Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Heisenberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2022, 21:17

Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av Heisenberg »

Tjenare! Börjar få en rejäl huvudvärk även min gamla Skoterett som beter sig väldigt underligt.

För drygt två veckor sedan började jag renoveringen av mopeden och den startade glatt efter en rengjord förgasare. Endast på choken dock och förutsatte då att den fick för mycket luft. Så jag beställde nytt luftfilter tillsammans med nytt packnings material till förgasaren och ett nytt tändstift.

Men när jag kollade tändstiftet var det kolsvart och började då skruva lite på luftskruven. När den var som längst ut kunde moped gå på tomgång utan choken i. Men då uppstod ett till problem, jag lägger i ettan, släpper kopplingen och motorn dör.

Åkte efter det iväg i två dagar och kommer tillbaka taggad att fixa till problemet. Efter mycket startgas startar den igen men går endast på full choke, den dör direkt när man släpper choken. Tillbaka på första rutan.

Information som kan vara bra att ha:

Lamellerna fungerar okej, ytterst lite motstånd när jag håller inne kopplingen.

Allting är original och fungerade för cirka 5 år sedan.

Svårt att hitta växlar.

Motor: Husqvarna HVA 50cc 2-växlad e
Förgasare: Encarwi H9

Tack i förhand och sorry för ett långt inlägg.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av Lolalola »

Har du verkligen en luftskruv på den förgasaren?
Men det låter som att den inte får tillräckligt med bensin och att du har problem med det vanliga munstycket. Det är inte så att det är det du har skruvat på? Det är nog skit i det, och det är därför som den bara går när det är max utskruvat. `
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av HSE »

Låter som den antingen tar in tjuvluft någonstans eller så är det problem med förgasaren.
Heisenberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2022, 21:17

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av Heisenberg »

Tror att jag har skruvat på luft skruven men finns det något sätt att utesluta vad den skruven gör? Då det finns ytterst lite information om förgasaren online.

Jag har både rengjort bensinmunstycket, bensintanken, bränslekranen och även bränslefiltret. Har även kollat flödet på bensinen och den rinner fritt.

Tjuvluft?, kanske men jag har precis bytt packningar till både flottörhuset och in till cylindern.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av HSE »

Har den stått länge innan du startade den igen kan packboxarna runt vevaxeln torka och sluta orka hålla tätt mot vevhusets under och övertryck, vanligt problem. Jag har varit där, dålig tomgång och omöjligt ställa in förgasaren och dålig ork är vad jag då drabbades av. På en tvåtaktare ingår vevhuset i arbetscykeln så allt måste vara tätt, blir ju flera bars komp i vevhuset och inte bara i cylindern
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av Lolalola »

Heisenberg skrev: 20 jul 2022, 08:32 Tror att jag har skruvat på luft skruven men finns det något sätt att utesluta vad den skruven gör? Då det finns ytterst lite information om förgasaren online.
På utsidan av förgasaren finns bara ett munstycke i mässing (för bensin) och en fjäderbelastad tomgångsskruv. Om du inte har ett ställbart munstycke så är det tomgångsskruven du vridit på. Fast av det du beskrivit känns det som att du har ställbart. Köp ett nytt, öppna det ett kvartvarv ungefär och jag tror det löser sig.

https://www.mopedrenovering.se/allt-ann ... gJ-5vD_BwE
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av HSE »

Och tomgångs skruven höjer bara trotteln mer eller mindre . Så den påverkar inte bränsleblandning.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av SS440-80 »

Du har ett stopp i flödet av bensin genom förgasaren.
Det kan vara nålventilen som stänger flödet från tanken, men inte troligt.

Det kan vara tätt igenom ställbara munstycket, inte otroligt. Ta ur, ta isär och rengör kanalen i munstycket med en tunn koppartråd från t.ex en skrotad lampsladd.

Det kan vara tätt i hålen i det tunna mässingsröret som trotteln frilägger när du gasar, högst troligt.
Ta ur och rengör med tunn koppartråd.
Heisenberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2022, 21:17

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av Heisenberg »

Tack för alla tips, på vägen hem blir det köp av lite sae 30 och packboxar för att sedan få upp den på saxlyften.

Samtidigt blir det en rejäl rengöring av förgasare med koppartråd.

Återkommer om resultat!
umekille
Inlägg: 1493
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av umekille »

Aspen 2-taktsbensin att rekomendera vid sådana här problem.
kollat hur gnistan ser ut? kondensator kan vara felet. brytarspetsar?
tändspole?
skal du rengöra förgasaren...lägg den i ett bad diesel över natten
skölj inte av den med vätska utan blås den ren med tryckluft.
Heisenberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2022, 21:17

Re: Crescent Skoterett 1264 dör utan choke.

Inlägg av Heisenberg »

Tjenare! Här kommer en liten uppdatering om hur det har gått och om det nya problemet som uppståt.

Jag har installerat nya packboxar till vevhuset. När jag skulle rengöra topplock och cylinder lyckades jag knäcka en pinnbult så jag bytte dem och passade på att monterade nya packningar tilll cylindern. Men då uppstod det ett nytt problem, när jag hade installerat allt på moppen ock skullle kicka igång den hände inget. Så jag började felsöka problemet och det vissade sig att kolven inte rör sig när jag kickar men den fjädrar tillbaka.

Vad har jag lyckats ta i sönder och hur kan jag laga det?

Ha en fortsatt bra dag och tack i förhand!
Skriv svar