Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av JoNo »

Kan nån förklara varför en så stilren och häftig moped blev utskrattad
på 70-talet då puch dakota var mopeden för de i de hårdas gäng.
En finare moped runt en utseendemässig hundrapoängare som sachs
motorn är kan aldrig finnas.


Jag tror det beror lite på vars i landet man bodde.
Hos oss var det puchåkarna som blev retade :lol:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: E-Type, ett definitivt busbygge…

Inlägg av Lolalola »

Hos oss funkade det lika bra med Puch (Dakota) som Zündapp. Men E-Type, det fanns några enstaka, var ansedd som otroligt häftig. Samma med Puch Racing som hos oss var ännu ovanligare än E-Typen. Ville man bli om inte retad så åtminstone tittad snett på skulle man åka Suzuki K50. Yamaha Chappy var ett ännu säkrare kort. Fs1 fanns det inga alls, men förmodligen hade den precis som Suzukin ansetts som högst tveksam.
Gilera hade ingen ens sett på vykort.

Själv åkte jag mestadels Zündapp och E-type när jag var 15.
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: E-Type, ett definitivt busbygge…

Inlägg av Mixter »

Nog var det så här nere i Smålandskogarna var man kung om man hade Zundapp något som en annan inte hade råd med,
Jag åkte kromstockholmare, skitfin men nog blev man retad, så hävda sig genom trimning var enda som fungerade.

Sålde den utan motor för 115:- och tog bussen till grannstan med motorn i en väska😁 och köpte en blå kompakt för 150 spänn. Slängde på den o åkte dom 4 milen hem.

Det var tider det i november o typ 5 gr. i jeans o skinnpaj

Puch dakota var ju egentligen en pressat plåtbit med en ganska besynnerligt utseende på motorn inte i mina ögon något jag ville ha.

E'typen såg man otroligt sällan, och konstigt då den är snygg.
Jag var nog den enda som åkte Sachs.
Fans någon kreidler eller hur det stavas.

I ladan fanns många gamla ramar som man skruvade på motorer blev ofta Viktoria då jag köpte flera st för 25 kr styck.
Tyvärr såldes det mesta för inga pengar alls.
En raketarsle i nyskick med 50 mil på för 75 kr helt original.
Och en Lastrada med dubbla öveliggande och hela 60 mil på mätarn, för 140 vilket kap haha.

Allt för att köpa trimm till moppen, men så var man ju näst snabbast med 😃
Med sina 55 kg så var man ju strömlinjeformad.
Till skillnad i dag så har man nästan dubbla vikten.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Det fanns en cykelhandlare hemmavid som en dag annonserade ut gubbmoppar för 250:- styck. De flesta fullt fungerande och helt kompletta. Min farsa som läste morgontidningen fick syn på den där annonsen och åkte förstås genast dit. Efter en stund kom han hem på en Stockholmare, men han hade tingat två till så jag fick på nåt vis följa med tillbaks för att köra hem en Roulette. Den tredje kan jag för mitt liv inte komma ihåg vad det var för en, men det kan ha varit nåt som inte var körbart och som fick åka med hem bak i bilen.

250 kronor på den tiden motsvarar högst modesta 989 spänn i dagens penningvärde. :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Samma år fick surplusfirman Terräng-Axel i Partille köpt upp ett konkurslager med helt andra sorters mopeder och delar. Där kunde man (exempel ur verkligheten) köpa upp sig på en helt komplett KS100 utan motor för 900 spänn. Det motsvarar alltså högst överkomliga 3500 i dagens pengar. Zundapp och Puch tog slut rätt fort, men de resterande högarna med delar var enorma, och dit åkte man när man hade skavt hål på däcken eller behövde hela hjul. Ett begagnat bakdäck med slang till Compact kostade nämligen mellan 2 och 5 spänn beroende på skick och slitage. Ett komplett bakhjul till Monarscoot fick man för en tia.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Gilera och Kreidler fanns det inga alls i närområdet. Jag såg en Gilera 10 mil hemifrån en gång, men det var kring 1977 och sen dröjde det nog 30 år innan jag såg en igen. Men den gången två på samma gång. Kreidler såg jag däremot en på tidigt 80-tal, men det var i grannkommunen och även där dröjde det kring 30 år innan jag såg en igen.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av umekille »

