Monarscoot sving problem

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Monarscoot sving problem

Inlägg av AndersL »

Hej,
Håller på att renovera en Monarscoot -57 och har problem med att svingen lossnat på vänster sida. Jag undrar om nån vet om det är en bult som saknas eller om det är en axel som isåfall måste ha gått av ..
Se bilder, på högra sidan sitter det en bult men på vänstra sidan saknas det o svingen är helt lös...
Tacksam för bild på hur det ska se ut och alla andra tios
Bilagor
20230708_132712.jpg
20230708_132757.jpg
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av Monarspeed »

Hej AndersL,
Gissar att det är samma lösning som på mina Monarpeder från -58, och då ser det tyvärr ut som om axeln gått av. Troligt är också att du har ett låsstift genom axelröret i ramen och in i axeln. Stiftet måste bort innan du kan få ut axeln. Ser även ut som om svingbussningarna är skadade. Går precis som axeln att få tag på nytillverkade och ska ha en krage som hamnar på utsidan av svingen, mot muttern.
På mina har axeln även gängade hål i ändarna för att sätta fast svingskydden.
Så, med ny axel och nya bussningar är du snart på banan igen!
Det är aldrig för sent att ge upp!
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av AndersL »

Tusen tack för ett snabbt svar Monarspeed!

Har plocket isär den nu och de har nog gjort en förbättring till 58:an.

På min sitter det en fingängad bult med bussning på varje sida (eller ska sitta en på varje sida :D ).
Se bild.

Då är också frågan om den där bulten är något man kan få tag på...eller är det nån som har en liggande och kan tänka sig att sälja den?
Bilagor
20230710_153100.jpg
20230710_153048.jpg
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av Monarspeed »

Jaha du, det var ju en oväntad lösning de gjort! Men kan bekräfta den från en gammal sprängskiss.
Nu vet jag inte vad du har för mått på bulten, men den mest lika jag kommer på är ledbulten till bottenlänksfjädringen på Raketaren m.fl. Den är 35 mm lång (+ skalle), diameter 12 mm, och har en kort gänga M12x1 samt hål i skallen med M6-gänga. Skulle längden +måtten i övrigt räcka till och du lyckas få tag på sådana behöver du nog ändå gänga den en bit till.
Det är aldrig för sent att ge upp!
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av AndersL »

Tack igen Monarspeed!

Ja jag har fått lite olika bud på vilken gäng det är här lokalt, men den som verkade ha mest koll på läget föreslog M12 fin x1 så det stämmer bra med den du pratar om.
Den här är däremot 48 mm + skalle, men bara jag har en gänga som jag tror på så går det börja att leta bult iallafall :)
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av AndersL »

Hmm, det där verkar vara gängan som gud glömde...
Inte lätt att hitta en M12 med 1,0 i stigning i Sverige iallafall.

Har beställt från Amazon, men det ska ju gå med ångbåt från kina så det tar ju halva sommaren innan jag får dom.... :cry:

Nån som har tips på firma i Sverige som kan tänkas ha?
(Har redan kollat med Sifverts, Wurth, Butonline & Montano)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av SS440-80 »

Kontakta SIMTUS.
Han tillverkar det mesta till det mesta, och otroligt mycket till mopeder.

https://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm

Även mopedrenovering.se säljer hans grejer. Fast inte din del förstås, den får du beställa direkt av honom.
https://www.mopedrenovering.se/svenskti ... tus-prylar
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av AndersL »

Tack SS440-80,

Jadå SIMTUS kunde hjälpa mig, men han hade mycket att göra så det slutade med att jag kontaktade Motormekano här lokalt i Skellefteå.
De kunde göra en ny bult åt mig och bussningarna verkar helt okej för stunden iallafall.

Tänkte dela med mig av "receptet" om det är fler som ska renovera Monarscoot 1957 eller äldre.

Bulten som håller fast svingen på dessa är 2 st:
M12 med 1,0mm stigning.
Närmast skallen finns inga gängor och där är tjockleken på bulten 14mm för att passa i bussningen.
Den ogängade delen är ca 26 mm lång
Total längd på bulten är 48 mm (utan skalle)

Hålet i skallen är en vanlig M6 för att fästa kåporna

/Anders
Bilagor
Bult_M12x1.0.jpg
Tillotson
Inlägg: 59
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av Tillotson »

Man tror ju spontant att m6-gängan i bultskallen är till för en smörjnippel, borde det inte ha varit på det viset ifrån början? Jag har en Casal K190 som har smörjnipplar där för smörjning av svingarmen, konstig om inte Monark ordnade till det på det viset, de satte ju till och med en smörjnippel på bromsarmen i baknavet med katastrofala följder, jag vet, jag har haft en -62 Monarped med synnerligen "välsmörjd" bakbroms, det krävdes omfattande sanering för att få bromsverkan.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av umekille »

man kanske kunde dra fast kåpan med smörjnipplen?
AndersL
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2023, 11:05

Re: Monarscoot sving problem

Inlägg av AndersL »

Jadu Tillotson, det var ju ingen dum tanke att M6:an är till för smörjning också...

Jag sökte inte efter nåt sån't så jag kan ha missat det på originalbulten.
Har hunnit montera ihop grejjerna så jag kollar inte upp det just nu, men kommer att bli för nyfiken så nästa gång bakre kåpan åker av så ska jag kolla det :)
Skriv svar