Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

grandado.com

finns i fler färger och utförande...
samt andra saker
verkar vara en sajt som säljer åt andra.
b.la denna :shock:
Bild

https://swe.grandado.com/products/metal ... m_audience
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Avgjort så får det bli... Känns i alla fall tillräckligt retro och rod för mig. Blir Volvo 850 plåtfälgar med vad jag tror är navkapslar från en 70-tals WV Polo som hålls fast med clips från Saab 900 som svetsas fast i fälgen... Det klart ni får tänka er fälgen lackerad röd och med bättre puts på snobbring samt 4cm vit däckrand..

Återstår bestämma centrumdekal men de får vänta tills fälgar är lackerade..
r86.jpg
r87.jpg
r88.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Hej har du provat ut fälgen så den passar då den är för en framhjulsdriven bil...
jag körde med sådana vinterdäck på min 744 men fick då ha en spacerplatta
mellan...på min 945 fick jag lägga om till 940 plåtisar fram men kan köra med
850fälgar bak med spacerplatta på vinterdäcken.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Nu är inte min bil en Volvo så har medvetet valt 850 fälgen, just därför att den har ett högre ET-mått.
740/940 har ET 25 och dessa breddar lite för mycket utåt..
140 har et-mått 40 och passar perfekt bak möjligen lite tighta fram?(om de svänger och guppar samtidigt).
Men vill även ha ha lite bredare fälgar så därför valde jag 850 fälgar.
Dessa är lite bredare samt har et mått 43 och alltså breddar lite mindre utåt än 140 fälgen.
Skulle gissa de sitter perfekt framtill och några mm mer in bak gör ingen större skillnad.
Skulle så bli fallet så inget stort problem lägga en tunn spacer bak.
Användarens profilbild
SG2
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 nov 2022, 15:55

Re: Peter goes rod...

Inlägg av SG2 »

Har du satt på dem på rodden?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

SG2 skrev: 25 nov 2022, 10:04 Har du satt på dem på rodden?
Nä bara köpt fälgar kapslar och clips. Blir väl montering till våren och då först rödlackerade...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Snubblade över ett roligt projekt av misstag.
i Min jakt efter nytt värmesystem så snubblade jag av en tillfällighet på denna nyttiga pryl som väckte mitt intresse.
s-l1600.jpg
En 12volts campingvärmare som går på diesel..
Vart nyfiken så kollade upp den lite noggrannare!! Ser många användningsområden först och främst till det den är tänkt för.
Möjlighet för lite senare camping men också efter idiotiskt nog legat och svetsat de kallaste av dagar i Carporten en
möjlighet blåsa lite värme när man skruvar.

Finns i tre olika varianter 2kw 5kw och 8kw. Ja 8kw är bara en 5kw med smartare hjärna som ger mer effekt..

Men 8kw är mycket och skulle värma bra mycket kombinerat med ett par presenningar skulle de höja värmen rejält till och med i carport.
Har man hyfsat isolerat garage skulle de rent utav kunna bli hett om öronen.

Så sagt och gjort beställde en för att prova.

Nu har leveransen gått snabbt så paketet kom idag men under tiden har jag spånat vidare i tanken.

Alltså 8kw är mycket och tror faktiskt den kan värma om inte hela huset den kallaste av dagar så i alla fall större delen av det och bli ett jäkligt smidigt enkel nödlösning vid strömavbrott. Jag menar 8kw tror inte min värmepump är mycket starkare och den räcker gott och väl
med lite hjälp från värmetransportörer.

Tanken är ett batteri på stanbyladdare skulle strömavbrott bli längre än full laddning får jag ladda batteriet med husvagnens solcell eller bara ladda det i bilen en stund. Planlösningen i mitt hus blir perfekt för en sådan enkel lösning har ett inbyggt förråd i huset att ställa värmaren i. Ena väggen går till hallen och andra mot badrum. Så en värmeventil åt vardera håll och avgasröret ut genom ytterväggen tillsammans med brännarens friskluftsinsug.

Komplettera husets brandvarnare med ett par gaslarm (säkert helt onödigt då förråd utanför boytan men känns bra ändå)...
Ja den lösningen borde fungera för ge en bra spridning i ett hus med öppen planlösning som mitt.

Började räkna lite på förbrukning och insåg pumpen jobbar med pulser 8kw vid 5,5hz x 60 för att få i minuter och ytterligare gånger 60 för att få i timmen. Ja pumpen har kapaciteten 0,02ml per pumptag så blir 8kw på nästan 4dl vilket med 24kr litern mackpris skulle ge en kostnad på 1,20kr kw.

