yamaha fs1 1989

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
fs11989
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jul 2023, 22:18

yamaha fs1 1989

Inlägg av fs11989 »

Jo så jag har problem med min yamaha fs1 som jag har ägt sen den va ny 1989,
tänkte nu att jag skulle få igång den , mopeden startar lätt men sen dör den efter en liten stund , rör jag gasen dör den direkt ,

kört förgasaren i ultraljudstvätt , tog bort mycket smuts , men den vill ändå inte göra mera än att starta ,

stiftet är nytt soppan är ny i tanken ....

tacksam för tips

mvh Johan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: yamaha fs1 1989

Inlägg av SS440-80 »

Om den startar lätt, så funkar tändningen. Och reedventilen i insuget verkar funka.
Så bränsleproblem är troligtvis i förgasaren, trots ultraljudstvätt.

Många tror att en ultraljudstvätt är en mirakelmaskin som gör allting kliniskt ren. Men så är inte fallet, oxid och gammalt stelnat smuts lossnar inte av mikrobubblorna, utan vissa saker måste man mekaniskt gör rent.
Så ta isär förgasaren, skruva ur munstyckena. Ta en skrotad lampsladd eller liknande med fintrådiga kopparledare, ta några ledare (kardeler) och tvinna dem några varv. Trä in ledarna i ett munstycke och dra munstycket fram o tillbaka några gånger, så skaver kopparledarna bort oxiden i munstycket på ett snällt sätt. (koppar är mjukare än mässing)
I förgasarens kanaler så kan du ha i t.ex bräkleen och sedan blåser du ur med tryckluft. Upprepa flera gånger.

En föga trolig anledning till start och tomgång men stopp vid gaspådrag är ett tätt avgassystem.
Misstänker du detta, så ta loss kröken från cylindern och provstarta, Funkar motorn nu, så har du proppstopp i avgassystemet.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: yamaha fs1 1989

Inlägg av Skåning »

Startar den lätt direkt efter den stannat också?

Kollat att det verkligen kommer bränsle ner till förgasaren i rätt mängd?

Sitter förgasaren ordentligt fast mot insuget?
Andreas.
Skriv svar