, inga papper. Jag blir väl tvungen att köpa en lagom stor regad veteranhoj framöver...
Det blir lågt liggande rör. Det verkar dessutom som att Bultaco inte haft några särskilt "aktiva" system utan mera vanliga avgasrör och ljuddämpare.
Det blir lågt liggande rör. Det verkar dessutom som att Bultaco inte haft några särskilt "aktiva" system utan mera vanliga avgasrör och ljuddämpare.
Re: Monark, kanske.
Jag gillar dina projekt och de är en stor inspiration. Undrar bara var du får alla prylar från. Har du en skitstor lada att skyffla fram delar ur?
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan