Sachs 3 till 5 växlad
Sachs 3 till 5 växlad
Har funderat på att bygga om en vanlig treväxlad Sachs ( 50/3 )till en femväxlad. är det någon som har provat detta?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Jag har sett att det finns ombyggnadssatser från 5 till 6 vx Sachs men inte sett något till 3-växlad. De 5-växlade Sachsmotorerna är mycket bra. Jag har haft en sån på en DBS som gick bra. Den var mycket stark och gjorde långt över 100 km/h
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Jo jag har kollat på detta men vill ha den lilla motorn satt och kollade på 4 och 3vxl lådor och det verkar vara 22 kugg på fjärde 0ch 21 på tredje på den tre växlade, detta ska jag kolla upp närmre då får man en växel med en kugg mindre på femman. skulle passa bra.
Självklart behövs mer pryttlar!
Självklart behövs mer pryttlar!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Det är något som jag inte tänkt på innan, men detta är ju det som jag tänkte utnyttja.
något som jag hittade på nätet var att det inte var lägre utväxling på den treväxlade, men det ska nog gå att fixa ändå.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Dessa var endast för att kolla så alla får plats.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Allt fick inte plats riktigt så hastighetsmätardrivningen får bli hyllvärmare men dom brukar ju ändå inte fungera så bra när man drevar upp.
Sen blir det till att justera kickaxelns drev lite inåt mot koppligen, men skam den som ger sig.
Blir till att vänta på en julgran så det får bli att ge sig på kopplingskorgen, tänkte bygga om till 4 lamell så länge.
Måste göra lite nya distanser med då inget passar.
Sen blir det till att justera kickaxelns drev lite inåt mot koppligen, men skam den som ger sig.
Blir till att vänta på en julgran så det får bli att ge sig på kopplingskorgen, tänkte bygga om till 4 lamell så länge.
Måste göra lite nya distanser med då inget passar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
- Petrolhead
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
- Ort: Hökarängen... Stockholm...
- Kontakt:
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Du har inte funderat på att smalna av dreven så det får plats?
Det är väl så man gör när man bygger om från 5 till 6/7-vxl på Zündapp?
Det är väl så man gör när man bygger om från 5 till 6/7-vxl på Zündapp?
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Jo, funderade på det men första och andra drevet går inte att flytta så då blir det lite svårare att få växlarna att fungera bra, dom får plats och det är bara hastighetsmätardrivningen som inte får plats.
drivningen går ju ändå på framhjulet på min 1255:a
Att justera in kickdrevet är ju för att det ska linjera rätt.
Jag får beställa julgranen till en fyrväxlad samt dreven till den utgående axel, detta så jag kan fixa det sista på denna axel. vet inte vart dreven hamnar än.
drivningen går ju ändå på framhjulet på min 1255:a
Att justera in kickdrevet är ju för att det ska linjera rätt.
Jag får beställa julgranen till en fyrväxlad samt dreven till den utgående axel, detta så jag kan fixa det sista på denna axel. vet inte vart dreven hamnar än.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Wow! Måste ju bara ge dig en eloge som tar dig an ett sånt projekt
Får mig osökt att tänka på Selmas slidmatade Sachs, för er som kommer ihåg den. Det var ju också en hyfsad utmaning!
Får mig osökt att tänka på Selmas slidmatade Sachs, för er som kommer ihåg den. Det var ju också en hyfsad utmaning!
Det är aldrig för sent att ge upp!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Tackar , jag gillar utmaningar och det verkar som ingen annan provat detta.
Men någon måste ju vara först, har beställt en "julgran" samt lite andra delar, det fanns tre 4 vxl motorer på tradera men dessa blev onödigt dyra med tanke på att det blev billigare att köpa nytt.
Men någon måste ju vara först, har beställt en "julgran" samt lite andra delar, det fanns tre 4 vxl motorer på tradera men dessa blev onödigt dyra med tanke på att det blev billigare att köpa nytt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Snabbt som fasen i dag kom delarna som jag beställt.
Nu kan jag fortsätta på lådan Utgående axel med 5 drev samt julgran med ett extra drev som ska krympas dit.
Utväxlingen blir följande i lådan. det blir en växel mellan trean och fyran i den fyrväxlade lådans utväxling
Nu kan jag fortsätta på lådan Utgående axel med 5 drev samt julgran med ett extra drev som ska krympas dit.
Utväxlingen blir följande i lådan. det blir en växel mellan trean och fyran i den fyrväxlade lådans utväxling
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
I kväll han jag dra av fyrans drev och krympa på båda två, förvånande så blev det exakt rätt totalmått?? 0,3 för packning är inte med här.
Så nu är den femväxlad
Men blir justering för kickdrevet i alla fall, och sen blir det till att fixa till växelföraren samt spärrhjuilet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Imponerande
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Tackar. Lite uppdate.
Har justerat ner kickdrevet men ska ta 1 mm till så brickorna får plats.
Har provat att skruva ihop motorn och fick även ta 0.5 på 5:ans drev så jag fick rätt axialspel.
Nu får ja tillverka dom sista bussningarna mm till drivaxeln.
Sen blir det till att ge sig på spärrskivan samt vxlmekanismen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Sachs 3 till 5 växlad
Lite kvällsjobb.
Ett slick på höger block så nu är alla mått ok. Sen är det bara lägen till dragkilen kvar innan drivaxeln ska härdas.
Ett slick på höger block så nu är alla mått ok. Sen är det bara lägen till dragkilen kvar innan drivaxeln ska härdas.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!