Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

H4 med asymetrisk fattning är olagliga...de kom när H4 lampan introducerades på nya bilar
och gav en helt fel ljusbild...man gav ägaren skäl skryta om att denne hade H4.
ofta brann ljuskontakten upp vid byte till H4 då den inte var gjord för det extra strömuttaget.
Ett tips är att reläkopla l lyset och slkaffa nya insatser.
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Peter goes rod...

Inlägg av F71556 »

umekille skrev: 05 jul 2023, 21:35 H4 med asymetrisk fattning är olagliga...de kom när H4 lampan introducerades på nya bilar
och gav en helt fel ljusbild...man gav ägaren skäl skryta om att denne hade H4.
ofta brann ljuskontakten upp vid byte till H4 då den inte var gjord för det extra strömuttaget.
Ett tips är att reläkopla l lyset och slkaffa nya insatser.
Inga problem att besiktiga med sådana lampor, har gjort det flera gånger med korrekt ljusbild.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 05 jul 2023, 21:35 H4 med asymetrisk fattning är olagliga...de kom när H4 lampan introducerades på nya bilar
och gav en helt fel ljusbild...man gav ägaren skäl skryta om att denne hade H4.
ofta brann ljuskontakten upp vid byte till H4 då den inte var gjord för det extra strömuttaget.
Ett tips är att reläkopla l lyset och slkaffa nya insatser.
Ljuskontakter är ifrån bil med h4 lampor och med tanke på att det bara skiljer 5-10w på lampan så är det inte strömen som skadar kontakten möjligen det högre värmen de avger. Men mina reflektorer lär inte blända någon, då de är mer än dåliga.. Å olagligt? Ja det ä det att hålla 80km på en 70väg åxå. Å sen kommer nästa problem finna nya reflektorer!! Tja måste då ha en som passar till lampans potta! Eller få fatt i pottor till samma modell av insats. Sen lägger vi till bonusen att det även skiljer på kromsargar mellan de olika modellen!! Så visst jag kan kanske hitta detta för 5-6 tusen kronor om jag har en jäkla tur.. Så nej skiter nog fullständigt i detta! På en bil som är besiktad till 2099. Däremot håller jag koll på ebay. Men hittills inte lyckats hitta någon insats av rätt modell. Eller någon insats som säljs komplett med tillhörande kromsargar och pottor. För inte mycket lönt hitta en insats av annan modell utan dessa tillbehör för då det är kastade pengar i sjön. I alla fall till(eller om) pottor och sargar dyker upp.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Ja de är som sagt svåra att hitta de där lamporna, så på en BMW 1800 som jag hade blev det till att improvisera när den ena gick sönder. Jag tog helt enkelt och pillrade loss det runda fästet från den trasiga och lödde fast det på en vanlig H4 som jag rensat ren. Funkade kanon! :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart ute synat grundfärgen... Tassavtrycken upp på skärmen talar om att jag gjorde rätt hålla kattjäklar inne till natten igår.
Smutsiga tassavtryck går torka bort när de inte sätts i våt färg..

Epoxigrund är den största av skvallerbyttor! Visade klart och tydligt ett gäng missade defekter som behöver åtgärdas innan topplack.
Främst på högerskärmen. Samtidigt visades minst lika många som lär försvinna med lite våtslip. Nu ska man bara hitta nivån lagom. Lätt bli
lite för anal i detaljer i detta läget. Men en del finspacklande blir det innan toppfärg.. Vet att mattsvart en bra förlåtande färg, men man vill ju
ändå ge en 70+åring lite värdighet med ett hyfsat slutresultat. Även om bilen "bara" är ett kulbygge.

I alla fall fått slipat huven vars färg fläckvis rest sig.. Spackel får däremot vänta! Inga problem våtslipa i en carport om det regnar. Men spackla är värre. Skulle behöva lite mindre fuktighet just nu. Vatten har en djävla förmåga både blåsa som skvätta in i en carport.
Men positivt man slipper i alla fall fanatiker som skriker ut om världens undergång när sommaren är pissig..

Fann lite inspiration i denna visserligen en Cheva men visst tusan får det bli liggande bakljus...
r149.jpg
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Vatten/fukt är ett elände när man lackar! Lackade för en del år sedan en bil och hade portarna öppna för att få bättre ljus när jag lackade bakdelen, var lite mörkt i det hörnet. Plötsligt kom det en störtskur därute så jag fick slå igen portarna igen.

