38cc Army edition...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

38cc Army edition...

Inlägg av Peter Holbrant »

Alltid varit nyfiken på en sådan!
Tror mig även ha lite minnen från dylika från riktigt unga år..
Men aldrig gjort slag i saken, men sånt där strötittande på annonser man gör har risker med sig!!
Så för ett par veckor sedan fick jag se en annons som lockade!!
påhängsmotor.jpg
Komplett objekt med gnista och bara lite att göra...

Sagt och gjort vart en full lördag 25mil och hämta sedan hem igen...
448.jpg
Ändå trevligare med en resa än montera på sommardäck, vilka å andra sidan ännu inte kommit på..

Till saken vart jag fortfarande sjuk med influensa men kunde inte motstå utan tog in cykeln i köket..
Fick pusslat ihop den med annat gashandtag och lite vires.. Konstaterade även att det följde med en "ring"
vilken jag gissar har med 1an att göra. För upptäckte den saknades helt och hållet men tänkte skit samma för en provtur..
Ja utöver vire och reglagejobb inskränkte sig jobb till förlänga fotstödet samt bakre skärmstag! Båda modifieringar vart orsakade
på grund av rejält grova ballongdäck! En modifiering jag inte motsäger mig alls då all form av fjädring saknas för utom i sadeln..

Ner för backen hemma och igång brummade den...
vi1.jpg
vi2.jpg
Gick väl hyfsat ojämt och illa så höll mig hemomkring men gick bättre och bättre ju mer den kördes.
Så vågade mig på en resa till byn kan säga den gick bra mycket fortare än jag trott säkert nära 40km i timmen.
Men de kilometrarna kändes som 70 för de var en spännande maskin åka på!!

Alltså nu saknades 1an för den orkade inte riktigt med i backarna utan fick hjälpas tror inte gubben trampat såpass på länge..
Men riktigt pigg på rakor och hade bara 1an funnits hade den definitivt vart fullt duglig att fara fram på...
Så ska ge mig på klyva motorn och kika om inte denna ringen som följde med just råkar vara inköpt för avhjälpa detta!!
ring.jpg
Är ju liksom svårt fråga då objektet kommer som ofärdigt från dödsbo men känns som den ringen kan vara boven i dramat.

Men oavsett vilket tog jag de säkra före de osäkra och införskaffade en reservdelsmotor på tradera sen får vi se om jag väljer montera
den motorn komplett eller inte. Men mest troligt blir det så och rivir isär den gamla för en seriösare genomgång...
Å vem vet då även en extra tank hängde med kan det bli något annat kul bygge men vad vet jag inte än??
Men för all del inte helt slut på ideer så något kul blir det säkert oavsett...
tradera fynd extra motor...
tradera fynd extra motor...
Kan i alla fall säga en intressant motor!! Ingen koppling i huvud taget man trampar igång på tvåan! Sen har den den enklaste förgasare
jag någonsin sett inget flottörshus utan på med kranen och tyngdlagen från tanken förser munstycket med bränsle om man gasar.
Nu vet jag inte om det bara är min förgasares nål som står i felläge men i alla fall min dör helt om man släpper på gasen.
Gillar inte detta alls då de heller inte blir någon smörjning till cylindern vid motorbroms viket gör att jag far fram som en dåre i nerförsbackar hahaha.... Jaja går kanske ersätta med annan eller är det bara till justera gasreglage och nål... Men ska göras innan den brukas lite mer..

Nu bara invänta nya motorn sen blir de nya hissnande färder förhoppningsvis med mindre trampande åxå...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 38cc Army edition...

Inlägg av HSE »

Härliga motorer de där, en grann pojkes föräldrar hade en tandemcykel meden sådan motor på, den gjorde 50 när han lånade den :shock:
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 38cc Army edition...

Inlägg av ESGEE »

Ser lite ut som en enklare modell av cyclemaster. Såna maskiner är underbara :D 50 med en cykel fint, men sen måste man cykla i uppförsbackarna :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 38cc Army edition...

Inlägg av HSE »

Nej de där är två växlade och tar backar utan problem :D
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: 38cc Army edition...

Inlägg av ESGEE »

2 växlat då blir fart på det hela :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: 38cc Army edition...

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Riktigt kul motor har en som reserv på min Husqvarna novolet 3311 (Gripen) två motorisk många reglage på styrett går riktigt bra
Skriv svar