Automatchoke för lång?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Automatchoke för lång?

Inlägg av filip_herrlin »

Hej! Jag har en snabb fråga. Jag har upptäckt att min automatchoke slutat fungera, och tänkte då köpa en ny. Var jag har sett ska nålen max gå ut 20 mm när den är kall, vilket den gamla gör. När jag köpte en ny däremot så är den ca 26 mm kall. Är detta en trasig produkt?
Bilagor
Nya
Nya
Gamla
Gamla
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Automatchoke för lång?

Inlägg av SS440-80 »

Är den rent mekanisk, eller är den elektriskt styrd?

Är den elektriskt styrd, så ska väl chokekolven alltid vara i utskjutet läge tills den får elektrisk signal att lyfta sig.

Om det är så, så det är ju bra att den trycker ned hårt för att sluta tätt.
Sedan är den ju fjäderbelastad, så den kan inte förstöra något.

Jag antar att du byter ut den gamla för att den inte håller tätt, utan att choken ligger i även när motorn blivit varm? Att den inte slutar att choka kan ju då bero på att fjädern inte trycker ut chokekolven nog mycket...
filip_herrlin
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 feb 2023, 15:40

Re: Automatchoke för lång?

Inlägg av filip_herrlin »

Jag öppnade upp den gamla för att kolla, och kunde då se att själva delen som ska trycka ut nålen spruckit i metallen och blivit lite sned, vilket jag då antar gör att kontaktytan mellan delen som värmer upp och delen som skjuter ut nålen minskar, och då händer inget. Den stannade på 19 mm utskjuten hela tiden, även när mopeden körts i ca 15 min. Den nya fungerar, men jag vet inte riktigt om den är rätt längd. Om den är för lång kan väl den täppa igen hela tiden? Så hur vet man hur mycket man måste skruva? Kan man testa det på något sätt eller är det bara att chansa o hoppas på det bästa?
Skriv svar