Gasvred, hur mycket ska det vridas?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Gasvred, hur mycket ska det vridas?

Inlägg av mcarle »

Jag har bytt gasvajer, det går dock InterCity vrida handtaget särskilt mycket. Jag misstänker att jag har för kort vajer utanför höljet och att det inte går att vrida tillräckligt.
Hur mycket bör man kunna vrida handtaget?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gasvred, hur mycket ska det vridas?

Inlägg av Micke S »

Gashandtagen utan kopplad wire brukar kunna vridas i storleksordningen 100 grader. Men det som bestämmer med kopplad wire är vilken rörelse trotteln har från sitt lägsta till högsta läge.

Man måste se till att vajern är så pass lång och justerad att trotteln kan återgå till sitt lägsta läge och ha lite slack så att gashandtaget behöver vridas lite innan trotteln börjar lyfta.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Re: Gasvred, hur mycket ska det vridas?

Inlägg av mcarle »

Du skriver utan kopplad wire, jag vet inte om det är vad jag har?
Jag har ett Magura där jag sätter fast en nippel i änden av vajern och sedan fäster nippeln i gasrullen.
Min vajer som är lös är för kort så jag får nog kapa lite mer på höljet.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Gasvred, hur mycket ska det vridas?

Inlägg av Lolalola »

Har du satt fast wiren i trotteln och skruvat tillbaka den i förgasaren? Om inte så gör det. Det är en bra början.
När du har fått den andra änden i gashandtaget så kan du ju titta in i förgasaren, och om trotteln då (trots inskruvade justeringar) inte går ända ner eller hela vägen upp så har du nåt fel. Hur mycket man kan vrida beror lite på gashandtaget. Du skrev i en annan tråd att du funderade på ett "snabbgashandtag" och om du har skaffat ett sånt nu så blir ju förstås graderna du kan vrida färre än med originalhandtaget.
mcarle
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 okt 2022, 19:21

Re: Gasvred, hur mycket ska det vridas?

Inlägg av mcarle »

Nej detta är inget snabbgashandtag, det är det vanliga för vajern fästs i gasrullen.

Vi får testa lite till
Skriv svar