Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Parallellt med Compacten har jag hållit på att experimentera lite med en idé jag haft. :P

Jag håller på och testa om jag kan få en vanlig tvåväxlad Sachs att gå med reedstyrt insug på cylindern med mina begränsade kunskaper och maskinpark.

Jag är en total amatör när det kommer till tvåtaktare, men jag har läst på lite för att lära mig mer och kommit fram till saker och ting. Reedmatning har sina fördelar jämfört med kolvstyrning, på en kolvstyrd motor är durationen man kan ha på insugsporten begränsad, blir den för hög tappar man vevhuskomp och motorn kommer vara död i låg och mellanfartsregistret. På en reedstyrd motor har man inte det här problemet, insugsporten är bara öppen så länge det är undertryck i vevhuset, när kolven är på väg ner till bdc ska reedventilen vara stängd. Eftersom det inte är kolven som styr utan reedventilen kan man köra på 360 graders insugsduration utan att tappa vevhuskomp, vilket man oftast vill. I teorin borde det vara möjligt att få till bättre lågvarvsegenskaper med reedstyrning.

Sättet en reedstyrd motor fungerar på innebär inte bara att man kan få till bättre vevhuskomp och långa insugsdurationer. Man kan även porta cylindern på vis som man inte kan med på en kolvstyrd motor, som har potential att ge mer effekt i högfartsregistret än vad som går med kolvstyrning. Det är vanligt att man filar upp en eller flera extra portar rätt upp från insugsporten, in i cylindern, ungefär med samma durationer som spolportarna. Det betyder att motorn inte bara kan suga i sig soppa ner i vevhuset när kolven är på väg till tdc, utan även suga i sig soppa raka vägen rätt in i cylindern. Hela konceptet hänger på att man har en aktiv pipa dock som skapar mottryck, som drar avgaserna ut ur cylindern och färskgaserna in cylindern.

Blev lite långt kanske, och knappast den rätta terminologin, men det är lite så jag tänker. Hur tänker jag då få till det i praktiken, utan fräs, svarv och andra avancerade metallbearbetningsmaskiner då? Jo, svaret stavas 3d-printer. En sådan har jag tillgång till och jag är helt skaplig på att rita upp saker i CAD på datorn.

Att göra komplicerade motordelar av plast kanske låter lite sådär, men egentligen jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka. Det finns sorter av filament (filament är materialet man 3d-printar med), som håller för mer än 100 grader Celsius och som är såväl UV som bensin-resistenta. 3d-printade delar har dock förstås andra egenskaper än delar i metall, så man får dimensionera saker lite annorlunda. Det finns flertalet på youtube som 3d-printat insug till förbränningsmotorer och fått det att funka.

De delar jag kommer behöva designa och 3d-printa är ett reedhus som skruvas på cylindern och som rymmer reedventilen, sedan kommer jag behöva ett insug som sitter på reedventilen och kopplar ihop den med förgasaren. Reedventilen jag kommer använda är till Minarelli Am6 motorer och förgasaren jag testar det här med är en 17.5mm Dellorto kopia. Lillebrorsan har en Rieju Drac rr med Am6, så det är hans delar jag lånar för experimentet. Billigt och bra.

Jag har gjort ett antal iterationer av dessa delar nu under jullovet. Inne på version 5 av Reedhuset och på version 4 av insuget. Varje del tar ca 3-6 timmar att skriva ut och en hel del tid att rita upp. Det har blivit några timmar. Tror jag börjar få grejorna att passa. :roll:

Lite bilder på idiotin också:
E290D990-8717-4CBB-B118-4A99BC43114C.jpeg
6A2D2A3B-ED04-4DE2-ACFD-25399BAEC1DE.jpeg
EF048814-9D8B-450F-832D-036B826930AE.jpeg
FC4BFDEF-7904-44CF-8ABA-69E456484F94.jpeg
EC32046D-7518-4EB2-82F3-045C3316E25F.jpeg
EBA661F9-62C5-4F93-A902-2153D850BFA9.jpeg
2EDEB98A-57BB-4F4E-93D1-76C4F7E75C7B.jpeg
8841AB58-4ED0-4666-BC00-08140ED04BCC.jpeg
9B140529-6CBA-47BC-8223-CA6104E7D46E.jpeg
FB0CBF0A-FA45-4376-9065-AAA064B65C69.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av Lolalola »

Jaså det är du som håller på med det där. Jag har sett det skymta förbi på Facebook. Häftigt! :)
Skriv svar