Stockholmsstyre och snabbgas var populärt bå busmoppen... på den blåa bruksdakotan var
det cuppinistyre som gällde och crossdäck bak om man ville ha vaggan sned(dyrköpt lärdom)
Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Ditt förra inlägg blev ja... ganska enormt.
Jag tar och grejar det. :thumb:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Navborstar var ju någonting som åkte alla världens väg på den tiden. Men nu är det ju skitfränt. Jag har sett folk betala hundratals kronor för gamla blekta och gott inkörda navborstar.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Skåning »

Dakota var det som gällde hos merparten av de i moppeåldern här, några som ville/vågade "köra trimmat" hade KS50. Fram tills att flertalet av de som "behövde moppen varje dag" upptäckte att K50 och FS1:or hade rejält högre driftsäkerhet. Men de blev ganska fort förbisprungna av DT50 och MT5:or både i coolhetsfaktor och hastighet och då skulle "alla" ha sådana i stället.
Andreas.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av umekille »

Här där jag växte upp jobba en man på fabriken 1-mil bort.
Han körde slut på en crescent ss och häxnäsa körde han till pensionen.
De blev lämnade hos byns allt i allo och på deras loge stod ett gäng avlagda
mopeder som lämnats av ägarna...samt flera efterkrigs mc rex villiers mm.
Undra om de står kvar idag för de var bara ställda in som en förvaring.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

Förr fanns det en cykelaffär i Floda utanför Göteborg. Den syntes från motorvägen och huset finns fortfarande kvar, och runt nästan hela fastigheten var det en tät ring av ihopkedjade cyklar och mopeder. De stod ute året om och det fylldes på med jämna mellanrum. Ryktet sade att han köpte in moppar som han antingen pajat vid reparationsförsök eller så var det inbyten. Både Zündapp och Dakota förekom. Men han sålde INGEN av dem. Särskilt inte i delar.

Ännu värre var att ett par kilometer in i skogen hade han en bondgård, och förutom att ladan var fylld med bilar var även gårdsplanen fylld med motorcyklar och mopeder. Mest svartkvarnor och äldre gubbmoppar, men jag ljuger inte om jag påstår att det var tätt packade dubbla rader som nog var uppemot tjugo meter långa. Allt stod bara och rostade sönder.

Dessutom förfogade han över en annan mindre ladugård som låg mellan butiken och gården. Där inne var det mestadels 98cc och trampcyklar.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av HSE »

Fanns en sådan gubbe i Kungälv också, han hade en liten verkstad. Erbjöd mig jobb där när jag var och tittade på hans samling. Men fick en stroke och fick lägga ned till slut. Flyttade ut på landet med sin samling till en gammal bondgård där han till slut blev mördad av några grabbar han hjälpe med sina mopeder. Kommunen tog över stället och rensade upp, en dag när jag var till Kungälvs soptipp hade de tippat ett helt lastbils lass med gamla moped ramar och delar där. Så slutade det livsödet och hans älskade moped och mc samling.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av Lolalola »

HSE skrev: 04 apr 2023, 09:36 Fanns en sådan gubbe i Kungälv också
Ja honom har jag hört talas om från folk i trakten. Lär ha varit enorma mängder mopeder.
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Vad körde man för mopeder när ni växte upp? [utbruten tråd]

Inlägg av kg70 »

Lolalola skrev: 04 apr 2023, 08:25 Förr fanns det en cykelaffär i Floda utanför Göteborg.
Där åkte jag förbi vid något tillfälle. Jag vill minnas att jag såg en Saab 99 i botten på en rejäl hög med cyklar :)
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Skriv svar