Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Renovering av min gamla veteran moped. Nybörjarfråga ;-)

Inlägg av Skåning »

Comandante skrev: 04 aug 2023, 16:24 Klar verkar man aldrig bli. hate-wall.gif cocos_acc.gif
Det är väl lite det som är meningen med hobbyprojekten också. :wink:
MEN det ska såklart INTE stula, bara förbättras och byggas vidare på. Allt efter att ambitionerna, egna krav och kunskaper om det höjs.
..och förgasaren ny.
Montera av förgasaren (bingkopia), bytte ut alla delar i den till NTS, slipade bort ojämnheter I flottörhuset och bytte insugspackningar. Nu borde den gå bra men icke!
Förgasar-kopior är annars en (ö)känd orsak till problem. Till "Japanare" är det helt hemskt, men även en sådan enkel sak som en 8 / 12 mm Bing passande en Sachs tycks för vissa vara omöjligt att kopiera och få till. :?
Motorrenoveringen som jag låtit göra på JD-Garage visade sig vara en riktig blåsning rakt igenom!!!
Veven var glapp i alla riktningar, lagren var dåliga (skulle bytts), packboxar var felmonterade och skadade, kicken felmonterad, blocken som bytts var ena halvan från 1961 och den andra från 1980 vilket gav dålig passform. Kopplingskorgen passade dåligt i blocket och var glapp, en blockhalva var också sprucken vid cylinderfoten, svänghjulet glappade likaså och förgasaren gick inte (trotts nya delar) att få ordning på.
Visst att det var snart 2 år sedan motorn renoverades men den har inte ens gått 2 km sedan dess. Och förgasaren var ny. Därför vill jag varna för JD-Garage som enligt mig gjort ett uselt jobb.
Sådant är riktigt trist och gör skit för alla ärliga och bra mekaniker.
Nu vet vi såklart inte vad som sagts och gjorts upp med den första firman (-NÄ, jag misstror INTE dig det minsta i sak!) och ej heller hört deras version utav det, så det är lite svårt att "döma". Kan bara instämma med de andra och beklaga att det blivit så.

Jobbat mycket med att ställa i ordning och rätta till efter andra verkstäder och oftast är det mekaniska det absolut lättaste att reda ut. Vad som sagts, lovats och kommit överens om och var det i slutändan "gått fel" brukar tyvärr aldrig vara så solklart som det verkar i början.

Har den första firman fått en chans att förklara sig och OM de anser sig att gjort fel åtgärda det och vad sa de isf?

Helt klart är att det finns många firmor som inte skulle sysslat med vad de gör, oseriösa och total avsaknad för kvalitet. Vissa omedvetet för att de inte vet bättre och andra (ännu värre) för att de bara vill komma åt andras pengar så lätt o snabbt som möjligt.
Sen finns det såklart dåliga och godtrogna kunder också. Den sista kategorien har oseriösa företag väldigt lätt för att snappa upp och utnyttja...

Att seriöst gå igenom och renovera en mopedmotor är förhållandevis dyrt (sett till vad vad en motor kostar / är värd) då timmarna lätt springer iväg. Tror många (främst privat) personer backar från en sådan kostnad / kostnadsförslag och då blir det genast utrymme för de lite mindre seriösa att lägga ett "för lågt pris" och ta jobben som då såklart blir dåligt / otillräckligt utfört också.
Nu har motorn kompatibla block som är hela, nya lager, nya packboxar, ny vev, allt schimsat korrekt, nytt kickgummi, nya packningar och en original Bing 17 mm kyrkport. Allt sitter på moppen tomgången är bra men regnet började ösa ner innan jag hann justera växlarna och testa. Håller tummarna och på återseende!
Hoppas att du ivf motormässigt får ett antal problemfria mil nu. Rätt grejor som är rätt monterade ökar oddsen rejält för det! :D
Andreas.
Skriv svar