Försöker byta bensinkran?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Försöker byta bensinkran?

Inlägg av mcarle »

Jag har inte bytt bensinkran förut så jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt.
Nu när vi har fått loss den gamla och ska sätta dit den nya verkade det först gå bra men när jag skulle vrida spaken till "av" får den inte plats. Det hjälper inte att vrida på den.
Har jag köpt fel?
Bilagor
Skärmavbild 2022-10-26 kl. 20.23.41.png
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av Lolalola »

Men vrid ut hela kranen ett kvartsvarv då?
Gängan i ramen/tanken är rättgängad och den i kranen vänstergängad. Lossa muttern en liten aning och liksom "möt" med kranen och dra ihop i ett annat läge.
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av mcarle »

Ja, jag ska försöka det, den "lutar" ju en del så hoppas att den delen som sticker ut där bränsleslangen ska sitta inte tar emot.

Ut från ramen kommer ett litet plaströr, jag funderar på om jag ska återanvända det eller försöka dra ut det för att sätta i det som följde med den nya kranen. Det verkar dock vara av en annan variant. Jag får ta någon mer bild inser jag, lite svårt att förklara.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av HSE »

Antar att det är röret till reserv läget du menar?
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av mcarle »

Jag vet inte om det är röret till reservtanken och därför kändes det lite osäkert att dra bort det röret som satt där från början. Det kändes som att det var mer som ett sugrör som satt där tidigare och inte en hel enhet som den jag fick med den nya bensinkranen. Den nya är bifogad på bild.
Bilagor
Skärmavbild 2022-10-27 kl. 13.00.07.png
Skärmavbild 2022-10-27 kl. 13.00.07.png (363.35 KiB) Visad 1038 gånger
Skärmavbild 2022-10-27 kl. 12.59.54.png
Skärmavbild 2022-10-27 kl. 12.59.54.png (232.49 KiB) Visad 1038 gånger
Speedmoppen
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 sep 2022, 18:56

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av Speedmoppen »

Det där är bränslefiltret som sitter på de flesta kranar som man köper. De gör nytta så släng inte bort det. Skulle du iallafall inte ha det kvar så skarva ett filter direkt på slangen då så att du har något som tar den största skiten som rost o metallflagor från tanken. De kostar allt från 15 20 spänn o uppåt.
:lol:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av HSE »

Ja förutom sil nätet, är reserv funktionen inbyggd. Vid kranen på så tas bränslet genom plaströret som ses inuti nätet, med kranen i reserv läget tas bensinen från botten. Reserv funktionen är bra att ha, nätet/silen är ju inte lika viktig, kan ersättas av ett separat filter på bensinslangen innan förgasaren.
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av mcarle »

Jag har kommit fram till att problemet kan vara att det inte finns en vettig packning mellan bensinkranen och den del som sitter på chassit.
Den vita delen som jag fotade tidigare ser ut att ha som en packning på sig.
Det hade troligen räckt att få dit en packning.
Därför tänker jag att jag borde kunna använda den vita delen ihop med den gamla kranen.
Frågan är ju dock om den är enkel att få in i chassit? Idag sitter där bara som ett ”sugrör” upp i hålet. Den behöver ju i så fall lossas men det känns som att det borde vara något mer som ska ut om jag ska få in den vita.
Jag ör lite rädd att göra fel och sen inte få tillbaka ”sugröret” om det skulle behövas.
Mitt sista alternativ är att få tag i en packning som kan användas med den gamla kranen och låta det ”sugrör” som sitter där vara kvar.
Bilagor
91227A91-1540-4558-AA70-50515AA78913.jpeg
AE01F8EA-34BD-4B3A-BF01-666EF2F1D1CB.jpeg
aussiebob
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av aussiebob »

"Sugröret" kan du ta bort, det hör till den gammla kranen. Om jag tyder bilderna rätt har du en Compact den vita delen fungerar som både sil och packning.

Robban
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av mcarle »

Ja det är en compact, det jag blir osäker på är om det bara är att trycka upp den vita delen efter att sugröret tagits bort.
Något håller ju det röret på plats eftersom det inte bara åker ur. Det kanske är fler delar som ska ur innan den vita kan tryckas in?
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Försöker byta bensinkran?

Inlägg av Tillotson »

Det ser ju ut som om en del av den gamla bensinkranen sitter kvar i hålet?
Skriv svar