Crescent raket renovering

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Crescent raket renovering

Inlägg av Takko »

Hej, en liten fråga angående kedjeskydd och svingskyddet. De låg i en låda när jag köpte moppen. Det finns inga dekaler på dessa (svart vit rutiga).min fråga är om alla hade dessa dekaler eller fanns det utan? Är en -61:a. Renoverar med omsorg och tänkte den skulle få vara orginal hade jag tänkt mig, men rengjord och patinan kvar. Men dekalerna spökar lite. Ska det sitta där så vill jag nog ha dit dom även om det blir nytt.
Mvh
Mats
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent raket renovering

Inlägg av Takko »

Har även en fråga om anslagsgummin till pakethållaren. Ni som bytt eller skaffat nya, varifrån?
Har bara ett som satt på, ett grått. Roligast hade varit om någon hade ett orginal till salu.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent raket renovering

Inlägg av Takko »

Ett försök till om någon vet.

Dom svart vita rutiga dekalerna på sving och kedjeskydd på Raketerna. Satt dem på alla eller fanns det utan också? Är det någon som vet?
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (261.69 KiB) Visad 620 gånger
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent raket renovering

Inlägg av Takko »

Har lite frågor om renoveringen. Har tänkt mig patina och inte lacka om. Allt som går använda skall användas, motorn ska dock få sig helrenovering där det behövs. Har börjat lite smått och har några råd och omdömen som inte skulle skada. Tycker själv att det är en fin Patina efter rengöring men det fattas ju lite färg här o där. Förstör det om man bättrar på vissa ställen? Inte lacka om men lite där det är plåtrent? Tycker den var i ett fint skick under skit mm. Fälgarna är ju också lite skavda helst framhjulet, vad göra? Rent och låta det vara eller bättra lite och polera ihop?
IMG_1241.jpeg
IMG_1240.jpeg
IMG_1239.jpeg
Monarspeed
Inlägg: 30
Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21

Re: Crescent raket renovering

Inlägg av Monarspeed »

Fint objekt och kluriga frågor :)
Vad gäller lacken skulle jag tveklöst välja att efter rengöring stryka allt med linolja. Funkar tydligen bra både med rå och kokt, men att den kokta härdar, torkar eller vad den nu gör lite snabbare. Efter någon dag kanske du behöver ta ett varv till där det sugit mest.
Att bättringsmåla kommer avvika från originallacken i kulör och lyster och blir sällan snyggt.
Det är aldrig för sent att ge upp!
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent raket renovering

Inlägg av Takko »

Dubbelpost :(
Senast redigerad av Takko den 29 aug 2023, 08:39, redigerad totalt 1 gånger.
Takko
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jul 2023, 12:12

Re: Crescent raket renovering

Inlägg av Takko »

Får tacka för feedback! slider_thankyou.gif Lutar väl åt det. Den är ju i ganska fint skick med fin och lagom patina efter rengöring, och jag vill ju använda allt som går att använda och det gäller ju skruvar mm. Lagren var fina i bakhjulet så rengöring och infettning gjord samt putsning av trumman. Nästa slakt blir framhjulet och hoppas det är lika bra invändigt och att allt går att återanvända. Får väl lägga upp lite bilder efter hand i höst/vinter på renoveringen. Finns något ställe som tidigare ägare duttat på och det syns lite men marginellt. Tycker den är så pass fin så det är ju sjukt kul och ha den i samma skick som den åldrats med. Det finns lite att lösa för att kunna återanvända allt men det får ta lite tid.
Skriv svar