Skilllnad på en Zundapp type 258 och en 265?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Skilllnad på en Zundapp type 258 och en 265?

Inlägg av August1149 »

Hej! Jag har en Mustang moped från "1958" med en Zundapp type 258 trampmotor. Problemet är att den motorn har strul med växlarna. Jag undrar om det går att byta motorn till en Zundapp type 265 som också är en trampmotor fast något år nyare. Min farbror har en sådan som däremot saknar cylinder och kolv. Går det att ta cylindern från min 258 och montera på den? Är det samma cylinder och vevlängd osv? Fästena ser ut att vara samma.
//August
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Skilllnad på en Zundapp type 258 och en 265?

Inlägg av Lolalola »

Jag vet inte om det går att byta motor rakt över så där, men däremot är jag ganska säker på att det inte är samma cylinder och kolv.
Fast det är inget problem eftersom det formligen kryllar av begagnade cylindrar till 265 och de som kom efter den. Dock är du lite begränsad när det kommer till mer avancerade trim, eftersom du kommer att ha "kort stake" på din motorerna och kolvarna till tex 70cc inte passar. Men en vanlig cylinder med topp i ok skick får du för ett par hundralappar. Kolv kan du ju köpa ny om den inte ingår. :thumb:
August1149
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Skilllnad på en Zundapp type 258 och en 265?

Inlägg av August1149 »

Tack för svar! Får se hur jag gör! Anade att det inte vara samma cylindrar på de motorerna tyvärr. 70cc vore väldigt kul men vet inte om det är en klok ide att ha det på en gammal mopedram från sent 50tal :D. Får nöja mig med 50cc på denna moped.
Skriv svar