Sachs 50/2 laga sprucket block.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Hejsan,

Skaffade en 50/2 KS för att ha lite pyssel med att renovera och eventuellt använda till nån framtida moppe. Till min fasa såg jag att ena blocket är sprucket i vevhuset innanför den röda märkningen och det finns eventuellt en spricka i andra halvan också. Har fått tips om JB Weld och tänker slipa ner i friskt material för att se hur djupt det går, sen laga. Är dessa skador vanliga och är det vettigt att laga så, eller gör man bäst i att skaffa en annan motor eller ett annat block? Till saken hör att det är tänkt att trimmas med S4 etc.
IMG_1709.jpg
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag saknar erfarenhet av att laga motorblock med JB Weld, så ta mitt svar för vad det är.
Rådet blir leta efter ett annat block!
Jag tänker att eventuella skador i samband med att reparationen släpper så kan skadorna bli tråkiga.
(om den nu släpper)
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Får se lite hur jag gör, men tänker slipa lite i sprickan först för att se hur det ser ut och i värsta fall får jag skaffa ett annat block, eller en annan motor.

Först trodde jag att blocket sprack när jag knackade ut packboxarna från insidan, men ser på tidigare bilder jag tagit att de fanns där från början. Skönt att inte jag är en klåpare iaf.

Nån annan här på forumet med Sachs som sett detta förr och har förslag på en lösning? Har svårt att tänka mig att blocket spricker såhär under gång?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Micke S »

Jag tror att det går att fixa m.h.a JB Weld om du vill prova.

Slipa rent ordentligt där det är skadat i vevhuset och limma dit en lapp med tunn mattslipad rostfri plåt över det skadade området som täcker bra. Gör även rent ordentligt på tändningssidan. Där går att fylla på ordentligt med JB Weld sedan i fickor och skrymslen när det har fått härda ett dygn på insidan.

När ramlagren shimsas in sedan behöver man ta hänsyn till plåten i vevhuset så det går fritt.

Det här är inget som jag har provat med tror kan hålla på en motor som inte är hårt trimmad. Det är ju ingen rymdfarkost eller kärnkraftverk o.s.v. där det inte finns andra alternativ än att följa alla regler som gäller vid reparationer.

Lycka till !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Tack!

Synd att jag inte såg sprickan tidigare och hann köpa det mesta som behöver bytas ut, men det sitter ju inte i vägen att ha en del delar om jag måste bygga på en annan motor. En del tycker att det är slöseri med en S4 på tvåväxlat, men jag håller inte med. Den roligaste moppen jag hade som grabb var en Saxoped med tvåväxlad tramp och 60cc med Bing kyrkport och det jämför jag med en snabb KS50 -74 som också fanns i stallet. Lite det jag är ute efter och att använda motorn i t.ex. den Raketare eller Stockholmare jag inte har än.

Nu tar vi ledigt från varandra nån dag min Sachs och jag, innan jag ger mig på sprickan :D

Trevlig helg!
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Skåning »

Ser inte sprickan/sprickorna i sig som det största problemet. Utan istället mer vad som har hänt med blockhalvorna när de utsattes för den kraften som orsakat skadorna. Tyvärr en ganska stor risk för att lagerlägena inte riktigt är rätt längre, sett till linjering och inte minst vinkelfel när materialet runt det/de gett sig på sådant sätt. :(
Andreas.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Micke S »

Det är jämförelsevis stora toleranser på lager och vilket normalt kast veven har jämfört med sprickan som den ser ut knappt tjockare än ett hårstrå. Så ur den synpunkten är det ingen fara. Saker som kan inträffa innan den lossade biten är fixerad är att den släpper helt om den yttre lagerringen tas bort och byts till ett nytt ramlager. Jag ser blocket som möjligt att rädda under förutsättning att det hanteras varsamt vi reparationen och används i en setup med ingen eller låg trimningsgrad.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Har slipat ur sprickan nu som bara var ett par tiondelar djup och inte sticker iväg nånstans, så ingen risk för att någon bit lossnar. Syns inget i läget för ramlagret heller efter att tagit bort yttre lagerbanan. Ska jämna till hela området för hand, sen får det vara som det är då godset är rätt tjockt. Kommer montera lagerbanorna med Loctite 238 eller 248 för lite extra stadga och tänker våga mig på väss! :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Micke S »

Ja med Locite kommer lagret att sitta säkert. Jag brukar använda Loctite 638 s.k cylindrisk låsning när ett lager behöver förankras säkert.
Som du skriver, bara att trimma på sedan :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Tack för alla svar!