Men till saken hör man kan blanda 50% gratis spillolja i bränslet. Vilket jag i alla fall idag har ett par hundra liter samlat i fat under några års tid. Så med dyr-diesel från macken hamnar jag då på 60öre kw (och fungerar det bra kan man ju inhandla en kubik billigare eldningsolja). Då med rörligt elpris börjar det bli intressant även som värmelösning kalla dagar då elpriser rusar.

Jaja dieselvärmaren kom snabbt från Tyskland. Ska testköra i morgon, ser fram emot testet.
Planen för testet är enkel ett par fibercementskivor och lite isolering i mellan ersätter temporärt ett litet fönster i köket.
Ett par hål för avgasrör och brännarens friskluftsintag och jag är redo för ett vintertest.

Fungerar det bra ska jag borra lite hål och sätta värmekanaler och om inte! Så garanterar de i alla fall att jag slipper tälta inomhus (som med en havererad elförsörjning ska ses som normalt 2022) och ger en bra extra trygghet ihop med manuell vattenpump och ett gasolkök...

jaja testa en teori är roligt fungerar det åxå vore skitbra och om inte så lite värme när man skruvar är aldrig fel...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Jag köpte en diesekanon på Jula i förra veckan.
30kW och den höjde värmen i en lokal på 200 kvadratmeter från 14 till 26 grader på 1,5 timme. Rätt ok med tanke på att det är 8 meter i takhöjd. Dock sörplar den i sig typ tre liter i timmen.
Men sicken grej! :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 26 nov 2022, 08:41 Jag köpte en diesekanon på Jula i förra veckan.
30kW och den höjde värmen i en lokal på 200 kvadratmeter från 14 till 26 grader på 1,5 timme. Rätt ok med tanke på att det är 8 meter i takhöjd. Dock sörplar den i sig typ tre liter i timmen.
Men sicken grej! :)
Japp diesel och gasol-kanoner har jag ju använt och de är grymt effektiva... Detta är ju en vanlig dieselvärmare av samma typ som sitter i min firmabil skillnaden mot en kanon är separat brännkammare. Vilket gör den säker för inomhusbruk då avgaser leds ut och insug till förbränningskammare likaså, vilket gör att den inte förbrukar lokalens syre. Är ju väl beprövad teknik bara att jag aldrig vetat om att de görs i kraftigare storlek sen har det tappade patentet gjort att de nu kina-tillverkas och priser likaså. Efter lite googlande har jag blivit mer såld på dem och de har blivit populära till tusen. Används inte bara i tilltänkta miljöer som offgrid camping tält/vagnar bilar. Utan efter kombinerat inköpsprisras och stigande elpriser nu lite varstans av folk som garage växthus jaktstugor och hus.

Men montera i garage med skjutport en perfekt pryl.. Bara göra en list mot porten med hål för avgasrör stänga ner porten emot och starta värmaren.
De var just en sådan installation i ett 200kvm garage i Canada som fick mig fundera på borde fungera (återstår se) även i mitt hus. Nackdelen med tickande ljud från pumpen minimeras av att den kan stå i mitt förråd och brummande från avgasrör kan ju dämpas ytterligare med en vanlig mopedljuddämpare. I kombination med värmeförflyttare så värmer ju luftvärmepumpen från samma rum effektivt hela huset med undantag från badrum idag men med denna placering kan jag få ett effektivare direktutblås i badrum och sparar in på annan extravärmetillskott där.

Men idag köpa lite material för en provisorisk testkörning i köket och se om min plan verkligen kan fungera i praktiken samt vad jag kan tänka mig för dieselåtgång... Men matematiskt ska förbrukning beroende på effekt läge bli mellan 1-4 dl/h. Ändå många frågetecken att reda ut innan riktig installation som hur effektiv är thermostyrningen köpte den lite dyrare modellen som har sådan samt timerfunktion. Skulle kunna bli den perfekt kombinationen i huset sänka inomhustemp på luftvärmepumpen dra igång på timer strax före klockan ringer och stängs av strax före man åker till jobbet. För att dras igång lite före normal hemgång på vardagar o brumma till 9 snåret!! Ja sen får man ju hålla lite koll på elpris och kan köra den mer dagar då de skenar rejält samt naturligtvis vid ev riktiga behov som strömavbrott..

