Ska försöka få lite balans på min Sachs motor 3/4 vxl.
Räknade ut följande
Originalvev aluminium behövdes 72 gr för att få balans
Ny kolv 38 mm(NTS) ink knaster kolvbult.82 gr.
82/72 ger 87 %
Låter högt men behöver något att jämföra med.
Cylindern lutar ca 30 gr ( spelar roll ) högre vid stående cylinder.
Edit: för tidigt på morgonen blev visst galet
Balansfaktor på riktigt?
Balansfaktor på riktigt?
Senast redigerad av Mixter den 01 apr 2023, 10:47, redigerad totalt 2 gång.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Balansfaktor
Ritovev 44 mm med nålager behövde 67 gr
Kolv 46 mm (Honda) vägde 105 gr
Så då får vi 67/ 105 = 63 %
Nu behöver jag veta vikt på en Sachskolv typ 70cc
Någon som har en ståendes JoNo kanske?
Edit: för tidigt på morgonen blev visst galet
Kolv 46 mm (Honda) vägde 105 gr
Så då får vi 67/ 105 = 63 %
Nu behöver jag veta vikt på en Sachskolv typ 70cc
Någon som har en ståendes JoNo kanske?
Edit: för tidigt på morgonen blev visst galet
Senast redigerad av Mixter den 01 apr 2023, 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Balansfaktor på riktigt?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Balansfaktor på riktigt?
Visst fasen glömde ju väga veven
Får skylla på att jag inte var vaken.
Då blev det ju helt annat
98/108 på original och 104/147 med Hondakolven.
Skulle behöva veta vad en Sachskolv väger ändå
(70 - 80. cc)
Får skylla på att jag inte var vaken.
Då blev det ju helt annat
98/108 på original och 104/147 med Hondakolven.
Skulle behöva veta vad en Sachskolv väger ändå
(70 - 80. cc)
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Balansfaktor på riktigt?
Ni som kan det här (själv sysslar jag mest med vevar till 4 - 6 cyl dieselmotorer -uppmätning, polering och i vissa fall riktning) vad är det som avgör vilken balansfaktor en tillverkare specat, brukar väl vara typ 50 - 85%?
Hur mycket påverkar faktorer som större borrning (högre friktion), högre komp, ökad slaglängd och rejäl varvtalsökning?
Även om det är Off-topic, men när vi ändå delvis är inne på 2T-trimning...
Vad är det optimala förhållandet mellan Borrning / Slag på en 2T motor?
Någon som testat med olika vevstakslängd / kolvbultshöjd för att minska tiden och som kolven står stilla i samband med vändning?
Hur mycket påverkar faktorer som större borrning (högre friktion), högre komp, ökad slaglängd och rejäl varvtalsökning?
Även om det är Off-topic, men när vi ändå delvis är inne på 2T-trimning...
Vad är det optimala förhållandet mellan Borrning / Slag på en 2T motor?
Någon som testat med olika vevstakslängd / kolvbultshöjd för att minska tiden och som kolven står stilla i samband med vändning?
Andreas.