Det blir en vev från Jasil i den och den har ju en radie där innerbanorna sitter, jämfört originalet med hålkäl. Shimsen i originalstorlek rider på radien men köpte 16mm shims som ser ut att bli perfekt och fick en klubba på köpet.

Nu är det bara tvätt och målning av blocket kvar sen börjar det roliga! :D Lite svårt att få till när man skruvar i en lägenhet, men det får väl bli tvätt hos OK GDS och målning ute när vädret blivit bättre. Eller nån penselfärg om det finns nåt bra?
IMG_1716.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av SS440-80 »

Bra jobbat.
Men inte är lägenhetsboende något hinder för att skruva moped hemma... :D
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Nej egentligen inte, bara lacka med spray som kan vara lite känsligt. Byggde den här hemma för några år sen och det gick bra, inklusive att värma blockhalvor i ugnen för att montera ramlager. :D Så en riktig moped ska nog slinka in den med.
På gång.JPG
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Skåning »

Imponerande att kunna bygga/renovera moped i en lägenhet med parkettgolv och allt! :shock: -Du bor ensam där eller?!? :wink: :)

Vet en för många år sedan som hade en rejäl träsvarv i "storarumet" uppe i sin lägenhet. Men han ägde iofs hela huset och fick hyra ut lägenheten bredvid och de rakt under förmånligt till släktingar som inte kunde klaga på oljud och vibrationer...
Andreas.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Skåning »

Micke S skrev: 28 mar 2023, 09:35 Det är jämförelsevis stora toleranser på lager och vilket normalt kast veven har jämfört med sprickan som den ser ut knappt tjockare än ett hårstrå.
Visst är det så, men samtidigt "äter" snabbt alla fel upp de marginaler där är/ska vara. Sitter ett lager off-center och/eller har vinkelavvikelse så punktbelastas det och det förminskar som du vet belastningståligheten och livslängden radikalt. Men är man bara medveten om det, har koll på läget och tar det utefter vad det är så kan det säkert funka, ivf ett tag.

Ja, själva sprickan glipar ju nästan inget alls nu, men godset har nog gett sig betydligt mera än så. För spricker gör det först efter att materialet inte kunnat flexa mera och då har man passerat gränsen för att det ska kunna fjädra tillbaka till ursprungsläge med råge.
Nu är inte en Jasil vev så jättedyr, men annars kanske man ska fundera på vad man stoppar för några "findelar" i ett sådant block.

Du (och några till här) VET absolut vad ni gör när det gäller mopeder och 2T-motorer, säkert T-S också! thumb_up
Men det är inte säkert att alla som tittar in här gör det och läser/ser de bara att "det där funkar nog, ingen fara, kör på" så kan det gå illa om de tror att alla skador av den typen är av ringa betydelse. Utan att själva tänka till eller få vetskapen om vad som KAN fela.

Personligen så försöker jag att eliminera alla av mig kända och tänkbara källor till fel, allt för att försöka hålla Murphy på avstånd... :-?
Andreas.
Mumkas
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Sachs 50/2 laga sprucket block.

Inlägg av Mumkas »

Barnen är utflugna men bor här med en förstående fru och vovve, likväl som jag är förstående tillbaka. :D

Veven gick runt lätt och det axiella spelet kändes rätt utan att mäta innan jag rev den. Får se lite hur det känns när jag börjar mäta in den nya veven och den kommer ihop med shims, innan jag bestämmer mig för att skaffa en annan motor. Min känsla är att det kommer att bli bra med den här.

Varför då en S4 på denna kan man undra? Kanske bättre med något snällare till den, samt planera för två moppar i stallet? En till frun och en till mig. Det är väl mest hur mycket stålars man är beredd att lägga på sitt intresse som avgör och där kan jag säga att enigheten inte riktigt finns i familjen. :lol:

Tvätt och målning av blocket återstår, sen får vi se hur det utvecklar sig.
Skriv svar