Tror på iden men även iden jag tror på måste inte alltid fungera som jag tänkt.. Men oavsett har jag en effektiv värmare när jag skruvar i kylan så minst en vinst men hoppas på en dubbel sådan... Jaja test i helgen fungerar det nära planen. Blir det inköp av ventiler lite slangar och längre avgasrör samt luftfilter och en snygg osynlig installation..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

jag har en omonterad hyttvärmare från något kinesföretag.
tänkt köra den mot befintlig fotogenkamin i en gammal norrlandsvagnen
står det något i din hur kinkig den är på avgas/friskluft intagen?
Är inte dessa gjorda för en avgasrör som går rakt ner och i en bil kan
kopplas med en avgasvärmare på bilens vattensysten(värmeväxlare)
annars var min tanke att behålla befintlig fotogenkamin körklar och
sätta denna ovanpå och leda avgas ner i kaminen...men kanske inte fungerar?
då kaminen har skorstensrör uppåt. alternativt är att montera den på utsidan
i en låda och borra en ventilationshål o skicka in värmeluftslangen .
fotogenkaminen lär gå köra på 70/30% diesel/bensin men inte provat ännu
Hyttvärmaren kräver ju 12/24 volt för drift.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

kollar närmre då 745 skall avyttras och bromsar lösgjordes...bromsok går fritt fram med 850fälgar men
måste ha spacer så inte gummidäcket tar i fjäderbenet...alt smalare däck...(195or på nu) bak går det
som en dans.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Får bli ett sista inlägg om denna värmare för skitnöjd...
Har fått monterat en temporär lösning vart lite bökigt då avgasröret var alldeles för kort har kvar borra ett hål för för luftintaget till brännaren.
Men batteriet tog slut i borrmaskinen så får bli lite senare..

Gjorde en lucka i samma storlek som fönstret. Bara två tunna fibercementskivor som monterades i en ram av ströläkt.
Hakade av fönstret och satte dit luckan i stället borra hål för avgasröret (ja sitter en för luftslangen nu åxå)..
r89.jpg
Ingen vacker installation bara ett test ska inte sitta här i skarpt läge utan då blir det bara två synliga ventiler inne samt värmaren på
tyst avstånd i förrådet.

testkörde igång värmaren på full effekt! Vilket höjde inomhustemperaturen med 2 grader på max 30 minuter drift..
Förväntade mig inget annat enheten i det effektläget både blåser bra mycket varmare och med lika stor vindkraft som luftvärmepumpen..

När inomhustemperaturen vart 23 grader sänkte jag ner styrkan till hamnade på 2,8hz och där bibehålls behagliga 23grader på nedervåningen..
Visst gynnsamma förhållanden idag inte mycket vind och 5 grader ute. Gissar värmaren ger runt 4kw och vet att den matematiskt förbrukar 2,2dl i timmen.. Vilket ger en diesel kostnad på 5,28kr /4 eller 1,32kr per kw... Ja med tanke på att det inte blåser mycket ligger elpriset just nu för mig på 2,53kr kw och då räknar jag bara elpriset inte alla pålagor så är det just nu billigare köra diesel än värmepumpen... (å då har jag ändå inte blandat i gratis spilloljan med dieseln för då vore priset bara 66öre kwh..

Så på riktigt mycket lovande blir ett par dagars testande ytterligare innan jag känner för bygga en mer temporär installation med
hål i väggar och annat... Men nu i alla fall beställt material för en riktig installation...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Inte byggt alls på ett tag nu vart lite jul nyårs uppehåll...
Vart på riktigt taggad ta tag i det igen denna långhelgen men snöstorm och carportskruvande lockar inte..
Sen har jag bruksbilsjobb då min kära gudrun drabbats av körförbud så 145an fått hoppa in som standby...
Så nästa skruvande får bli på betydligt modernare 240 och kan säga det tar mer emot att skruva när det är tvunget än roligt...
Men räknar med greger-åkande ett tag och 145 rattautomat är riktigt mysigt glida med i vinterlandskap..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Hej hur blev det med värmepaketet du köpte?
Funderar köp ett liknande men lite större
var det värt slanten?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 07 jan 2023, 09:34 Hej hur blev det med värmepaketet du köpte?
Funderar köp ett liknande men lite större
var det värt slanten?
Kan tyvärr inte svara på det riktigt ännu då den bara blivit köpt inte provad...
Generellt kan jag tycka själva elementet i min troligen är i minsta lagret och kommer få svårt värma bilen vid minusgrader.
Men litet smidigt och blåser på riktigt bra! Så bör kunna hålla rutan imfri vår och höst. Vilket är vad jag i första hand är ute efter.
Skulle den sen även visa sig klara hålla värmen vid 10minus sä blir det en ren bonus som troligen aldrig kommer nyttjas...

Nu kommer jag visserligen ta luft utifrån till värmaren för vill inte ha fuktig värme utan bli av med fukten men gissar körs den på återcirkulation
lär den ju kunna ge mer värme...
Skriv svar