Raketare -61

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Raketare -61

Inlägg av Takko »

Hej,
ny på forumet och håller på att titta på en Crescent raketare -61. Inte sporten utan den vanliga. Har hållt på med en Mustang Mamba och nu hägrar det att få pilla lite med en ny moppe. Min fråga till er som är bekanta med dessa moppar, vad är ett rimligt pris på en sådan. Patina så det räcker till och motorn går runt och gnista finns. Stått väldigt länge så det behövs nog en del fix innan den går att starta kanske. Pysventilen stängde nog inte helt då vajern var fast i skalet. Alla skydd finns, potthål, sving och kedjeskydd. Det som är kass är kopplingen enligt säljaren. Vad tycker ni är rätt pris på en sådan maskin?
Fråga 2. Skall man gå på patina och renovera det som det finns behov utav eller totalrenovera med lack och jakt på chromade delar?
Vore tacksam för lite feedback i denna fråga. Moppen finns i släkten och vill inte missbjuda heller.
Mvh
Mats
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Raketare -61

Inlägg av Patrik »

Hej!

Behöver man köpa nytillverkade delar för att få till en totalrenovering så avstår jag iaf då mycket är skräp tillverkat i Kina.

Fixa iordning det mekaniska så den går att åka på så länge och leta reda på gamla originaldelar inför en ev. helrenovering.

/ Patrik
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Raketare -61

Inlägg av Takko »

Tackar för svar. Får nog bli så, vad tycker du ett objekt som detta är värt. Kan ta en bild också om det är lättare att gissa.
Resized_20230725_144430.jpeg
Resized_20230721_105458.jpeg
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Raketare -61

Inlägg av Mumkas »

Har just renoverat en Sachs 50/2 KS från 1961 och tänker använda den till något samtida. Själv vill jag ha något med patina och behålla den och av just den anledningen lackade jag aldrig motorn vid renoveringen. Dock tänker jag se till att allt mekaniskt är ok, såsom bromsar, hjul, fjädring och reglage. Är ingen fena på exakta värden på mopeder, det styrs ju av vad någon vill betala, tid på året etc. Mycket säljs ju på Tradera, men själv köper jag hellre något rakt av. Om det ens går längre... Jag vill hitta något söder om 10000:- och skulle gärna ge 8000:- för den där, men inte osedd såklart. Kanske är jag ute och cyklar, men den ser bra ut oavsett om man vill behålla patina eller inte. Värd kanske mer eller mindre, vad vet jag? Finns den i släkten bör ju förutsättningarna finnas för ett pris alla blir nöjda med?
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Raketare -61

Inlägg av Takko »

Jo den är ju komplett. Men går inte och trasig koppling, pysen är ju mindre grejor men den behöver däck mm också. Jag skall ge ett bud men hade varit körbar så kanske 7,5 inte varit så farligt men här finn en del att pyssla med 😀 får ge ett bud och se vart vi hamnar.
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Raketare -61

Inlägg av HSE »

Med trasig koppling skulle jag tycka att 5 tusen vore rätt pris men jag har inte koll på prisläget på den modellen.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Raketare -61

Inlägg av Takko »

Är inhandlad nu. Blev lite dyrare än 5 men kom ner en bit. Får hoppas att detta blir kul och ser fram mot att starta projektet lite senare. Hämtning imorgon 😀
Mumkas
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 aug 2021, 15:18
Ort: Lidingö

Re: Raketare -61

Inlägg av Mumkas »

Grattis! För egen del i min jakt spelar inte motorns status så stor roll eftersom jag har en renoverad, bara mopeden inte är ett vrak och komplett.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Raketare -61

Inlägg av Takko »

Tack, Mycket patina och komplett. Finns på bild tidigare i inlägget. Ska bli kul och komma tillbaka till barndomsmärket fast då var det Compact.
Skriv svar