Flera månader senare när jag tvättade bilen såg jag några mystiska små ringformade märken på backluckan, grubblade på var de kommit från tills jag mindes regn skuren och garageportarna :( Stängde dem tydligen inte snabbt nog...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jupp vatten ett helvete.. Men höll upp någon timme och fick bredspacklat huven...
Vet inte om man ska göra så men tunnade ut spacklet med en skvätt thinner och fick en smidigare blandning för
bredspacklig. Utebliven värme gör ju inte spacklet smidigare direkt. Men väder eller inte! Bör få på ny grund på huven idag..
Vädret ska bli bättre i morgon och skulle passa fint få nosen svart då. Så jag kan vända bilen...
o börja med tak som bakänden.. Även vänsterskärmen fick sig lite spackel bör bara vara två ställen som kan behöva lite till på
den efter slip... Tänkte ge någon timmes härdning och ge mig på slipa spackel samt spackla resten. Därefter hålla kik på väderkartan
och hoppas på en lucka att grunda huven på nytt....
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Den ser redan fin ut, blir intressant att se den färdig!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha nja fin är ju ett relativt begrepp...
Ändå en hel del jobb innan den har den standard jag tänkte mig...
Men oavsett till sist tittade solen fram och med det vart huven till sist lackerad.
Med det och utlovat bättre väder i morgon vågar även jag utlova lite svart i morgon...
r151.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Kikade i brevlådan och där låg lite Bad Chad krom jag beställt lite tjusigt 3,5mm äkta plastkrom..
Tänkte bygga mig ett nosemblem enkelt av en plåt som lackers svart och sätta kromlisten runt ytterkanten.
r152.jpg
Sen blir det byggets namn upptill och någon ytterligare metalldekal...
Kanske en sådan här? Ännu inte bestämt mig, men något blir det..
r154.jpg
r154.jpg (6.67 KiB) Visad 124 gånger
Dock måste "grundplåt färdigställas nu innan näsan får topplack för undvika fadäser..
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Luftens fuktighet lägger sig i färgen...Lackade med sprayburk en svart cykelskärm och styre en fuktig kväll
de blev nyanserade mot svartgrå på vissa områden...en lackerare jag frågade svara.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 06 jul 2023, 22:29 Luftens fuktighet lägger sig i färgen...Lackade med sprayburk en svart cykelskärm och styre en fuktig kväll
de blev nyanserade mot svartgrå på vissa områden...en lackerare jag frågade svara.
Tror mer på kylan den har en benägenhet ändra färgens nyans!! Luftfuktighet är ju liksom bra. Med för låg luftfuktighet torkar färgen fel. De bästa lackboxarna håller en konstant luftfuktighet på 72% (och det är rejäl luftfuktighet). Fuktig luft ser till att avdunstning inte går för fort och färgen kan appliceras på karossen på det sätt tillverkaren planerat. Med långsam avdunstningen reduceras också stoftbildningen i sprutboxen då fukten binder upp stoftet och damm därav reduceras.. Men som sagt temperaturen är viktig och speciellt kallt drag kan medföra att färgen helt ändrar nyans de spelar dock mindre roll på grundfärgen som ändå ska lackeras över däremot ser jag till att topplack bara åker på så den hinner härda ordentligt innan nattkylan kan sabotera hela lackeringen...
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

snarare mot gråvitt blev det....nu bor jag ju vid umeälvens utlopp och vad jag minns var det en såndär
varm fuktig kväll...kanske sprayfärg är mer känslig...målade en annan cykels skärmar i en fin svartnyans
metallic...en solig dag...blev kanoners...minns jag lackade fronten en audi80 jag hade mellan 2 garageportar men med en
pressening som skydd...då blev det mygginvasion...som de drogs mot färglukten...de lysen du tänker på bak,,,lutar nog åt
41-48 cheva. "Keep on rodding"Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jopp men de vart bara en inspirationbild
Tycker allt att mina lampor blir ju fräckare och de är original bara lagda i horisonellt läge...
Å med tanke på bakdelens form med "näsa" blir de snygga utan att behöva fälla in..
r136.jpg
Fick i alla fall 2 positiva sms!!
Ett att färg finns att hämta så behöver inte oroa mig över att primer tar slut om arbete flyter bra.

Samt två att bakre armstöd och dörrsidor är klara för hämtning..
r158.jpg
I övrigt blir detta värdens tråkigaste uppdatering...
en sista finspackling lagd på högerskärmen.
r156.jpg
För nu efter lite slipande får den skärmen ses som färdig för lack..

Fortfarande 1-2 omgångar finspackling på huv och vänsterskärm kan säga ribban på förarbetet än så länge
till och med ligger lite högre än vad jag planerade. Men ett jobb som vart ok, om jag inte hatat varje sekund av de arbetsmomentet.

Jaja nu lite kaffe innan fortsatt slit..

En sak är garanterad katter bakom lås och bom efter grund blir svart..
r157.jpg
Men nu blir det inga fler statusuppdateringar innan grått blir svart och matt..
HSE
Inlägg: 5540
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Lacka är kul men förarbetet är fruktansvärt tråkigt och tidskrävande. Din planerade matta svarta färgen är kanske lite mer förlåtande men blank svart färg är det värsta man kan göra. Allra minsta misstag med underarbetet syns direkt :?
Skriv svar