Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Bra fynd ändå, gammalplåt med dvs var länge sen denna rulla :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

nice fynd...blir det någe kvar kan du göra trädgårdskonst av den...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Wow! :shock:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jodå den vart hämtad länsad och lämnad... Fantastiskt att den inte gick i två delar innan den vart uppvinschad på kärran..
r99.jpg
Trots misserabelt skick vart det en hel del att rädda viktigast vart framrutan med frisk gummilist och en saknad kromlist
runt rutan i bakdörr. men fick även midjelister.. Någon saknad list från grillen. Två fungerande låscylindrar med nyckel.
Värme och tempgivare fönstervev lite reglage samt baklampor en omklädningsbar dörrsida och saknat armstöd bak.
och lite annat smått och gott som saknat och bra och ha fick väl runt 1500kr tillbaks på metallskroten täcker
i alla fall transporten så riktigt nöjd över "fyndet"...

Minst lika nöjd idag fick ytterligare ett lass behövligt skrot denna gång lite 140 eller kanske 164 delar eller om det är blandat?
Hämtar nästa helg och fyndpriset ett flak öl hos en bekant som rensat lite... Men ser saknade styrdelar för att bygga om styrningen!
Ska ju ändå anpassas så spelar mindre roll om det är 140 eller 160 lär få ihop en bättre styrning åxå.. Hade väl egentligen tänkt fixa detta
till nästa säsong men har jag prylarna lika bra bygga på en gång och få det gjort...
grejer.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Synd du körde den på skroten...kunde ju varit intressant för någon annan ta vara på den.
Eller att du i framtiden saknar någe av det du skickat iväg.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

lugnt har ju volvo drivlina som fram och bakvagn övrigt är ju bara kosmetiska saker så fanns absolut inget mer att ta på den för min del..
allt annat som sagt 100% sopslut.. de klart hade jag haft peugeot drivlina hade det funnits motor växel bakaxel framvagns delar o lite annat som rattaxel styrsnäcka men det helt ointressant för mig..
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Fattar att rensa upp, och skrotpriser är bra nu. Jag hade varit envis och behållit :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så de var dags att jobba lite.. Ser kanske inte mycket ut för världen..
Men fått gjort lite. Bytt hel o halvljusomkopplare fixat till gaspedal
samt lagt igen över 30 hål och genomföringar och ett rosthål...
Men även fixat till som förstärkt stolsinfästning som hade säckat
ihop på grund av tjock gubbe och förklenad infästning
efter den kapats sönder och suttit "fel" stol på förarplats.
Men nu är förarsidans golv klart för färg ljudisolering o matta och sätet lär sitta stumt igen
helt ok för en dags arbete..
r101.jpg
r102.jpg
Härnäst blir det motsvarande på andra sidan dock färre hål och inget rosthål på den sidan
så borde gå snabbt. Sen blir det bygga värmepaket och ventilation av kina modell
r84.jpg
r84.jpg (16.97 KiB) Visad 283 gånger
osäker lär knappast ordna någon "Volvo-värme" men borde kunna hålla bort lite imma om man
kör långt in på säsongen...
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Kan vara trevligt att få mer trevligt inne klimat i rodden
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

ESGEE skrev: 24 jun 2023, 15:43 Kan vara trevligt att få mer trevligt inne klimat i rodden
Japp!! Men vart mer jobb än jag trodde med att få dit det lilla värmepaketet på plats! Å andra sidan valde mellan enkel placering eller bästa placering!! Å bäst vann så det blev lite bökigare men till sist sitter det där!
r103.jpg
Kan säga de diplomatiska samtalen med Kina hade legat risigt till om inte jag upptäckt före jag fått fast paketet under panelen att ena fläkten sög i stället för blåste...

Men värmepaket värmekran och även passagerarsidans golv avklarat
Nu behövs inköp av färg dämpmatta lite slangar och annat, för de fortsatta arbetet. Men de blir morgondagens bekymmer.

Måste hitta på någon form av kupefilter till ventilationens insug! Har i nuläget ingen ide på hur eller med vad.
Så det får bli kvällens kluring!

Lyckades även bränna till en rejälare hål i armen typ som en enkrona o efterlämnade en hel del DNA på jordkämman samtidigt... Blir en mental notering om att bränner det i armen svetsa inte färdigt innan du flyttar på den då..
r104.jpg
Jaja lär ha ett märke bra länge som påminner om den saken. Lär bli intressant försöka tvätta bort vinkelslipssprutande smält underredsmassa från den armen i duschen..

Men tycker de får räcka för idag, vart för många intressanta arbetsställningar idag så lätt sliten och trött nu...
Även om jag egentligen borde åka och få loss ett värmereglage med tillhörande vires från ett PV-vrak som ska "ympas" in i instrumentbrädan.
Borde väl även bygga någon "klaffventil" för kunna stänga luft till golvventilen och maximera defrosten.
Men tror inte jag har rör i rätt dimension för att konstruera så det kan vänta.
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Peter goes rod...

Inlägg av F71556 »

Ovanligt med luftintag från motorummet.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

F71556 skrev: 24 jun 2023, 21:43 Ovanligt med luftintag från motorummet.
Jopp på modeller som köptes med värmepaket hade en annan huv med luftintag/lucka som kunde regleras inifrån i bakkanten på den..
Min huv har bara antydan var luckan ska sitta i huven och ingen konvertering jag är pigg på att göra.
Var ett tag inne på dra slang till luftintag i fronten. Men tillräckligt trångt ändå så för nu blir de bara ett kupefilter och insug i motorrum.
Ändå så pass mycket att göra denna säsongen med utvändigt invändigt och el. Tänkte spara motorrum motor bagage samt ny styrning till
nästa säsongs arbete.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart en sväng till Biltema idag fick handlat färg dämpmatta och annat.
Väl hemma vart det lite grundfärg på golvet som ska toppas med lite takplåtsfärg.
Min tanke är att den både ger ett bra rostskydd och sin "gummi"konsistens kommer bidra med lite extra ljuddämpning.
Nu blir det ändå att jag limmar lite dämpmatta innan mattan kommer på jag menar gamla bilar är högljudda ändå så
skadar inte dämpa så gott det går även om skillnaden blir marginell.
r105.jpg
Nu invänta lite torkning och få mig en behövlig vätskepaus innan de blir dags för takplåtfärgen...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Medans färgen torkar! Lika bra ta tag i något av alla andra 1000tals detaljer som ska till...
En sån där lösning "Man kan göra så.... Men..." Nämligen min huvöppning!
r106.jpg
Tja lösningen var snabb enkel har fungerat bara utförandet jag inte riktigt gillar.
r107.jpg
Speciellt nu när jag bestämt återinföra lite krom på bilen i form av hemmagjort nosemblem
sidolister snobbringar och navkapslar! Så nyckel bort och hålet fick läggas igen!
r108.jpg
Ja har inte sagt att jag inte gillade lösningen bara utförandet...
Så vart ny 10ans nyckel nu dock nerflyttad till grillen i stället!
r109.jpg
Jaja nu kvällen och hungrig efter allt "grillandet" så får bli lite kött på gasolgrillen nu i stället...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Jag läser som vanligt allt med stort intresse. slider_score.gif
Skriv svar