Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mumkas
Inlägg: 106
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av Mumkas »

Hejsan,

Snart är renoveringen av min Sachs 50/2 KS klar och bara tändningen kvar att få till. Bestämde mig för att köra old school med brytare, men den gamla smörjfilten var helt rutten. Vad använder ni för sorts nit för att montera en ny? Den gamla filten satt vikt över fjädern men den nya räcker inte riktigt till för det, men det borde väl funka att bara ha filt på sidan mot nocken?
IMG_1859.jpg
Mumkas
Inlägg: 106
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av Mumkas »

Hej,

Ingen som gjort detta? Plan B är att ta bort fjädern, köra utan filt, smörja nocken tunt med fett och lägga en klutt bakom nocken på brytarna. Det borde funka som förr och det inte fanns en filt i fördelaren på de bilar jag hade back in the days. Plan C är väl att köpa en ny komplett ankarplatta, men har ju redan spolar etc. liggande nytt. Plan D en hel generator då nocken på mitt svänghjul är risig. Plan E? Nä, jag vill köra med brytare. :D
umekille
Inlägg: 1481
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av umekille »

hur är det med filtbiten till bilarnas tändsystem?
alltså de som har brytare?
kolla med nån lokal bilverkstad de kanske har på rulle.
alltså den i kvarteret med bara ägaren som skruvar.
eller prova ring Norrlands Custom de brukar ha det mesta
på hyllorna och är trevliga prata med. 0660-82810
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av Mixter »

Jag köpte ett glasögonfodral för nån tia tror det var på ÖB eller något, helt i filt så jag har livet ut :)
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Mumkas
Inlägg: 106
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av Mumkas »

Mixter skrev: 03 jun 2023, 12:10 Jag köpte ett glasögonfodral för nån tia tror det var på ÖB eller något, helt i filt så jag har livet ut :)
Kreativt! Har inte kommit mycket längre med en egen lösning, men det ser ut som att filten jag har kan räcka runt. Återstår bara hur att få fast den och både en popnit eller en kort M3 med mutter kan nog funka. Bara det att dagens "järnaffärer" har ett urkasst utbud om man inte ska bygga en altan förstås. Det får bli en liten utflykt till Sieverts istället.
Användarens profilbild
Mixter
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 dec 2022, 05:16
Ort: Småland

Re: Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av Mixter »

Jag brukar slakta elpryla. Allt från bilstereo till grästfimmer mm.
I dessa brukar det finnas en del små skruv.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Mumkas
Inlägg: 106
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Byta smörjfilt för brytarna på Bosch

Inlägg av Mumkas »

Hejsan,

Fick till det med en ny filt och en 3x8mm blindnit och det ser bra ut monterat med svänghjulet också. :)
IMG_1893.jpg
Skriv svar